Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fel företagsnamn på kvitto 2011-08-05 21:27
Hej,

har en fråga som någon kanske kan svara på.

har köpt verktyg kontant genom en kompis firma.
Problemet är att kompisens firma namn står på kvittot.
Kan jag använda kvittot i bokföringen och få avdraget ?

Med vänliga hälsningar
Roger
 Skrivet av:  Roger IP: 213.114.170.80



Svar: Fel företagsnamn på kvitto 2011-08-09 00:14
Njaea. Men din kompis kan väl sälja prylen till dig och då får du ju ett korrekt underlag.
För kompisens del blir det ett nollsummespel. Kompisen behåller originalkvittot och skriver ut ett kontantkvitto på exakt samma summa med dig som betalande kund. Kompisen kan då redovisa ett inköp och en lika stor försäljning, och du kan då visa ett inköp och motkonterar din egen kassa.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Fel företagsnamn på kvitto 2011-08-09 00:58
Lars har helt rätt och finns det ett kvitto från en registrerad firma så är det Ok, det är inte förbjudet att handla av kompisar med företag.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.138.47



Svar: Fel företagsnamn på kvitto 2011-08-09 23:15
Tack för svar!

Kan jag inte bekräfta att det är jag som handlat genom ett kontoutdrag från min bank?
 Skrivet av:  Roger IP: 213.114.170.80



Svar: Fel företagsnamn på kvitto 2011-08-10 16:59
Jag förstår inte riktigt problemet? Du har köpt verktyg genom en kompis firma och har ett kvitto där det dock står kompisens firmas namn istället för ditt företag.

Be kompisen skriva ett intyg att prylarna överlåtits till dig, det är inga problem. Självklart är det bra att styrka verifikatet med ett kontoutdrag.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.67



Svar: Fel företagsnamn på kvitto 2011-08-11 22:03
Om du på något vis kan visa/bevisa att kontoutdraget gäller just de prylar som är upptagna på kvittot
-kanske- det kan gå genom. Smidigast, bokföringsmässigt och verifikatmässigt/bevismässigt är dock metoden jag beskrev tidigare.

Egna underliga bokföringsmanövrer kommer att göra eventuella revisorer bekymrade och de kommer då att grotta ned sig i bokföringen (självfallet tror de då att du strulat till det med annat också) och sådant tar tid, mycket, mycket, mer tid än att du och kompisen skriver ett kvitto!

/Lars Bergström
/Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.208.123.254




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 10 =