Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kontoplan för elektronisk plånbok 2011-03-24 13:58
Jag har en elektronisk plånbok i Asien, dit jag skickar via bank, kanske 2 till 3 lakan åt gången.
Jag köper sedan smågrejor från USD 1 och uppåt USD 200 under en tid.
Jag har lagt in den som konto 1941. Är det OK eller helt galet.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Kontoplan för elektronisk plånbok 2011-03-25 21:54
Hej
Ja det låter väl riktigt. Problemet uppstår egentligen när du bokför dina köp i USD eftersom jag antar att köpen dras från ditt Asienkonto. Någonstans får du en valutatransaktion mellan USD och SEK när du ska försöka få fram rätt inköpspris på dina smågrejor?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Kontoplan för elektronisk plånbok 2011-04-10 10:07
Valutakursen är väl den kurs som gällde när jag köpte dollarna, eller ska jag krångla med valutarisker vinst/förlust och ta dagskursen, för småpengar blir det ju här.
Jag brukar inte skicka mer än ca SEK 2000.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Kontoplan för elektronisk plånbok 2011-04-12 21:52
Ja det är ju riktigt att om du skickar 2000 SEK som sedan blir USD på ett konto i Asien, så bokför du givetvis summan 2000 SEK. När du sedan köper prylarna för x antal USD, så varierar ju inköpspriset på dessa, beroende på dollarns valuta.

Ex.vis du bokför 2000 SEK kredit på ditt bankkonto. Debet borde då bli din "plånbok i Asien" och där kanske då inte summan stämmer 100%?

Alternativt kan man kanske bokföra debet på kostnadskonto, men med vilket belopp och vilka summor? Du har kanske inte köpt något ännu? Är det förbrukningsvaror, lagervaror, reservdelar etc. Hoppas du förstår hur jag menar.

Eller om du köper div. prylar i Asien och summan blev 1985 SEK. Du har då plötsligt 15 SEK över och nu måste du skicka kanske 2000 SEK igen som blir USD för denna summa + de 15 SEK som redan finns. Håller man på så här ett par år, kan det bli ganska stora skillnader vilket inte är så önskvärt.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Kontoplan för elektronisk plånbok 2011-04-18 09:37
Jovisst med en sjunkande dollar gör jag ju förlust, och skulle tjänat på att växla senare, och skulle den öka gör jag vinst, fast till syvende och sist är ju ett bra inköpspris det som avgör.
Med dessa småsummor blir andra betalningsätt lätt dyra i transaktioner, valuta svängningarna kan knappast bli mer (vinst eller förlust) än vad det skulle kosta med fler transaktioner till Asien.
Jag brukar räkna inköpspriset i svenska kronor till den kurs jag köpt dollar för när jag växlade. Bankavgiften är i kronor och bokförs som egen kostnad.
Jag använder även andra mickrobetalningssätt, men där är valutan i SEK och kursen räknas vid varje transaktion, kostar formellt inget, men växlingskursen är ju inte den bästa.
Jag bokför ju allt i SEK, och det går att få det att gå jämnt ut, om man även räknar ören.
Jag har inte fått "rester" mer än nån femöring.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Kontoplan för elektronisk plånbok 2011-04-18 18:58
Ja om du bokför och får det att gå jämt upp bortsett från några ören, då är det ju frid och fröjd. När valutan på ditt konto som ex.vis Paypal eller liknande är i SEK, är det inga som helst problem.

Problemen börjar när du har ett konto i USD som du petar in SEK i, lite då och då. Hur bokför du detta konto? Du kan ju inte bokföra i SEK eftersom valutan ständigt flukturerar.

Dessutom krävs det tillstånd från Riksbanken att ha konton i utländska banker samt i utländsk valuta och därför bör du vara sparsam med denna form av transaktioner.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Kontoplan för elektronisk plånbok 2011-04-19 12:29
Ja detta med riksbankens tillstånd, är ju krångligt värre, är det verkligen så. Det är sparsamt, ca 2000 kronor som mest i utestående belopp. Värdet på dollarn kan ju flukturera, och gör det, men jag har ju köpt dollarn till ett pris i svenska kronor, och bokför inköpen efter kursen jag betalt i SEK.
Hur tusan gör riksbanken med 100000 konton på olika spelsajter? Fristående företag som sysslar med Escrow? Det är heller ingen riktig bank som håller i pengarna.
Skall man kanske bokföra det som erlagt förskott? Jag hade det i tankarna först, men förskottet är ju inte till firman som driver plånboken, utan till ett företag jag inte vet på förhand vilket.
Pengar får man ju föra ut och in fritt, och det finns ju inte ränteinkomster alls.
Värdet på inköpen speglar ju insättningarna, utbetalningarna blir bokförda.
Hur tusan ska man på ett ekonomiskt sätt hantera dessa eventuella tior/år, om jag ska bokföra efter dollarns dagskurs och ha konto för kursvinst/förlust, tycker inte det tillför något, när det gäller dessa belopp. Avsikten är ju tydlig, inte att spekulera i dollarfall, utan göra småinköp lätthanterligt, med minimala bankkostnader.
Köpte nyligen för USD 2,52 stålsmycken (inkl frakt), som jag tänker guldplätera, verkar konstigt om jag gör något olagligt vid inköpet om jag sätter inköpspriset i SEK till min faktiska kostnad i SEK.
När jag skickar pengar, kan jag på internetbanken endast välja SEK eller mottagarlandets valuta, och det skulle i detta fall vara HK-dollar, jag använder därför SEK, och att jag växlar till USD är att så gott som 100% av alla företag prisätter just i USD.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Kontoplan för elektronisk plånbok 2011-04-19 15:47
Ja du Jörgen,
Om det enbart var du och jag som skrev lagar så vore nog livet enklare. Nej jag tycker inte du ska förstora upp dessa små belopp det handlar om. Bokför som du har gjort och får du någon liten differens så handlar det om ören vilket du kan skriba bort som valutadiff en gång om året.

Börjar det bli femsiffriga belopp bör du nog slå en pling till SKV och be om goda råd. Appropå råd, så kan du givetvis vända dig till din bank också. När jag var i den s.k. branschen använde vi oss av något som kallas Remburs, d.v.s. ett belopp som deponerades i bank tills varan kom fram och var godkänd. Jag vet inte om man tillämpar detta ännu på så små belopp som i ditt fall. Det kostar inget att fråga och fördelen är att man betalar efter dagskurs i SEK.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Kontoplan för elektronisk plånbok 2011-04-23 09:31
Remburs och LC kostar om det är småbelopp. För mindre belopp är just elektroniska plånböcker som t.ex. Paypal mest använt. Den jag har i Asien finns det 600 000 företag anslutna till, och bolaget tillämpar metoden att låsa alla belopp, även det minsta tills varan levererats. Således ungefär som Payson Garanti här. Detta gör det svårare att luras. Säljföretaget vet att det finns pengar inbetalda, och köparen vet att de kommer tillbaka om leveransen uteblir. Det finns en tidsfrist för leveransen också.
Jag betalar inget för tjänsten, de tar väl avgifter från säljföretagen.

Då banker kan ta 200:- för att föra pengar till en bank utomlands, så blir det allt vanligare att företag som håller escrow skaffat bankgiro/konto i Europa och Nordamerika, för att just sänka transaktionskostnaderna. Det kan då ibland bli dubbel växling, för att en
betalning inom EU ska vara gratis, ska den ske i Euro, och sen måste sättas i USD. Men det blir aldrig samma kostnad som en utlandsbetalning, på belopp som inte är stora.
Allt kan dessutom skötas från köksbordet.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Kontoplan för elektronisk plånbok 2011-04-23 21:00
Ja tiderna har verkligen förändrats och idag är det betydligt enklare att hantera köp utomlands tack vare Internet. När det gäller företag så finns det en del restriktioner som Riksbanken och SKV satt upp. Detta för att stävja penningtvätt och annat olagligt.

Även som privatperson måste du lämna en deklaration till Riksbanken om du kommer in och vill växla stora belopp (räcker med 5-6000 i SEK valuta) till svenska kronor.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Kontoplan för elektronisk plånbok 2011-04-24 07:10
6000 var väl en gräns på valutaregleringens tid. Har för mig att banker idag ska kolla om bekoppet överstiger 10000 euro, men även hålla ögonen på penningströmmar som kan verka misstänksamma. Bankerna är mer eller mindre noga, och vissa växlingskontor bryr sig lite. Någon valutareglering har vi ju inte längre.
5-6000 är så ofta förekommande att jag tvivlar på att det är lagstagdat för belopp av den storleken, det behöver ju en turistande familj i Stockholm i stort sätt på en dag. För att inte tala om Norge. Den kontroll bankerna ska göra, är inte pga någon valutareglering, utan för att spåra kriminell verksamhet.
Tekniken och moderna betalningssystem, gör ju att alla större affärer som görs med kontanter lätt misstänks för ljusskygghet. Det finns dyrare hotell där du inte får betala med kontanter, bara det att inte inneha ett kreditkort är skumt nog.
Skulle jag vilja skicka 10 tusen idag, med bankens hjälp från mitt konto, skulle ingen särskillt rapport göras i annat än i syfte att få statistik.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Kontoplan för elektronisk plånbok 2011-04-25 19:57
Ja du har så rätt Jörgen,

Det är nog ca 5 år sedan jag kom till banken med en 6-7000 NKR och då var det plötsligt jättenoga med att förklara hur jag fått dem.

Det du skriver om kreditkort stämmer bra med USA. Betala med kontanter på en bensinmack eller ett hotell, är i stort sett omöjligt
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 2 =