Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Var har jag lagt min datafil? 2011-05-27 19:49
Hej!
Efter att ha uppdaterat programmet har alla mina uppgifter från senaste räkenskapsåret försvunnit. Jag hoppas verkligen att detta går att återskapa.
Kan supporten hjälpa till?

Unicell support: Telefontid 8-17 må-fr.
När det blir knas behöver man hjälp omgående.
Egna företagare har inte lediga kvällar och helger
Inför support under en större del av dygnet!
MVH/Sune

UNICELL´s kommentar:
Vi har ändrat Sunes ursprungliga rubrik från "Senaste uppdateringen tömde programmet" till "Var har jag lagt min datafil?". Vi har gjort detta eftersom Sunes rubrik innehöll ett felaktigt påstående.
Se vidare vårt svar på inlägget.
 Skrivet av:  Sune Dahlberg IP: 217.27.162.97



Svar: Var har jag lagt min datafil? 2011-05-27 21:02
Många som besöker vårt forum skummar bara igenom rubrikerna och bildar sig därefter en uppfattning om programmet. Om rubrikerna då innehåller felaktiga påståenden, då får besökaren en snedvriden uppfattning om vårt program. Den risken utsätter vi oss inte för om vi istället väljer att stänga vårt forum. Vi vill ha ett öppet forum, men det ställer då också krav på våra kunder som skriver i vårt forum att man inte sprider ut något som inte är samt - speciellt inte i RUBRIKEN.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.237.204.39



Svar: Var har jag lagt min datafil? 2011-05-27 21:59
Tack för tillrättavisningen, men jag saknar fortfarande svar på vad som hände och hur jag åtgärdar mitt problem!
 Skrivet av:  sune Dahlberg IP: 217.27.162.97



Svar: Var har jag lagt min datafil? 2011-05-28 11:13
UNI_BAS öppnas alltid med den datafilen som var öppen senast. Efter en uppdatering är det då så att det nya programmet inte känner till vilken fil som var öppen senast. Antingen öppnas då UNI_BAS med Testbolaget eller så frågar UNI_BAS vilken datafil man vill öppna. Om man i detta läge har flera datafiler att välja mellan är det förstås viktigt att man öppnar rätt datafil. Om man öppnar en gammal datafil som man kanske inte använt på ett år, då kommer förstås alla transaktioner som är gjorda under det gångna året att saknas i den öppnade datafilen. Det är då man kanske tror att programmet har "suddat" i datafilen.

I de flesta företagen är just den aktuella datafilen i UNI_BAS den viktigaste filen som finns på datorn. Det är därför viktigt att man vet var den finns och vad den heter. Det finns flera sätt att ta reda på vilken datafil som man för tillfället använder:
- Gå till Arktivmenyn/Byt företag - överst anges vilken fil som är den aktuella datafilen.
- Gå till Databas/Verktyg - längst ner anges vilken fil som är den aktuella datafilen.
- Om man på startsidan glider över UNI_BAS logotypen uppe till vänster, då anges datafilen till höger om logotypen.

Varje gång man öppna UNI_BAS, sparas datafilens namn och adress i en textfil "Data Files" som finns i UNI_BAS-mappen. Denna textfil kan öppna i en textbehandlare man ser där också vilket datum och vilket klockslag filen öppnades. (Den senast öppnade filen före uppdateringen torde vara den rätta)

Vidare till Dina synpunkter om våra öppettider. Du betalar idag 600:- kr per år för fri telefonsupport och fria uppdateringar. Ingen kan tro att detta då innefattar fri telefonsupport även utanför normal kontorstid.
Låt oss säga att vi utökar supporttiden till kl 21 varje dag + 3 timmar varje lördag och varje söndag. Jag tror att Du skulle vara nöjd med det (kanske). Kostnaden för supporten skulle då för varje kund öka till cirka 1.200:- kr per år. Det är inte säkert att Du blir lika nöjd då. Priset 1.200:- per år gäller dock bara under förutsättning att ALLA som har supportavtal idag är villiga att betala 1.200:- istället för 600:- per år. Naturligtvis är det många som då istället tvingas avstå från supportavtal helt. Detta innebär i sin tur att vi måste höja årsavgiften ytterligare till förmodligen en bit över 1.500:- kr per år. Till alla som nu kanske tror att vi ska höja supportavgiften till 1.500:- per år - DETTA KOMMER INTE ATT SKE.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.214




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 2 =