Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Importmoms 2011-04-14 19:58
Jag har importerat varor från England. VAT är 20%. Hur kan jag ändra momsen från 25, 12 eller 6% som finns i programmet till 20% ???
 Skrivet av:  Wanja IP: 78.70.208.168



Svar: Importmoms 2011-04-15 06:39
Engelsk moms ska bokföras i England och svensk moms ska bokföras i Sverige. Du kan i Din bokföring inte dra av moms som är inbetald till Engelska staten.

Om Du köper något från utlandet måste Du se till att Din leverantör inte debiterar någon moms.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75



Svar: Importmoms 2011-04-18 19:28
Du måste se till att du har ett VAT-nummer som du kan ansöka om hos SKV. Har du ett sådant nummer så uppger du detta för din leverantör och han ska då dra av den VAT som ex.vis debiteras i Storbritannien och Nordirland.

Det kan finnas en möjlighet att du kan få tillbaka VAT om du har blivit debiterad sådan genom okunnighet. Ta kontakt med SKV- momsavdelning vid närmaste lokalkontor, så kan de hjälpa dig. Det får dock inte vara alltför gamla inköpsfakturor.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Importmoms 2011-05-04 12:27
Ska tilläggas att man ska få det momsfritt i normala fall. Är det stora affärer kan man bli skyldig att registrera sig även i andra EU-länder.
Omfattar handeln millioner kan man bli skyldig att betala moms till andra EU-länder.
Ett problem som kanske inte de flesta ställs inför.
Man bör kolla upp på EU-s hemsida att den man betalar till har ett giltigt VAT-nummer, annars kan det bli strul.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Importmoms 2011-05-10 12:36
Jag köper en del från Tyskland (samma princip som för Englad) och har gett dem mitt VAT nr så jag får köpa utan moms. Vid bokföring blir det "Inköp av varor från annat EU land" då sköts momsdelen automatiskt i programmet.
 Skrivet av:  Martin IP: 193.13.200.10




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 2 =