Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur redovisa sålda fakturor? 2011-08-04 17:57
Hej

Jag jobbar med Likvida Medel där jag säljer mina fakturor mot en avgift på 4%. Hur skall jag redovisa detta i UNI_BAS? Det blir ju en rest på dom 4% som LM tar i faktureringsavgift.

Jag vill på något sätt kvitta restsumman så fakturorna försvinner från "obetalda fakturor"

Tips någon?
 Skrivet av:  Didrik IP: 81.235.32.202



Svar: Hur redovisa sålda fakturor? 2011-08-04 23:01
Intressant problem!

Hur fungerar det där? Står det på dina fakturor att de skall betalas till LM eller skickar LM ut egna fakturor till din kund?

Hur får LM veta att en faktura gått ut från dig och vilket belopp den har? Skickar du en faktura till kunden och en fakturakopia till LM, eller hur gör du?

Berätta gärna mer, så kanske vi kan ge dig ett förslag på hur det kan bokföras.

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Hur redovisa sålda fakturor? 2011-08-06 02:55
Du börjar med att registrera ett nytt konto under klass 19, ex.vis 1915 eller något som är ledigt. Detta konto döper du till LM-konto eller liknande.

När LM betalr din faktura på t.ex. BG då bokför du fakturan som betalning från kund i UNI_BAS, men OBS bara det faktiska beloppet.

Låt oss säga du skickat en faktura på 1000 kr. LM betalar 960 kr på ditt BG. Du bokför betalning för fakturan med 960 kr. Fakturan står kvar med en rest på kr 40. När du får kvitto från LM på dina 40 kr, så bokför du fakturan som ligger kvar med detta belopp, men denna gång blir kontot alltså LM-kontot. Fakturan är nu borta och ditt BG har ökat med kr 960 samt LM-kontot har ökat med 40 kr.

Nu kan du ex.vis göra en transaktion per den sista i varje månad, där du KREDITERAR LM-kontot med innestående belopp. DEBET blir konto 2810 som är ett avräkningskonto för Factoring. LM-kontot står nu på noll och 2810 har ökat med motsvarande summa som belastar kostnaderna för ditt företag precis som vilken kostnad som helst.

Är du avancerad inom bokföring kan du givetvis boka LM:s avgift som en kortfristig skuld, du vet ju vad skulden blir när du skickar dina fakturor. När du får avräkning från LM, ja då har du betalt din skuld och bokar bort skulden till konto 2810, men jag tror att enklast är att göra som jag nämnt enligt ovan.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.138.47



Svar: Hur redovisa sålda fakturor? 2011-08-06 02:59
Jag glömde att nämna att plusgiro och bangironr på din faktura ska givetvis vara LM:s kontonr, dessutom måste det tydligt stå på fakturan att du överlåtit din fordran på LM. Men detta visste du förstås?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.138.47



Svar: Hur redovisa sålda fakturor? 2011-08-17 11:52
Tack för utfyllande svar!
 Skrivet av:  Didrik IP: 213.65.45.167




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 6 =