Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

lev. faktura kontantmetoden Fungerar! 2011-02-28 23:51
Har använt mig av unibas sedan årskiftet nu och har vart supernöjd.
Fram tills nu när jag skall registrera en leverantörsfaktura. Har gjort som så att jag gått in under fliken registrera leverantörsfaktura, valt betalningsvilkoret kontant, fyllt i beloppet, valt vilket konto det skall betalas ut ifrån, och sedan tryckt på ENTER.
Det har då när jag gått in under fliken registrera betalning till lev. kommit upp den faktura jag tidigare registrerat jag har klickat på enter och spara. Inga problem där!

Men idag när jag skulle göra detta kom det inte upp någon faktura under betalning. trots att jag redan har registrerat fakturan. Istället har registreringen skrivits som en verifikation. och efterssom jag bokför enligt kontantmetoden så ska det ju inte bli så. !
Hur har detta gått till ? hur löser jag det? om jag kollar i resultatsbarometern så verkar den ha registrerat detta som en direkt betalning för kostnaderna har ökat trots att jag inte har gjort någon direkt betalning?

P.S.
UNICELL har ändrat rubriken från "lev. faktura kontantmetoden Fungerar ej !"
till: "lev. faktura kontantmetoden Fungerar!" eftersom det inte är fel på rutinen
 Skrivet av:  Magnus IP: 109.58.216.130



Svar: lev. faktura kontantmetoden Fungerar! 2011-03-01 14:49
Om Du väljer ett betalningsvillkor med 0 dagars kredit (kontant), då borde det ju betraktas som om Du betalar och så att säga slutbehandlar fakturan idag. Det är ju då praktiskt att UNI_BAS bokför det på detta sätt - d.v.s. slutbehandlat betalningen av fakturan. Efter slutbehandlingen av en faktura ska den ju inte dyka upp under fliken registrera betalning till lev.

Du registrerar fakturan och väljer kontant som betalningsvillkor. När Du sparar fakturan, frågar UNI_BAS vilket konto som Du använder som betalkonto. Om Du här väljer ett konto där betalningen ska bokföras - då blir det så som beskrivits ovan - MEN om Du istället föra att välja ett konto trycka på avbryt, då kommer fakturan att ligga kvar obetald och dyka upp under fliken registrera betalning till lev.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 1 =