Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

moms på provision 2011-07-06 20:51
Hej

Jag säljer samtalspotter åt ett företag som heter Goyada
det registreras i min kassa som momsfritt försäljning i olika omgångar

Förenklat :exempelvis 50 gånger 100 kr = 5000 kr .det är min omsättning

Jag får sedan en detaljspeciferad faktura från Goyada.
50*100 kr = 5000 kr
provision -50*8 kr = - 400 kr
summa : 4600 kr
moms på provision (25%) -100 kr

Att betala : 4500 kr
Jag betalar då 4500 kr

Det är egentligen mer komplicerat med olika värden och olika provisionssatser.

Jag har redan registrerat verifikationen försäljning som momsfritt enligt min kassaremsa.

Hur registrerar utbetalt fakturan med tanke på att
-den är momsfri ur min firmas synvinkel (det blir ingen ingående moms)
-min faktiska försäljning(provision) är på 500 kr och utgående moms är därmed 100 kr
-min faktiska försäljning (provision) är redan inbakad i den första verifikation och kan inte därmed registreras på nytt.

Hoppas få hjälp!

MVH!
 Skrivet av:  Dino IP: 217.208.150.187



Svar: moms på provision 2011-07-06 22:08
Din firma säljer alltså en momsfri produkt, samtalspotter. Firman får 8% i provis, alltså kr 400 på en försäljning av 5000 kr. Provision är momsbelagd och du får en faktura på kr 400 + moms = 500 kr. Varför du dessutom ska betala kr 4500 förstår jag inte riktigt, men det finns säkert en bra förklaring. I detta fall verkar det som kunden betalar till dig först och därefter betalar du till Goyada.

För det första så är jag väldigt tveksam till om samtalspotter verkligen är momsfria? Vanliga tel och mobilsamtal är ju momsbelagda. Kolla detta så du inte åker på någon skattesmäll. Vad jag förstår så köper du dessa samtalspotter och säljer dem vidare och då bör ju detta tas upp under momsfri försäljning. Alltså ett kostnadskonto. Provisionen tar du upp som intäkt av provision eller rabatt och momsen bokas automatiskt om du ställt in kontot för provision rätt.

De 100 kr i moms får du lyfta eller kvitta mot annan moms som ditt företag betalar. Du måste registrera fakturan du får på olika konton ex.vis inköp av samtalspotter kr 4500 (momsfritt) + 500 kr i provision (momskonto) ev. får kan du bokföra momsen på särskilt momskonto, det är inga problem att registrera olika poster/konton på samma verifikation.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.177



Svar: moms på provision 2011-07-07 16:27
Tack Åke
Folk laddar sina telefoner via en terminal hos mig.exempelvis 5000 kr
Jag tar betalt och det registreras som momsfri försäljning i min kassa.
5000 kr som är egentligen indelat i 4500 kr samtalspotter(att betala i efterskott till goyada) +500 kr som är min provision

Momsen på samtalen redovisas av goyada.

Jag får sen en faktura från goyada på 4500 kr (deras försäljning av samtalspotter )
DVS att jag betalar samtalspotten till goyada som jag har samlat hos mina kunder.

Affärsiden är att jag behåller provisionen på 500 kr

Här kommer kruxet

Jag har då redan registrerat försäljning på 5000 kr momsfritt
jag betalar sen fakturan på 4500 kr som egentligen är oxå momsfritt

Jag har det fakto haft en intäkt= provision på 500 kr som är moms belagd á 100 kr.
Hur ska man redovisa momsen ? ( intäkten är redan inbakad i första verifikation).
Komplicerat va?
 Skrivet av:  Dino IP: 217.208.150.187



Svar: moms på provision 2011-07-07 18:59
Jag är mycket tvivlande till att din försäljning är momsfri!

Som jag ser det så förädlar du en tjänst eller måhända en vara. Du säljer alltså för 5000 ( inkl moms) och du köper in för 4500 (lnkl moms). Du bör då bokföra försäljning 4000:- + moms 1000:- resp inköp 3600:- + moms 900:-.
Mellanskillnaden, 500:-, skall du dela upp i 2 delar: 400:- som är din vinst och 100:- som du skall lägga undan till dess det är dags att deklarera. Vid deklarationen anger du de två momsbeloppen och momsmellanskillnaden läggs på din slutskatt ( då kan du använda den undanlagda hundringen)

Det här resonemanget bygger på att du har enskild firma och att du inte använder månadsvis momsredovisning.

För att få riktigt torrt på fötterna bör du kolla med skattekontoret så att det inte blir några knasigheter.

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 95.195.4.9



Svar: moms på provision 2011-07-07 19:57
Åsså förståss, av din vinst på 400:- skall du reservera en hel del för din "vanliga skatt".

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 95.195.4.9



Svar: moms på provision 2011-07-07 22:41
Hej
Ja , jag har en enskild firma.månadsvis moms.
Det är inte jag som har bestämt att min försäljning är momsfri.det står i kontraktet.
Momsen för samtalspotterna redovisas av Goyada.
Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska redovisa min moms (100 kr) som är relaterat till min provision (500 kr).
Jag tror att jag har en lösning som gör att momsredovisningen blir rätt.
1-verifikation A :försäljning 5000 kr varav moms 0 ( min kassa)
2-verifikation B :Utbetalning 5000 kr varav moms 0 (del 1 av Goyadas faktura)
3-verifikation C inbetalning 500 kr varav moms 100 kr (del 2 av goyadas faktura)

Ända problemet är :
-Regad omsättningen visar 500 kr mer än det är i verkligheten(jag har ju sålt för 5000 kr)
-Regad Utgifterna visar 500 kr extra (jag har betalat en faktura på 4500 kr)
Resultatet påverkas inte och momsen stämmer..
Får kolla med SKV om de accepterar en sån lösning!
Tacksam för kommentar
 Skrivet av:  Dino IP: 217.208.150.187



Svar: moms på provision 2011-07-08 00:04
Du ska absolut kolla med SKV. Ett kontrakt fritar dig inte från momsansvaret och det kan bli riktigt tråkiga smällar om du inte kollar upp detta noggrant.

Till din verifikation. Du bör dela upp fakturan eftersom den innehåller din provision. Vad du säljer för, är ju kr 4.500 resten är provision. Du kan väl inte betala tillbaka din egen provision och betala kr 5.000?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.177



Svar: moms på provision 2011-07-08 00:42
Jag är tveksam till om Goyada kan besluta att du är momsfri!

Kolla riktigt noga med skattekontoret hur det ligger till!
Har du gjort fel kommer de inte att slänga dig i finkan, de kommer att kunna hjälpa dig att göra rätt!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 95.195.4.9




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 4 =