Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

kreditfaktura? 2011-05-05 07:40
Hej Jag har fått en faktura på 12 250.
Den var fel så jag fick då en kreditfaktura på 11.405 kr.

Hur ska jag registrera detta i bokföringen?

Har aldrig fått en kreditfaktura förut.
tacksam förr svar.
Jenny
 Skrivet av:  Constructiva VVS IP: 213.89.109.19



Svar: kreditfaktura? 2011-05-09 00:56
Jag förutsätter att leverantören är inlagd i leverantörsregisret!

Du går då in på REGISTRERA LEVERANTÖRSFAKTUROR. I denna ruta ser du högst upp till vänster en knapp där det står FAKTURA. Här registrerar du din FAKTURA på 12.250 som vanligt.

Om du istället klickar på knappen där det står FAKTURA, så ändrar den sig till KREDITNOTA. Här lägger du in din KREDITNOTA/Kreditfaktura som vilken faktura som helst.

När du så småningom betalar de kr 845 från ditt betalkonto, bokför du enligt följande: REGISTRERA/Betalning till leverantör. Lägg in rätt datum (se betalkonto) klicka på GRUPPBETALNING längst ner. Klicka på det betalkonto som använts vid betalningen.

du får nu upp alla dina obetalda leverantörsfakturor. Leta reda på de här två och klicka på respektive rad. Fakturorna markeras med en röd punkt och summan står längst ner, alltså 845. Klicka på BOKFÖR och följ anvisningar för eventuell utskrift av transaktionen.

Med andra ord Kreditfakturor ska alltså betalas som vanligt när de ligger i leverantörsreskontran, men man ska klicka så KREDITNOTA kommer upp istället för FAKTURA. Kreditfakturan betalas, men ligger som minus och beloppet dras alltså ifrån.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 1 =