Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

prem. avgifter/skatter 2011-03-19 13:47
Har just startat en enskild firma, och ska snart betala in några tusen till skatteverket.
Vad jag förstår ska inte detta bokföras i firman. Jag kan ta pengar från min lön, eller göra ett eget uttag. Tänker jag rätt?

Lite skillt från förra frågan är:
Jag har behov av vissa persontransporter, och äger en (två)fyrhjuliga mopeder. Där kan jag antingen skriva körjournal och ta ut ersättning, eller skulle jag kunna sälja mopeden till firman. Finns det förmånsvärde på moppe? Kan jag taxeras för "moppeförmån"?
Jag har ju även ett fordon (moppe) som kan användas privat.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: prem. avgifter/skatter 2011-03-20 22:53
Det framgår inte vilken skatt du ska betala, men i princip så är det rätt som du skriver. Skatten regleras via din deklaration.

Jag är dåligt insatt hur det är med Mopedförmån. Vad jag vet, är att ersättning för resa med moped är kr 4,50/mil.

Eftersom du har två mopeder är det enklast att du säljer den ena till firman. Det ska även föras körjournal på denna. Eftersom du redan har en annan moped kan det knappast bli någon förmånspåbackning. Mopeden måste värderas av en fackman (intyg) för att få fram ett marknadsmässigt pris.

OBS att särskilda bestämmelser gäller om du eller någon annan använder firmamoppen till och från arbetet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: prem. avgifter/skatter 2011-03-21 10:51
Hej!

Jag fick av skatteverket uppgift på att det är 9 kr för mopedbil, den räknas som motorcykel när det gäller reseavdrag och "bilersättning". 4,50 är för vanlig moppe.

Det som gör det till kanske en ide att sälja den till firman är att jag kan få underhållet på detta fordon något billigare. Bäst vore kanske att sälja den privat till annan och köpa en annan från ett företag, då skulle det väl knappast vara någon tvekan om värdet.
Mopedbilar är inte lätta att värdera, priserna för beg är höga och de är inte sådär billiga mer än drivmedel, besiktning och skatt (de två sista obefintliga).
Jag vill inte välja bil, då jag tillhör "de fartblinda" och upplever 50 km/tim som hisnande fart.
Till och från arbete är inte aktuellt, då jag jobbar hemma, men jag har behov av att förflytta mig i arbetet varje dag, minst två mil.
Detta skulle ersätta mig med ca 18 till 24 pix/dag i genomsnitt, och det kan jag inte hålla fordonet på, än mindre få ihop till en annan när det blir dags.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: prem. avgifter/skatter 2011-03-21 14:35
Hej Jörgen,

Ja jag tänkte mig någon form av flakmoppe, men moppebil blir ju något annat. Prata med företaget där du köpt fordonen och säg som det är att du ska sälja till ditt företag och behöver få ett marknadsmässigt pris. Det duger bra med ett mail från företaget där man skriver ett värde.

Det brukar inte vara några problem med SKV avseende sånt här.

Sedan är det tyvärr så att säger SKV 9 kr så är det den bistra sanningen. Givetvis kan du debitera kunden en annan milkostnad och egentligen spelar då detta ingen roll eftersom företaget betalar kostnaden. Det är bara som privatperson som du åker på de 9 kronorna.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 4 =