Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kvitton - debit och kredit 2011-05-29 22:13
Hejsan!
Jag har drivit ett UF företag ett år nu och ska slutligen bokföra alla mina utgifter och inkomster. Frågan är hur man gör med kvittona, jag vet att alla kvitton som är med i bokföringen ska märkas med sitt unika VerifikationsNr. men sedan då?
Är det så att man ska skriva debit och kredit också, vilken typ av kredit det är och vilken typ av debit?
Rätta mig om jag har fel, behöver hjälp!
 Skrivet av:  Frida IP: 213.100.14.224



Svar: Kvitton - debit och kredit 2011-05-30 19:55
Jag ska se om jag fattar dig rätt!

Du ska alltså bokföra ett helt år och du har ett antal kvitton. Helst ska kvittot då bokföras på transaktionsdagen = kvittots datum. Du kan bokföra flera kvitton på samma verifikation om dessa har samma datum.

Du kan använda UNI_BAS förenklade bokföring, d.v.s. ÖKAR och MINSKAR. Generellt så är ÖKAR samma som Debet och MINSKAR samma som Kredit, men ibland kan ett konto både ÖKA och MINSKA och även ÖKAR kan ligga i kredit. Jag ska inte inveckla mig i detta, utan följ stenhårt ÖKAR eller MINSKAR.

Har du ett kvitto, så har du haft en utgift, alltså blir det Kredit/Minskar på det konto du betalt med, bankkonto. Debet/Ökar gör det på det konto som berörs. Ex.vis du har köpt frimärken, då blir det Debet på detta konto, alltså kontot ökar. Kvittot kan du häfta fast på ett A4 och lägga i en pärm och Verifikationen skriver du också ut och lägger ihop med kvittot. UNI_BAS plockar fram verifikationsnummer automatiskt och om du vill kan du skriva verifikationsnumret på kvittot, så ser man att de hör ihop.

Prova lite i Testbolaget först om du är osäker!
 Skrivet av:  Åke IP: 90.231.196.216




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 4 =