Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

dator krash vad nu?!? 2011-06-21 20:29
Hej!

Mycket nöjd med programmet, nu är det så att datorn där programmet låg krashade dvs att jag får inte igång OSet och därmed inte kommer in i uni-bas längre. Finns det något jag kan göra för att flytta över programmet från den krashade hårddisken till en annan?

Vill påpeka att jag inte har gjort någon backup (inte mycket inlagt) samt att jag inte har något service avtal. Så som jag har förstått utifrån andras svar så måste jag betala för en ny licens? Installations programmet som laddades ner hittar jag inte heller på efter flytten nu..

mvh Mahmoud
 Skrivet av:  Mahmoud IP: 85.225.7.119



Svar: dator krash vad nu?!? 2011-06-21 23:46
Du kan kanske montera in hårddisken i en annan dator, och konfigurera disken som slave. I så fall är det mycket troligt att du kan komma åt all information på disken. Kolla med någon datakunnig polare om de kan hjälpa dig, i annat fall är det här vardagsmat för datorfirmor och det behöver inte bli alltför blodigt dyrt. Kanhända dyrare än unibasprogrammet, men då får du å andra sidan räddat också annat från disken.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: dator krash vad nu?!? 2011-06-22 09:30
Hej Lars och tack för ditt snabba svar!
Ska ta och se om jag kan rädda disken, jag vet att den går att köras som slave så nu gäller det bara att konfigurera den så att man kan använda den igen.

Tack återigen Lars!
 Skrivet av:  Mahmoud IP: 85.225.7.119



Svar: dator krash vad nu?!? 2011-06-24 10:54
Det du kan göra för att lösa problemet själv är att köpa ett externt hårddisk-chassi, plocka bort hårdisken från datorn montera den i chassit. Plugga sedan i den via medföljande usb-kabel i en annan dator så ska du få tillgång till hårddisken. Allt detta förutsätter att hårdisken inte är bortanför all räddning, men i min erfarenhet så brukar hårddisken vara helt ok. Den kan ju vara skadad men detta innebär kanske bara att vissa sektorer på hårddisken är skadade, i ditt fall kanske bara där operativsystemet ligger. Detta är inga större svårigheter och ett billigt chassi kostar 300kr, värt ett försök i alla fall.

Lycka till
//Jonas
 Skrivet av:  Jonas IP: 109.58.2.101




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 6 =