Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

"Byta företag" från Testbolaget, m.m. 2011-06-01 17:21
Jag har sedan flera år köpt UNI_BAS Standard. Hade även licensavtal under en tid. På grund av omständigheter blev jag ändå tvungen att lämna bort min bokföring fram tills nu. Så mitt UNI_BAS har blivit aktivt igen, har nytt licensavtal, jag testar runt och förbereder för att importera några SIE-filer som tidigare bokföringshjälpar har skickat mig.
Mitt första steg är alltså att göra manövern "Byt företag" och då ska jag hitta en fil i fönstret. Men det är tomt. Kan något ha blivit raderat när jag installerat en uppdatering?
Har ett reguljärt arbete så jag har missat varenda telefontid den här veckan, och nu börjar det bli bråttom att få allt klart tills 15 juni.
Jag undrar också var jag hittar manual/handledningsbok eller liknande. Videofilmerna är bra och informativa, men om jag vill slå upp ett specifikt problem vill jag inte titta igenom alla videofilmerna för att hitta fram till rätt hjälp. Hjälpfilen innehåller bara kortkommandon för 4D på franska.
Kan det ha blivit något galet efter så många års uppehåll och ny installation?
 Skrivet av:  Cristin IP: 81.236.129.13



Svar: "Byta företag" från Testbolaget, m.m. 2011-06-02 11:46
Frågan om datafilen kan jag tyvärr inte svara på, men vad gäller manual så finns det en pdf-manual i mappen där programmet är installerat (C:UNI_BAS troligen). Den heter Bashandbok.pdf. Tyvärr verkar den inte ha uppdaterats på några år (min är från januari 2007), men så mycket är nog inte ändrat.
 Skrivet av:  Magnus IP: 90.224.48.16



Svar: "Byta företag" från Testbolaget, m.m. 2011-06-02 21:37
Tack! Jag hittade manualen och kopierade den till ett tillgängligare ställe på datorn.
Och när jag letade ett slag så hittade jag den troliga orsaken till att inte min gamla fil syns i fönstret när jag säger "Byt företag": Den nya installationen ligger direkt i C medan den gamla ligger i Program Files i C. Det skulle jag ju naturligtvis ha kollat innan jag ominstallerade!

Frågan är hur jag ska göra nu. Kan jag bara flytta över de två filerna Kartis.4DD och Kartis.4DR eller måste jag avinstallera hela rasket och göra om installationen så att den ligger på sin rätta plats i Program Files?
 Skrivet av:  Cristin IP: 81.236.129.13



Svar: "Byta företag" från Testbolaget, m.m. 2011-06-02 21:51
Avinstallera ALDRIG!

Flytta bar de båda Kartis-filerna (4dd + 4dr) till den nya mappen direkt under C.
Gå sedan till arkivmenyn/byt företag och välj Kartis där.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.237.152.209



Svar: "Byta företag" från Testbolaget, m.m. 2011-06-16 17:39
Har köpt ny licens skall försöka att få igång mitt nya företag men då det endast finns testbolaget så går det inte att göra en säkerhetskopia på gamla företaget därmed ej heller går att flytta över programet till min nya data hur skall jag göra är det någon som vet hur man skall bete sig.
 Skrivet av:  Birgitta Lindström IP: 81.227.15.225



Svar: "Byta företag" från Testbolaget, m.m. 2011-06-16 21:55
Kontakta supportavdelningen när Du köpt ny licens så får Du hjälp att komma igång.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.191.244




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 4 =