Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur uppdatera programmet? 2011-03-03 06:00
Hej!
Jag har sökt men ej hittat hur man uppdaterar programmet. Var finns den infon? Säkerhetskopiering är ju steg ett. Men ska man sedan radera programmappen eller bara installera uppdateringen och den gör allt som behöver göras? Hur man sedan får upp det egna företaget framgår tydligt här på forummet.

Tack på förhand!
 Skrivet av:  Tommy IP: 90.232.33.93



Svar: Hur uppdatera programmet? 2011-03-03 07:55
Som vanligt när det gäller den här typen av frågor: enklast är att ringa supporten!!
(För att kunna uppdatera måste du ju ha supportavtal)
 Skrivet av:  Tore IP: 213.89.58.225



Svar: Hur uppdatera programmet? 2011-03-03 11:48
Hallå igen!
Jag har ett giltigt supportavtal. Koder har jag fått med avtalet men ingen beskrivning om hur göra enligt min frågeställning. Det är ju lite beige att behöva ringa i ett dylikt ärende. Ofta sitter jag och håller på kvällstid. Bättring!

Mvh
Tommy
 Skrivet av:  Tommy IP: 109.225.93.42



Svar: Hur uppdatera programmet? 2011-03-03 13:10
Detta mail fick jag från Unicell och det beskriver hur uppdateringen går till. Jag har tagit bort de koder som fanns i mailet av föklarliga skäl.


Bäste UNI_BAS-användare,

Nu var det en tid sedan senaste uppdateringen skickades ut från oss, men nu är de dags.

Du får detta mejl eftersom Du nyligen har köpt Din licens för UNI_BAS. Denna form av uppdateringsmeil får normalt sett bra de kunder som har ett supportavtal.


Denna uppdatering innehåller fråmst en del korrigeringar av en del tilläggsmoduler. Rutinen för Rot/Rutavdrag har stramats upp. Orderhanteringen har förbättrats osv.

Sedan den senaste programuppdateringen har vi även - ofta med hjälp av någon skarpsynt användare - lyckats hitta ett par smärre programfel som nu har korrigerats.

En ny het är bl.a att man numera kan makulea senaste verifikation. Om man råkat vara för snabb på "spara"-knappen, är det förstås tacksamt att kunna använda den funktionen. Gå till Registrera/Övrig bokföring/Ändra verifikat - där finner man knappen "Makulera senaste". Det bör i detta sammanhang påpekas att man inte kan makulera en verifikation som innehåller reskontraposter (kund- eller leverantörsfakturor eller kund- eller leverantörsbetalningar). För sådana verifikationer gäller som tidigare att man istället måste kreditera felaktiga fakturor.

Följ nedanstående steg för att ladda ner den nya programversionen:
1 - Om Du har någon äldre istallationsfil på skrivbordet "UNI_BASset.EXE" eller
"UNI_BASInstaller.bin" ska Du först ta bort dessa.

2 - Gå till (länk borttagen) målet är Unicells hemsida
Ange nedladdningskod: xxxxxxxxx

3 - Välj land och system

4 - Ange att Du ska "Spara till disk" - välj att spara på skrivbordet

5 - Dubbelklicka den nedladdade installationsfilen. Gå igenom installationen.

6 - Starta UNI_BAS. Eventuellt startas UNI_BAS i "Testbolaget"

7 - OM UNI_BAS startas i Testbolaget,
- Gå till arkiv-menyn och välj "Byt företag".
- Välj Din datafil i listan
- vänta på att UNI_BAS byter till Din datafil
- Eventuellt frågar programmet efter en uppdateringskod. Ange då: xxxx-xxxx

Råder någon tveksamhet - kontakta UNICELL per telefon - 0431- 730 30
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180



Svar: Hur uppdatera programmet? 2011-03-03 13:30
Hej. Gå in på "Support & Uppdatering" på hemsidan och följ instruktionen.
/Hasse
 Skrivet av:  Hasse / Programhjälpen IP: 90.231.79.216



Svar: Hur uppdatera programmet? 2011-03-07 08:43
Bara en nagel i ögat för Unicell, men borde ni inte ändra koden på uppdateringssidan? Den har ju varit den samma i alla år jag kört Unibas!? Nu har jag ju licens och avtal år efter år men jag kan ju välja att inte ha det längre och ändå komma åt uppdateringarna?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.103.81



Svar: Hur uppdatera programmet? 2011-03-07 19:36
Daniel, jag tror du missuppfattat detta. Koden har ändrats vid flera tillfällen. Nu vet jag att vi inte ska diskutera koder här på forumet. Ring gärna Unicell direkt och kolla, men jag har i alla fall fått skriva in nya koder vid uppdateringar.
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.201.73



Svar: Hur uppdatera programmet? 2011-03-07 20:45
Jag tror Daniel menar koden för att komma åt progtamfilen medan Åke avser koden i programmet efter uppdatering?
 Skrivet av:  Tore IP: 213.89.58.225



Svar: Hur uppdatera programmet? 2011-03-09 08:31
Tore uppfattade mig rätt...den koden har varit samma länge!? Jaja, skitsamma det var bara en parantes!
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.103.81



Svar: Hur uppdatera programmet? 2011-04-20 10:30
2010-03-03 (ett år sen) fick jag ett mail som erbjuder en uppdatering därför att jag har supportavtal (vilket jag egentligen aldrig haft). Hur som helst, laddar jag ner programmet installerar och allt funkar bra. Tack för den uppdateringen. Nu har jag installerat om datorn men kan inte installera Uni_BAS längre därför att jag har inget supportavtal och versionen från 2010 är ju gammal! Hur lösa detta? har ring Unicell men får inget veta utan serviceavtal!!
 Skrivet av:  Martin IP: 193.13.200.10



Svar: Hur uppdatera programmet? 2011-04-20 15:08
Hej även här Martin,
Du är riktigt aktiv idag - detta är tredje tråden Du hittar för att säga samma sak.

Du köpte programmet 2009 och fick en gratis uppdatering 2010.

Det finns ingenting som hindrar Dig från att åter installera den uppdateringen som Du fick. Du får installera den hur många gånger som helst, det enda som krävs eftersom Du inte har supportavtal är att Du får hålla reda på säkerhetskopian av installationsfilen själv.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Hur uppdatera programmet? 2011-04-25 12:17
Varje gång jag försöker uppdatera programmet försvinner allt jag bokfört eller så finns inte mitt eget företag att hitta alls. Det skapar en mindre livskris så här i deklarationstider. Nu tredje året i rad tycker jag att ni borde kommit i ordning med problemet. Att jag suttit först i telefonkön i snart en timme nu gör inte saken bättre. Har ni öppet eller ringer jag i onödan? Kommer jag behöva bokföra om allt sedan 2009-02-27 eller kan jag få tillbaka min företagsfil på något sätt? Hjälp!
 Skrivet av:  Linn IP: 193.15.250.105




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 1 =