Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Förskott från kund, 2420? 2011-07-01 17:15
Skall bokföra en kund som betalt för mycket. Det blir som förskott, fär han skall få fler fakturor. När jag i fakturabetalningen skriver in att han har betalt mer än fakturans belopp, s får jag en varning om att det inte går, utan skall skötas under övrig bokföring.

Okej, när jag försöker välja ett bra konto i Övrig bokflöring fastnar jag på förskott från kund 2420. Men det är spärrat och står som "kundkonto". Har inte hittat någonstans det används, men det kanske gör det?

Måste jag skapa ett nytt konto (förslag?) för att registrera felinbetalningen?
 Skrivet av:  Magnus H IP: 90.227.188.176



Svar: Förskott från kund, 2420? 2011-07-04 14:48
Det rätta är att antingen skicka tillbaka pengarna eller annars skriva ut en KREDITFAKTURA på kunden och det belopp som gäller. Nästa gång du fakturerar kunden finns denna kreditfaktura som är detsamma som pengar. Både vanliga fakturor och kreditfakturor går att delbetala i UNI_BAS.

Ett sådant förskott du nämner, ska bokföras under klass 19 där du kan lägga upp ett förskottskonto.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.177



Svar: Förskott från kund, 2420? 2011-07-04 15:46
Varför krångla till det med skicka pengar alt. kreditfaktura? Jag tycker Magnus resonerar helt rätt angående förskott och konto 2420. Jag använder det själv så. Vad jag inte begriper är varför det är spärrat, och har därför inte svarat tidigare (i väntan på någon som kan UNI_BAS bättre skulle göra så.) Annars kan väl Magnus skapa ett annat 2420-konto, förslagsvis 2429.
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Förskott från kund, 2420? 2011-07-04 20:26
Konto 2420 är inte spärrat av programmet. Däremot kan det vara så att någon leverantör fått detta konto markerat som leverantörskonto. Om det inte finns någon faktura på den leverantören, då kan man bara makulera leverantören och sedan lägga upp leverantören igen med 2440 som leverantörskonto.
(Om vi skulle säga att allt är tänkbart, då skulle det till och med kunna vara så att man angett 2420 som kundkonto på någon kund - kanske mindre troligt ändå).

Ett alternativ till ovanstående kan vara att man helt enkelt råkat spärra kontot under Registervård/Kontoplan. Gå i så fall dit och ta bort spärren.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.247




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 4 =