Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföring av ems-försändelse 2011-07-16 15:53
Jag har betalat för UNIBAS.

Har bokfört tull/moms/postens avgifter (specifikation för ems-försändelse från utlandet).
436,00 Kredit 2018, 436,00 Debit 5720.

Nu är denna utgift exkl.moms enligt specifikationen från Posten. De varor som jag beställt har 0% i tullskatt enligt tullverket, det är med andra ord bara moms 336 och 100 kr i postens avgift.

Har jag inte rätt att dra av något av detta, få tillbaka? ... och hur bokför jag det..
Tacksam för ett enkelt svar.
 Skrivet av:  Magnus IP: 213.64.40.148



Svar: Bokföring av ems-försändelse 2011-07-17 12:18
Det belopp som är moms, bokförs på kontot för avdragsgill moms.
De 100:- som posten tar ut är inklusive 25% moms, således en kostnad på 80:- och 20:- avdragsgill moms, bokförs som vilket inköp som helst inrikes.
Det står med små bokstäver nånstans att det är 80:- + moms.
Den första summan 336 är ju enbart moms på det du importerat, som du drar av helt.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Bokföring av ems-försändelse 2011-07-17 14:08
Tack. Jag kom på detta inatt :)

En till fråga.
På Skattedeklarationen använder man ju (F. Ingående moms) på varor man beställt utanför EU, då det är meningen att man ska skriva den momsen på 25% som tullverket tar ut.

Men säg då att jag inte fått någon svensk moms på varan, att säljaren har skickat det som en gåva. Hur deklarera? Säg att jag har betalat genom VISA-kort och skickat direkt till kunden och han inte heller fått betala någon moms. Hur skriver jag på skattedeklarationen i en sådan situation?

Ska jag strunta i att skriva något om ingående moms på just den varan? Strunta i att ens ta upp det som utgift?.. för på (C. Momspliktiga inköp vid omvänd skatteskyldighet) finns det ingenstans just varor utanför EG passar in på.
 Skrivet av:  Magnus IP: 213.64.40.148



Svar: Bokföring av ems-försändelse 2011-07-17 21:07
Det är nog löst nu. Inte mycket annat att göra än att skriva moms man betalat i ruta F. Om man inte betalat någon skriver man inte. Egentligen är det fel att skicka "gifts" till kunder. Det man får göra är att be grossisten skriva ut billing address och shipping address på paketet så tullen ser detta.
 Skrivet av:  Magnus IP: 213.64.40.148



Svar: Bokföring av ems-försändelse 2011-07-20 12:39
Har försändelsen slunkit igenom tullen, är du ändå momsskyldig(och tullskyldig).
Ska du ha varan privat, kanske det är lugnt.

Är det ett större belopp. ska du själv deklarera till tullen, oavsett om den inte stoppats där.

Vid mindre belopp, går det bra att låta bli av administrativa kostnadsskäl,(som tullen signalerar när den slipper igenom).

Är då varan avsedd för att användas i företaget, blir det inget att dra av, om moms hade tagits ut av tullverket, hade den varit avdragsgill. Slutresultatet blir detsamma.

Om du säljer varan vidare, ska du lägga på moms, och eftersom du inte har någon moms att dra av, får skatteverket ändå sina momspengar.

Momsen försvinner inte, vad tullen än gör, såvidar man inte nu fuskar och säljer svart.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Bokföring av ems-försändelse 2011-07-20 12:48
Vid sk "dropshipping" kan ju det bli så att varan stoppas i tullen, och då blir adressaten i första hand tull och momsskyldig, och det brukar bli bråk då.

För dropshipparen är detta komplicerat, antingen får man ha någon form av sådan momsredovisning som momsar bruttovinsten. Detta blir detsamma som du importerar själv, då den andra delen skulle bli avdragsgill i alla fall.

Men man kan retroaktivt vid revision åka på moms, för direktskickade försändelser, då det ju då framgår att det är i omfattning.

Klokast är nog att lägga på moms på priset till kund, och om kunden får momsutgift, ikläda sig denna avdragsgilla utgift, och betala in moms.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 8 =