Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hjälp med import av ordrar. 2011-04-27 14:52
Jag har orderfunktionen i Unicell och tänker importera alla mina ordrar från en excel-fil.

Men jag lyckas inte då jag inte vet hur den exakta syntaxen ska se ut i importfilen.

Är det någon som har en färdig mall eller helst en exempelfil som jag kan få mailad till mig som jag kan testa att importera och sedan utgå ifrån.

// Mvh Kaveh
 Skrivet av:  Kaveh IP: 213.115.251.20



Svar: Hjälp med import av ordrar. 2011-04-28 14:52
Det här är en fråga du skulle ta med Unicells Support. Jag frågar mig egentligen varför eller hur dina ordrar hamnat i Excel-filer? Är det så att du tidigare använt dig av Excel i detta sammanhang?

Jag utgår från att dina NYA ordrar hamnar direkt i UNI_BAS ordermodul. Problemet med Excel-filer och när man importerar eller exporterar utanför Windows, är att alla uppgifter hamnar i långa oändliga text-filer som är väldigt svåra att få ordning på eftersom det inte blir några mellanrum i texten. Dina excel-celler komprimeras alltså ihop och har man då mycket siffror, så blir det lätt problem.

Det är möjligt att Unicell har någon bra patentlösning på detta som jag har missat.

Jag förstår att det är lätt att ha en gnerell offert i en excel-fil, som man kan gå in och räkna på och snabbt ändra. Sätter du dig in i UNI_BAS ordermodul, så finns det faktiskt ganska mycket man kan göra här också.

Annars gör man offerter i Excel och skickar ut. Får man jobbet, ja då skriver man ut en order i UNI_BAS med offerten som underlag.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Hjälp med import av ordrar. 2011-05-03 10:12
Jag var lite otydlig.

Jag har en Webshop från företaget Textalk.se där jag med en funktion kan exportera alla ordrar till en tab-avgränsad fil.

Unibas kan i sin tur läsa in en sådan fil.

Vad jag behöver hjälp med är att få reda på hur kollumnerna ska se ut i importfilen till Unibas så att jag kan få filen jag får från min webshop att passa Unibas import.

Det skulle även fungera om någon hade någon exempelfil som redan är klar för import i Unibas som jag kunde få skickad till mig. Då skulle jag enkelt kunna anpassa den till den fil jag får från min Webshop.

Tack på förhand :-)

// Mvh Kaveh
 Skrivet av:  Kaveh IP: 213.115.251.20



Svar: Hjälp med import av ordrar. 2011-05-03 15:04
Ok, det förklarar saken. Tab-avgränsade filer är helt Ok. Problemet för mig är att jag visserligen har ordermodulen, men blir väldigt osäker när du börjar prata kolumner eftersom jag aldrig sysslat med expor/import just för order.

Det här är väl annars en typisk fråga du borde ringa till supporten om?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Hjälp med import av ordrar. 2011-05-06 17:22
Du har ingen exempelfil du kan maila mig?

// Mvh Kaveh
 Skrivet av:  Kaveh IP: 213.115.251.20



Svar: Hjälp med import av ordrar. 2011-05-09 00:23
Nej jag har tyvärr ingen exempelfil eftersom jag inte använder order på ditt sätt. Texttalk.se borde väl kunna hjälpa dig med detta?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 7 =