Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

krediterad kundfaktura försvinner ej 2011-04-05 10:35
Jag har skrivit ut en kundfaktura, kunden sänt tillbaka leveransen, jag skrev en kreditering.
Detta var 2010. Trots detta ligger båda faktura och kreditering överst när jag går in i Betalning från kund. Jag har dessutom gjort en verifikation, "kvarvarande kundfakturor från 2010", där dessa 4 finns med (det är två fakturor med varsin kreditering)
Normalt när man söker upp fakturan och gör en kreditering så får de ju ett verifikationsnummer, i detta fall har det inte blivit det.
Hur får jag bort dem från listan med obetalda kundfakturor?
 Skrivet av:  Anders Eriksson IP: 83.226.49.63



Svar: krediterad kundfaktura försvinner ej 2011-04-05 17:44
Obetalda?
Dom skall naturligtvis registreras som betalda. Har du gjort det, men ändå ligger dom kvar kvar?
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: krediterad kundfaktura försvinner ej 2011-04-05 18:02
När man registrerar en faktura, då hamnar den bland obetalda fakturor. Det är ju inget konstigt med det.

När man registrerar en kreditnota, då hamnar den bland "obetalda" kreditnotor. Det är inte ett dugg konstigare det.

Ja, där ligger nu fakturan/kreditnotan och väntar på betalning.

Du redovisar enligt kontantmetoden såvitt jag förstår ("kvarvarande kundfakturor från 2010"). När Du trycker på knappen "kvarvarande kundfakturor ..." blir inte varken fakturan eller kreditnotan betald - den bokförs bara. Fakturan och kreditnotan bara väntar på att noters betalda.

Enklast "betalar" du genom att gå till Registrera/betalning från kund. Tryck på knappen "Gruppbetalning", ange betalkonto (ta vilket konto som helst) klicka därefter på både fakturan och kreditnotan. Dessa kvittas nu mot varandra och blir därmed betalda.


P.S. För att slippa allt ovanstående kan man ju i UNI_BAS istället trycka på knappen "Kreditera fakturan" som finns under Rapporter/Kunder/Spåra fakturor - klicka på fakturan - hela krediteringen sköter sig automatiskt där.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75



Svar: krediterad kundfaktura försvinner ej 2011-04-06 07:53
Om jag går till betalning från kund och väljer gruppbetalning så blir bara fakturan vald, jag kan inte markera både fakturan och kreditnotan.
Vg ge mig en steg-för-steg-beskrivning hur jag gör.
Gruppbetalning borde väl innebära att jag kan markera båda
 Skrivet av:  Anders Eriksson IP: 83.226.49.63



Svar: krediterad kundfaktura försvinner ej 2011-04-06 09:46
Hej Anders,
Den 30 september förra året, skickade du ett mail till oss och sa upp ditt supportavtal. Jag hoppas att Du förstår att detta betyder att Du inte då istället här i forum kan kräva:
"Vg ge mig en steg-för-steg-beskrivning hur jag gör.
Gruppbetalning borde väl innebära att jag kan markera båda"

Man behöver inte ha supportavtal för att få ställa frågor här i forum, men man kan inte heller begära att få all hjälp denna väg. Du har redan fått en hel del hjälp i denna tråd. Om alla väljer att säga upp sina supportavtal - ja då finns det snart ingen som kan ge hjälp.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 3 =