Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

behöver hjälp med nollning 2011-04-29 20:58
Hej alla glada bokförare!
Jag skulle behöva en typ steg för steg guide till hur man "nollar" momskontona.
Under året som har gått så har jag gjort följande vid moms in/utbetalning:
När det varit dags för att deklarera momsen har jag tagit ut en momsrapport och tittat om jag skall betala eller få tillbaka pengar.
I samband med betalningen har jag också bokfört på föjande sätt:
Vid betalning av momsen: K1930
D2650

När jag fått moms tillb: D1930
K2650
Mitt räkenskapsår tar slut imorgon och jag skulle vilja nolla mina momskonton, hur gör jag då?
Ovanstående är den enda bokföring i samband med momsen som är gjord.
Kan nån vänlig själ skriva exakt hur denna manöver går till?

/Fredrik M
 Skrivet av:  Fredrik Mannerstedt IP: 109.58.25.151



Svar: behöver hjälp med nollning 2011-04-30 17:03
Kom igen nu, nån måste kunna hjälpa till!
Eller är det roligare att kommentera de negativa människor som tjafsar om priser, dålig support, fönsterstorlek?
Ett råd till alla som tycker att programmet och supporten suger:BYT PROGRAM!
Så kan vi som är supernöjda koncentrera oss på viktigare saker än dessa fjantiga inlägg om hur otrevliga alla är.V
Vi som är oerfarna behöver detta forum för att kunna hjälpa varandra.

/Fredrik M
 Skrivet av:  fredrik Mannerstedt IP: 109.58.55.176



Svar: behöver hjälp med nollning 2011-04-30 17:20
Hej Fredrik,
Tänk på att när Du nollar momskontona, kan Du därefter inte skriva ut någon momsrapport för den period som Du nollat.

Ditt räkenskapsår tar slut den 30 april. Du kan ta det lugnt. Om Du har kvartalsvis momsredovisning är den senaste momsperioden januari t.om mars. Den perioden har Du fömodligen redan klarat av. Nästa momsperiod är april tom juni. Om Du redan nu nollar momskontona, kommer Du inte att få ut en korrekt momsrapport för april-juni eftersom Du gjort nollningstransaktioner i april. Vänta därför med nollningen till i juli.

När det väl är dags för nollning, är principen den att Du för alla momskonton motbokar det utgående saldot per 30/4. Ett momskonto med t.ex 10.000 i kreditsaldo, det kontot debiterar Du med 10.000. Ett momskonto som har ett debetsaldo krediterar Du istället på samma sätt. I slutändan har Du en differens på verifikationen som Du motbokar momsredovisningskontot 2650. Saldot som Du därefter har på 2650 visar Din totala momsskuld (momsfordran i bästa fall) per den 30/4.

Nollningstransaktionen gör Du enklast under Registrera/Övrig bokföring. Det är dessutom så att Du i just detta fall får det lite lättare om Du trycker på kanppen "Expert" på den sidan. Du bokför då med debet och kredit precis som i alla andra program. Det är ju just debet/kredit som nollningstransaktionen handlar om.

- trevlig helg och ta det med ro
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75



Svar: behöver hjälp med nollning 2011-04-30 18:28
Tack för att ni tar er tid att läsa och hjälpa fast det är helg!!

Alla grinpellar som surar om allt möjligt som rör support priser och otrevligt bemötande, se detta!
Titta vilket otrevligt företag som tar sig tid att läsa och hjälpa fast det är helg och att detta forum ligger utanför supporten, dom behöver inte göra detta men gör det ändå!
Jag kommer att använda unicell så länge som jag kommer att pyssla med bokföring, vilket jag inte gjort tidigare(bokfört).
Det är inte lätt med bokföring men med ett lättbegripligt program så är allt möjligt, tack Unicell!!
Ps. betala supporten, det är värt varenda krona! Ds.

/Fredrik M
 Skrivet av:  Fredrik Mannerstedt IP: 109.58.55.176



Svar: behöver hjälp med nollning 2011-05-01 17:02
Du har så rätt Fredrik!
Vi människor är kanske svåra att göra nöjda. Det finns de som söker fel i det felfria. Är det inte för mycket regn så är det för torrt och för mycket sol. Bensinpriset var för högt redan när det kostade 5 kr litern o.s.v.

Självklart ska vi ha åsikter och kunna framföra kritik, medan rena påhopp och orättvisor gör , i varje fall mig, skogstokig.

Det roliga i detta sammanhang är, att även de som kommer med kritik, anser att programmet trots allt är bra och att man har för avsikt att fortsättningsvis använda det. Sanningen är den att det idag inte finns något bättre bokföringsprogram på marknaden, inte ens om du lägger dubbelt så mycket pengar som UNI_BAS kostar eller ännu mer.

Sedan jag köpte programmet i mars 2009, har UNI_BAS uppdaterats nästan en gång i månaden vilket är ett bevis för att man LYSSNAR på sina kunder eftersom de flesta uppdateringar (utom ROT och RUT) handlat om små finurliga förbättringar som gör bokföringen lättare.

Unicell har valt att i sin affärsstrategi låta supportavtalet vara frivilligt och det har tyvärr resulterat i att ett fåtal kunder ställt till det för sig och lika snåla som man var då man valde bort supporten, lika snåla är man nu när man råkat ut för något som självklart inte är deras fel utan skyller på andra. Ungefär som att skälla på SMHI när semestervädret är dåligt.

Det känns säkert därför extra trevligt för Unicell att läsa din kommentar som jag skulle tro är representativ för tusentals av deras kunder som normalt aldrig syns här på forumet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 1 =