Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Program Startar inte 2011-08-19 13:22
Har precis köpt en ny dator med Windows 7. Förra datorn hade XP och programet fungera utan problem. Med nya datorn går det inte ens att starta. När man startar programmet kommer det upp ett medelande som där det står, 4D Volume Desktop har slutat fungera. Har provat det allt, även pratat med support som säger att det ska fungera.
Någon som har några tips?
 Skrivet av:  Mattias IP: 85.224.146.77



Svar: Program Startar inte 2011-08-19 20:28
Microsoft har haft stora problem med virus. Man kom då ut med ett nytt operativsystem "Vista" som visade sig vara en riktig flopp. Vad man än gjorde under Vista kunde det uppfattas som ett virus. System 7 är en korrigering av Vista men det finns fortfarande konstigheter.
När man kör ett för datorn nytt program får man en fråga om man vill godkänna programmet. Om man här råkar svara fel - då läggs programmet i en lista över spärrade program - Förmodligen är det detta som inträffat.

Ta bort UNI_BAS från Dina spärrade program, då löser det sig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: Program Startar inte 2011-08-27 08:37
Hej
Vart hittar jag den listan som nämns i tidigare inlägg?
 Skrivet av:  Mattias IP: 85.224.146.77



Svar: Program Startar inte 2011-08-27 09:00
Inställningarna finns åtkomliga via kontrollpanelen men det är inte alltid uppenbart var man hittar rätt inställning.
En instruktion finns tillgänglig via MicroSoft, men wedsidans adress är lång och krånglig.
Använd Google med följande söktext så hittar du åtminstone ett av flera spärrande program:

"tillåta program windows"

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Program Startar inte 2011-08-29 18:26
Jag har Vista det fanns redan i datorn när den köptes, och det är ibland en del problem.
Jag kunde t.ex. inte alls starta Unibas när jag provade första gången. Sedan hittade jag ett sätt att göra undantag (Vista inbillade sig att Unibas tog reserverat minne för Windows system). Efter detta har jag aldrig haft problem.
Jag har ibland problem med vissa program, då jag har ett paranoidt säkerhetsprogram (F-Secure), men även här kan man tillåta program man vet är OK.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Program Startar inte 2011-08-29 19:09
Nu har jag prövat allt, fortfarande fungerar inte Unibas.
Om någon har nån annan idé vore jag tacksam för all hjälp, så jag slipper köpa ett annat
bokföringsprogram som funkar med Windows 7
 Skrivet av:  mattias IP: 85.224.146.77



Svar: Program Startar inte 2011-08-29 21:10
En variant vore att ladda ner UNI_BAS på nytt. Du har väl kvar licensnummer o.dy? En annan är att gå in på utforskaren och klicka in på C/: Därefter Unibas v12 och där ibland filerna hittar du UNIBAS med ändelsen "program" alltså en exe.fil Prova att klicka direkt på denna fil och se om den startar.

Annars är det nog enklast att ringa Unicell imorgon under kontorstid de kan säkert hjälpa dig.

Jag ser nu att du tydligen kopierat från XP till 7 och det är nog här som Windows säger ifrån någonstans. Har du support på UNI_BAS? Annars är ju problemet att du bytt operativsystem och på din gamla dator fungerade programmet perfekt, men nu har su nytt operativsystem och UNI_BAS fungerar givetvis på Windows 7 (som jag har själv), men någon fil någonstans vill inte hänga med.

Frågan är ju också hur du gjorde när du förde över UNI_BAS från XP till 7? Tyvärr kan det vara problem och du måste ha en nyare version av UNI_BAS.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.24.108



Svar: Program Startar inte 2011-08-29 21:12
Jag förstår nu att du inte har UNIBAS v12 utan någon äldre version... Bäst att ringa och höra sig för med Unicell, det är nog säkrast!
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.24.108



Svar: Program Startar inte 2011-08-29 21:52
Datorn är helt ny, med windows 7 i från fabrik.
Jag kör Unibas v12, direkt nedladdad från Unicells hemsida.
Har support på Unibas, men Unicell säger bara att det måste va nåt fel på min dator,
dom har tydligen inte lust att hjälpa till mer än så.
Så jag är fortsatt tacksam om någon har fler idéer
 Skrivet av:  mattias IP: 85.224.146.77



Svar: Program Startar inte 2011-08-30 00:59
Ja Ok!
Något fel är det ju eftersom jag och många andra kör med windows 7 och UNI_BAS utan några problem. Det är säkert windowsrelaterat men väldigt svårt att ge råd så här på ett forum. Det är förmodligen något i brandväggen som är felinställt.

Prova att gå via kontrollpanelen och stäng tillfälligt av Windows brandvägg och prova om det startar. Kolla ditt virusprogram så att det inte är orsken. När du installerade v12, gjorde du det med Windows 7 installationsprogram? Stänger 4D ner helt eller låser sig programmet när du startar?

Kolla så att du inte har någon konstig inställning för skärmen d.v.s. för lågupplöst eller liknande. Det verkar vara någon fil som 4D saknar. Har du kört alla uppdateringar på Windows 7? Bara för din dator är ny kan Windows ändå sakna många uppdateringar.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.176.17



Svar: Program Startar inte 2011-08-30 16:04
Hej och tack för all hjälp
Tyvärr funkar ingenting, har prövat utan brandvägg och alla olika skärminställningar men fortfarande funkar det inte, när jag prövar att starta Unibas kommer en ruta som säger
4D VOLUME DESKTOP HAR SLUTAT FUNGERA, och sen stänger programmet ner.
Blir nog tyvärr tvungen att skaffa ett annat bokföringsprogram, tyvärr för jag har varit väldigt nöjd med Unibas
 Skrivet av:  mattias IP: 85.224.146.77



Svar: Program Startar inte 2011-08-30 18:08
Mattias, jag beklagar verkligen det besvär Du haft. Jag förstår att Du provat "allt" - även om jag lärt mig att det alltid finns ytterligare utvägar. Har Du t.ex provat att köra Din datafil på en annan dator? Det finns ju tusentals kunder där UNI_BAS fungerar. Din dator med alla dess komponenter och inställningar är ju en individ som skiljer sig från andra datorer.
Prova att köra på en annan dator - jag ger mig den på att det fungerar där.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: Program Startar inte 2011-08-31 15:30
Som jag skrivit tidigare så funkar det utmärkt
I min gamla dator, det är det som är problemet,
Skulle ju vara kul att få det att funka på den nya
 Skrivet av:  Mattias IP: 95.196.155.42



Svar: Program Startar inte 2011-09-01 10:28
Jag lider med dig Mattias...Som du kanske själv förstår så är dina problem relaterade till någon inställning i ditt Windows 7. Även om du fått det "fabriksinställt", så kan det hända att någonstans måste man gå in i ditt Windows och klicka i någon ruta. Det är förmodligen gjort på två röda minuter om man bara vet var man ska gå in...

Har du möjlighet att ringa din leverantör? Du måste väl ha support några månader på din nya dator och självklart ska man kunna köra ALLA program. En annan variant är att ringa Microsofts support och beskriva ditt problem. Eller om du har någon datakunnig kompis som kan hjälpa dig? Det vore väl väl rent ut sagt för j.....t om du inte kan använda ditt UNI_BAS i din nya dator.

Ge inte upp! Det här är lätt fixat för den som kan lite om datorer!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.176.17



Svar: Program Startar inte 2011-09-04 14:12
Hej Mattias. Vill bara säga att jag har exakt samma problem som du. Unibas fungerar på mina 2 andra datorer, men ej på min nyköpta bärbara. Då skall också nämnas att på den ena datorn som det fungerar på så har jag också windows7. Eftersom jag också har testat "allt så måste jag fråga dej vilken dator du har problem med. Själv har jag en ASUS X53U.
 Skrivet av:  Bernt IP: 90.237.201.102



Svar: Program Startar inte 2011-09-05 08:46
Hej Bernt. trist att du har samma problem, jag har en Packard Bell P5WS6 TK, helt ny, har inte laddat in några nya program i den, för jag vill få Unibas att fungera först.
Hoppas någon av oss kan hitta en lösning på problemet och lägga ut den här på forumet
så att inga andra behöver vara med om samma sak. Lycka till /Mattias
 Skrivet av:  mattias IP: 85.224.146.77



Svar: Program Startar inte 2011-09-22 17:37
Hej
Fortfarande ingen som har några ideer??
//Mattias
 Skrivet av:  Mattias IP: 85.224.146.77



Svar: Program Startar inte 2011-09-25 21:58
Fråga till Jörgen.
Hur gjorde du för att få vista sluta klaga? Jag tror att det har blivit något "knas" med programmet, för det funkade fin tills efter en uppdatering. Då fick jag också meddelande att det slutade fungera, men jag vet inte orsaken, för det blev "Just-in-time-debugger not enabled" (ungefär) när windows skulle felsöka. Det hände bara när jag avslutde programmet, så jag bryde mig inte, men med nya V-12 blir det stopp när det skall konvertera datafilen. Det kan ju bero på något liknande som för dig, Jörgen och kanske också för Mattias.
//Hasse
 Skrivet av:  Hasse / Programhjälpen IP: 90.129.11.43



Svar: Program Startar inte 2011-11-25 21:24
Hade också stora problem med detta men upptäckte att man var tvungen att högerklicka på ikonen och sedan trycka på "kör som administratör"

Lycka till
Christian
www.naturesbeauty.se
 Skrivet av:  Christian IP: 90.233.177.128



Svar: Program Startar inte 2011-11-29 13:18
Jag fick gå in i F-Secure och "Tillåta" Unibas, då ska man ha administratörsbehörighet, men det har väl alla i personliga datorer.

Nu har jag inte Vista längre utan Windows 7, då jag köpt en ny dator.

Jag tog inte över programmet från den andra datorn, då det ibland blir strul när man flyttar konfigurerade program, utan jag laddade ner ver. 12 från unibas hemsida, läste in senaste backup, och det gick på räls. Det jag fick göra var att ringa supporten för att få en kod.

Jag har dock fått en del andra problem, som inte är relaterat till Unibas, mitt mailprogram vägrade skicka PDF-filer som bilaga, men jag bytte då till ett annat program.

Man tror ibland att Windows 7 skulle vara bättre än Vista, men det beror på, många nya versioner har småfel, som med tiden rättas till med uppdateringar. Att sen det brukar vara ett nyare system på den dator man köper, spelar nog mindre roll än att en nyare dator ofta är mångdubbelt kraftfull.

En dator som stått på hyllan hos t.ex Elgiganten, är alltid trög de första dagarna, under tiden den samlat damm, om så det bara gäller några veckor eller tom mindre, är det jättemånga uppdateringar för Windows och andra säkerhetsprogram, som startas och suger de första dagarna. Låter man detta hinna ifatt först, blir det lite lättare att fixa annat sen.

Jag har en gång i tiden betalt 108 000:- för en "Kraftfull superpersondator" på hela 33 mhz, och 20 megabyte RAM, min billiag laptop för 3900:- är 100-falt och mer snabbare idag.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Program Startar inte 2011-12-01 01:25
Jag hade tidigare F-secure till mina datorer, men tyvärr var det mycket problem förknippade med detta program. Efter att övergått till Norton 360, går datorerna utan problem och mycket snabbare!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: Program Startar inte 2011-12-01 14:29
Tack för alla förslag, men tyvärr har jag fortfarande inte fått programmet att fungera.
Någon på Unicell som kan engagera sig lite?
 Skrivet av:  Mattias IP: 83.226.179.138



Svar: Program Startar inte 2011-12-01 17:31
Jodå, visst engagerar vi oss. Så som denna tråd visar, fungerar UNI_BAS på din gamla dator och på alla andras datorer. Kan det möjligen vara så som vi tidigare gett en hint om att det är något som är fel med din dator? Har du haft kontakt med företaget där du köpt datorn? Gå till din datorbutik och be dem göra en testinstallation på en likadan dator som den du köpt. Fungerar UNI_BAS på den datorn, ja då vet vi var felet ligger.

På varje dator finns det tusentals faktorer och inställningar som inverkar på datorns sätt att arbeta. Vi säljer program som vi vet fungerar på en normalt inställd dator. Sedan kan det finnas andra program på din dator som inverkar på hur ditt UNI_BAS fungerar. Det är klart att det bekymrar oss att du inte får det att rulla på den nya datorn, men vi kan heller inte åtaga oss att korrigera det som tycks vara fel på din dator.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: Program Startar inte 2011-12-02 01:53
Mattias, man häpnar när man ser att du inte gjort något åt detta sedan augusti! Hur klarar du den löpande bokföringen? Ta dig i den s.k. kragen och kontakta säljaren av din laptop. Du har ett virusprogram eller något annat som ligger och "bromsar" och det är fråga om en enkel justering, men man måste ha tillgång till din dator för att kontollera vad problemet är. Det här tar bara några minuter för en datatekniker att fixa och det borde ingå i din support hos din dataleverantör. Det är i princip omöjligt att hitta problemet om man inte kan sitta med din dator framför sig!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 1 =