Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nån bokföringskunnig? :) 2011-02-24 14:58
Hej igen... (Känns som jag invaderar detta forumet nu) :)

Om en vecka drar mitt företag igång och jag kommer till en början enbart sälja på Tradera.
Jag använder mig av faktureringsmetoden och har hittills lärt mig hur jag bokför utgifter samt fakturerar (tack vare den toppen-bra instruktionsvideon här på sidan)

Men snälla. Någon som kan förklara PEDAGOGISKT hur jag ska bokföra en försäljning på Tradera.

Låt oss låtsas.

Jag lägger ut en vara för 30:- utg.pris. Den blir såld för 50:- inkl moms. Sedan tillkommer frakten på 12:-

Personen som vunnit auktionen gör en förskottsbetalning in på företagets bankkonto. Det blir alltså Varuförsäljning- 40kr, Moms-10:-, Frakt 12:-

Hur bokför jag detta enligt faktureringsmetoden? Förklara steg för steg lättförståeligt. :)

Tack på förhand /Frida
 Skrivet av:  Frida IP: 90.233.174.196



Svar: Nån bokföringskunnig? :) 2011-02-24 20:17
Att bokför enligt Fakturametoden innebär enbart att du bokför dina fakturor precis när de skrivs ut och detta sker med automatik i UniBas om man valt denna form av bokföring.

Om du använder dig av kontantmetoden, så bokförs fakturan den dag den betalas, alltså i realiteten ca 30 dagar efteråt.

Så här gör du!

Skapa en artikel för din vara och en artikel för fraktkostnad. Under försäljningskonton fyller du i den 2:a rutan in det INTÄKTSKONTO som du använder för din vara. Du ska också ha ett konto för frakten och där kan det stå i 2:a rutan, ev. 3520. Momsen finns redan inlagd i UniBas artikelregister.

Gå in och lägg in kunden i KUNDREGISTRET och under betalningsvillkor ska det vara KONTANT.

Skapa din faktura och lägg in KUND + ARTIKLAR skriv ut och godkänn. På fakturan borde det nu stå KVITTO istället för faktura högst upp. Skicka med fakturan/kvittot med din vara. Allting är nu bokfört och klart.

OBS att UniBas måste vara inställt på fakturametoden i ovanstående exempel.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Nån bokföringskunnig? :) 2011-02-24 20:52
Jag glömde förstås att tala om att även en kontantfaktura/kvitto, måste registreras som betald under REGISTRERA/BETALNING FRÅN KUND. Inbetalningsdatum blir det datum som betalningen kom in på ditt bank eller plusgirokonto.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Nån bokföringskunnig? :) 2011-02-25 08:16
Tack Åke för dina lättsamma och konkreta svar, både i denna tråd och den andra.
Jag tror att jag har grepp om detta nu!

Bästa hälsningar Frida
 Skrivet av:  Frida IP: 90.233.163.179




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 1 =