Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur flytta UNI-bas till ny dator 2011-07-16 19:39
Hej, jag har skaffat en ny dator och vill naturligtvis ha UNI-bas installerat på den nya datorn.
Hur går jag då enklast och bäst tillväga, jag har både den gamla och den nya datorn i nätverk så det är enkelt att flytta filer.
Jag har hittat min företagsfil.4DD så då är frågan var jag bäst hämtar programmet?
Jag borde ha supportavtal, skall jag ladda ner demo och aktivera med mina tidigare uppgifter och därefter flytta in .4DD-filen eller laddar man bara ned demo och flyttar in .4DD-filen?
Jag är jättenöjd med programmet och vill inte släppa det.

Mvh Tage
 Skrivet av:  Tage Wilhelms IP: 79.133.23.107



Svar: Hur flytta UNI-bas till ny dator 2011-07-17 15:48
Hej Tage,
Du kan ha UNI_BAS i flera datorer utan problem. Däremot fungerar det inte i närverk, vilket kanske inte är förvånande med tanke på priset. Unicell har program som fungerar i nätverk om du vill betala för denna möjlighet.

Jag har UNI_BAS i fyra datorer och har bara gjort så att jag laddat ner UNI_BAS demo i de andra datorerna. Från dator Nr 1 har jag säkerhetskopia av mina bokföringsfiler på ett USB minne.

När du laddat ner demon på ex.vis dator nr 2, så går du in på DATABAS/VERKTYG och ÅTERGÅ TILL SÄKERHETSKOPIA. UNI_BAS frågar efter ett datafilsnamn som du själv skapar ex.vis "dator2110717" Alltså dator 2+dagens datum. Du letar sedan reda på din fil på USB minnet och ÖPPNAR denna och UNI_BAS kör in alla filer inkl. företagslicens m.m.

Filen som du kopierar till USB:et hittar du i C:/UNIBAS/kopior. Alla kopior får dagens datum och klockslag, så den du ska välja ligger förmodligen längst ner.

Kom ihåg när du byter dator att du alltid kollar så att den har rätt uppdatering med aktuell kopia, annars uppstår ju diffar mellan datorerna.

Vi är väldigt många som gillar UNI_BAS, så du är välkommen i klubben! Självklart ska du köpa ett supportavtal. Allt annat är ren och dum snålhet. Förr eller senare kommer du att köra fast med något där du behöver hjälp. Dessutom får du tillgång till nya uppdateringar av programmet, löpande. Supporten fungerar perfekt och är helt klart värd sina dryga kr 1,50 per dag.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.177



Svar: Hur flytta UNI-bas till ny dator 2011-07-17 18:39
Hej o tack för Ditt svar Åke, nu är inte alls tanken att jag skall ha programmet kvar på den gamla datorn utan jag har nu både den gamla o nya datorn i nätverket för att det är enklare att köra över de data jag vill ha sparat från den gamla burken.
Detta betyder att jag i fortsättningen kommer att köra UNI-bas endast på nya datorn.
När jag skrev att jag borde ha support, menade jag att om "jag inte missminner mig" så har jag support alltså jag tror mej ha support (dåligt ordval).
Så om jag förstått saken rätt så skall jag göra enligt följande:
1 - Skapa säkerhetskopia i gamla datorn.
2 - Ladda ned demoversion till nya datorn.
3 - På nya datorn, gå till DATABAS/VERKTYG - ÅTERGÅ TILL SÄKERHETSKOPIA, leta reda på säkerhetskopian jag skapade och som jag har på USB eller via nätverket i gamla datorn.
4 - Nu skall programmet fungera på nya datorn :-)

Mvh Tage W.
 Skrivet av:  Tage Wilhelms IP: 79.133.23.107



Svar: Hur flytta UNI-bas till ny dator 2011-07-17 19:16
Hej igen, det verkade inte fungera att köra säkerhetskopian över nätverket direkt utan jag måste kopiera den manuellt till den nya datorn.
Detta kan ju bero på någon inställning jag har i systemet, men nu kommer nog allt att fungera bara jag får en uppdateringskod från Unicell.

Så med facit i hand:
1 - Skapa säkerhetskopia på gamla datorn, den blir i C:/UNIBAS/kopior/, lägg den på ett USB-minne.
2 - Ladda ned demoversion på nya datorn och gör installationen.
3 - På nya datorn, gå till DATABAS - VERKTYG - ÅTERGÅ TILL SÄKERHETSKOPIA, leta reda på säkerhetskopian som finns på USB-minnet.
4 - Nu skall programmet fungera och fortsätta från den tidpunkt då säkerhetskopian gjordes, eventuellt kan en uppdateringskod från Unicell fordras.
5 - Har du inte supportavtal - skaffa ett sådant!

Hoppas någon annan kan ha nytta av denna tråd.

Mvh Tage W.
 Skrivet av:  Tage Wilhelms IP: 79.133.23.107



Svar: Hur flytta UNI-bas till ny dator 2011-07-17 00:11
Laddar ner demo och flyttar in 4D Data filen samt Data resource filen. Det blir då aktiverat och klart.
 Skrivet av:  IP: 213.64.40.148



Svar: Hur flytta UNI-bas till ny dator 2011-07-17 00:11
Laddar ner demo och flyttar in 4D Data filen samt Data resource filen. Det blir då aktiverat och klart.
 Skrivet av:  IP: 213.64.40.148




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 3 =