Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Moms ved EU inköp 2011-05-23 22:07
Hej, Jag har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa med.
När jag registrerar ett inköp, inklusive moms från Danmark under "kostnader Utan faktura" så skriver jag in beloppet med moms som "inköpte varor från EU". Men i beräkningarna programmet gör och i min momsrapport säger att jag måste betala "utg. moms för varuförv i EU"? Jag har betalat moms på mina inköp i Danmark, då skal jag förmodligen inte betala också i Sverige? Finns det några instälninger som är fel i mitt program?

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Mvh

Charlotte
 Skrivet av:  Charlotte IP: 83.227.93.90



Svar: Moms ved EU inköp 2011-05-27 20:36
Jo, tyvärr är det så att oavsett om Du betalat moms i Danmark eller ej så måste Du betala moms i Sverige beräknat på det belopp som Du har betalat i Danmark (med eller utan moms). Svenska staten vill förstås inte betala tillbaka en moms som du har betalat i ett annat land. Vill Du ha tillbaka moms som Du har betalat i ett annat land, då måste Du begära en återbetalning från det landets skattemyndighet. Du skulle ha talat om för Din leverantör att Du är momsregistrerad i Sverige. Då skulle Din leverantör ha sålt till Dig utan att lägga på Dansk moms.

Det är därför helt rätt att Du måste bokföra både utgående moms som Du sedan direkt får dra av igen. Detta sköter UNI_BAS automatiskt om Du bara väljer att ange "Inköp vara/tjänst från EU"
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.237.204.39



Svar: Moms ved EU inköp 2011-05-28 12:44
Hej, tack för svaret.
Vad gör jag om jag till exempel köpar en begagnad laptop i Danmark av en privatperson? Hur är de då med momsen?
 Skrivet av:  charlotte IP: 83.227.92.65



Svar: Moms ved EU inköp 2011-05-28 18:48
Det spelar ingnroll VAR Du köper en begagnad laptop av en privatperson. Du får ALDRIG dra någon moms om Du köper från någon som inte är momsregistrerad i Sverige (endast företag är momsregistrerade).
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.237.138.164




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 7 =