Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

undrar över lite saker ?? 2011-03-17 21:34
Undrar om jag väljer ett rent fakturerings program vad det skulle kosta , då jag har enskild firma och gar en revisor som bokför ?

kan man bränna ut programmet som man köper på en skiva ? om man ska byta dator eller vid en ev krasch av datorn ?

kan man skicka en e-faktura från programmet är ju viktigt idag när vissa kunder vill ha det ?

hur funkar det med rot-avdrag i faktura programmet ? dras summan av automatiskt den dom får dra av ?

mvh Daniel
 Skrivet av:  Daniel IP: 80.73.55.230



Svar: undrar över lite saker ?? 2011-03-18 12:53
Hej Daniel,

UniBas är ett bokföringsprogram med ett integrerat faktureringsprogram. Dessutom finns kund och lev.reskontra. Självklart kan du ju använda UniBas till att bara fakturera med, men jag skulle nog fundera över om jag inte skulle kunna bokföra själv. Att låta revisorn bokföra kostar massor.

Enklare är att spara programfilen på ett USB-minne, men visst går det att bränna. Har man supportavtal vilket jag starkt rekommenderar, så behöver man inte få problem vid en datakrasch, iallafall inte med själva UniBas. Dina egna datafiler måste givetvis backas upp också, gärna på ett USB-minne.

För närvarande går det inte att skicka faktura via mail. Man kan däremot skriva ut fakturan till datorn och sedan maila kunden och bifoga filen. E-faktura är något helt annat som innebär att kunden får fakturan via sin internetbank. Detta är en tjänst som innebär stora kostnader både i mjuk och hårdvara och är knappast aktuellt för en enskild firma.

ROT-avdraget fungerar perfekt efter de direktiv som SKV utfärdat vilket innebär att kunden får 50% reducerat belopp direkt på fakturan.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: undrar över lite saker ?? 2011-04-13 12:10
Hej
Såg att du skrev (Åke) att man kunde skriva ut fakturan till datorn och bifoga den fakturan. Jag har UNI_BAS_STANDARD och har letat och försökt men inte lyckats skicka fakturan till datorn för o kunna maila iväg den. Är det något speciellt man måste göra för att detta ska lyckas?

mvh Jimmy
 Skrivet av:  Jimmy Agardh IP: 90.227.127.193



Svar: undrar över lite saker ?? 2011-04-14 01:45
När du skriver ut din faktura kommer det först upp en lite ruta som heter "Skrivarinställningar". Om du tittar på den så finns det en rad där det står NAMN. Här står normalt den skrivare som du använder fysiskt.

Om du tittar på raden så ser du en liten pil till höger. Klicka här och alla skrivare blir synliga, både fysiska och virtuella. Det bör också finna en fax här.

De virtuella skrivare jag har, är "Page Manager PDF Writer samt Microsoft XPS Document Writer. Om inte dessa syns hos dig, så kanske du måste ladda hem XPS writern hos Microsoft. Det kostar normalt inget. PDF writern kom jag inte ihåg var jag fick den, men det är bara att söka på Google.

Om du tittar på den lilla rutan igen, så står det PLATS lite längre ner. På min dator står det "XPS Post" och i denna mapp lägger sig alltså de filer som jag skriver ut med XPS writern.

Om du laddar ner en virtuell skrivare från nätet, så lägger sig denna automatiskt bland dina andra skrivare i "Skrivare och Enheter". Du kan här markera om du vill ha din virtuella skrivare som standardskrivare istället för din fysiska skrivare.

Sedan är det bara att bläddra i mailprogrammet och bifoga den aktuella filen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 9 =