Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra förluster 2011-03-30 07:41
Hej,
Jag bokför enligt kontantmetoden (och givetvis med UNIBAS). Nu är det så att jag har en del obetalda kundfakturor, som jag inte kommer att få betalt för. (jag har alltså skickat varor till kunder, utan att få betalt för varorna.)
Jag antar att jag ska kreditera fakturorna via funktionen i programmet.

Ska jag sen välja "Övrig Bokföring" och manuellt bokföra beloppet som en "kreditförlust"?
Och vilka konton ska jag använda? Tacksam för all hjälp.
 Skrivet av:  Sven IP: 85.226.125.88



Svar: Bokföra förluster 2011-03-30 11:31
Om du använder Dig av funktionen att kreditera fakturor via knappen "Krediter fakturan", då är fakturan efter detta helt avklarad och Du behöver inte bokföra något mera.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Bokföra förluster 2011-03-30 16:26
Ja, men det är väl inte så man ska bokföra en förlust?
 Skrivet av:  Christoffer IP: 89.236.41.186



Svar: Bokföra förluster 2011-03-30 17:07
Du har förstås rätt Christoffer. Jag svarade bara på vad som gäller knappen "Kreditera fakturan".

I själva verket är det väl så att om man kan krångla till saker så ska man - den devisen gäller bestämt här. Att beskriva hur man skiljer på befarade kundförluster och konstaterade kundförluster och hur man bokför nedskrivning av kundfordringar och sedan återjusterar den nedskirvning av kundfordringar som gjordes under föregående räkenskapsår...........

Det finns en bra länk till detta ämne: http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/kundforluster.aspx
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 2 =