Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

radera kunder? 2011-02-21 20:54
Jag försöker radera kunder som jag inte längre har i företaget men stöter på patrull? Har nån koll på hur man gör?

Stod nåt om ........reskontra.....var det nu var?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.235.131.20



Svar: radera kunder? 2011-02-23 11:49
Så länge det finns någon faktura i Ditt UNI_BAS på den kunden, kan kunden inte makuleras.

Anledningen är att Du måste kunna skriva ut kopior på de fakturor som finns i programmet. Har man makulerat kunden, då saknas information som behövs vid utskriften.

Samma sak gäller makulering av t.ex. artiklar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: radera kunder? 2011-02-23 14:52
Jag är inte riktigt säker på detta, men antar att när man rensar ett år under fliken BOKSLUT, då försvinner alla sådana kopplingar och man kan gå in och ta bort gamla kunder och leverantörer.

För att rensning ska kunna göras måste man först göra bokslut och med tanke på att bokföring ska sparas i 10 år för ett företag, så måste det rensade årets bokföring finnas dokumenterat i pärmar.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: radera kunder? 2011-02-23 15:39
Du har helt rätt Åke. Efter bokslut kan man rensa året och rensningen innebär att t.ex fakturor för det året försvinner. Om det därefter inte finns fakturor på den kunden, då kan man makulera kunden.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: radera kunder? 2011-02-26 12:05
Hmpf...Okejdå. "Svagheten" låg i bokföringslagen och inte i programmet. Nåväl.
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.235.131.20



Svar: radera kunder? 2011-02-27 14:46
Nej det skulle väl bli väldigt konstigt om man kunde ta bort kunder som det finns transaktioner på i programmet och det skulle jag nog inte vilja kalla en "svaghet" i bokföringslagen, snarare tvärtom!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: radera kunder? 2011-03-02 13:26
Svaghet och svaghet, bara lite irriterande att ha en hel hög med kunder man itne längre har kvar i programmet, men ok. Irriternade faktum snarare än svaghet då.
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.103.81



Svar: radera kunder? 2011-03-03 16:06
Det måste anses som en styrka att man kan ha sina kunder, artiklar, leverantörer och fakturor kvar i systemet under en lång följd av år. För de flesta företagare är det en fördel att ha tillgång till statistik etc.

Om man nu driver ett företag där man efter en tid har "en irriterande hög med kunder man inte längre vill ha kvar" - då är UNI_BAS verkligen rätt program. Det finns nämligen en tilläggsmodul som heter "Strökunder" Med den modulen kan man skicka fakturor till kunder som egentligen inte finns i kundregistret. Man anger kundadress etc som följer fakturan och som bara finns i systemet så länge fakturan finns kvar.

Modulen kan man testa i testbolaget om man går till Databas/Verktyg/UNI_BAS tilläggsmoduler. Modulen kostar 300:-kr + moms. Som med alla tilläggsmoduler måste man ha en hyfsat ny version av UNI_BAS för att vi ska kunna garantera all funktioner i modulen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: radera kunder? 2011-03-07 08:38
Jag har redan den modulen, men jag kan ju inte veta att den kunden jag haft i ett antal år plötsligt väljer att flytta eller sälja sin häst(jag är hovslagare) eller liknande omständigheter som gör att jag nu vill rensa bland kundnumren. Det är egentligen det jag vill..
För övrigt är jag nöjd med modulen.
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.103.81



Svar: radera kunder? 2011-03-07 19:47
Coolt... kan man vara kunglig hovslagare? -:) Jag reagerade egentligen på din kommentar om att kunden plötsligt väljer att flytta, för då är det väl bara att ändra adressen eller...?
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.201.73



Svar: radera kunder? 2011-03-08 20:56
...för övrigt kan man vara kunglig hovslagare! Jag känner ett antal av de som skodde upp alla hästarna inför vårt senaste kungabröllop! De var 10 st som skodde 300 hästar med sk silverskor som bara användes under kortegen, sen plockades alla skor av igen för att auktioneras ut till hugade spekulanter! Dessa 10 hovisar måste således vara Kungliga [hÅvslagare], eller hur? ;-)
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.235.131.20



Svar: radera kunder? 2011-03-08 20:52
Heh...nä. Om jag bor i jämtland och kunden flyttar till Göteborg till exempel. Eller ett annat exempel, jag har i många år skott på ett naturbruksgymnasium med riksintag där elever pluggar i 3 år och har med sig sina hästar. Efter 3 års studier flyttar de hem eller nån annanstans runt om i landet där jag inte arbetar. Lika lite som en rörkrökare eller elektriker jobbar nånannastans än i sitt närområde! Hantverkare helt enkelt!
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.235.131.20



Svar: radera kunder? 2011-03-11 09:19
Hej Daniel,
Verkligen kul att höra att du jobbar med ett så "udda" yrke. Här ser man också mångsidigheten hos UniBas och att man kan fakturera allt mellan himmel och jord.

När det gäller bokföringsprogram så finns det regler som står ovanför både oss och Unicell och det är detta med att radera i denna typ av program. Så länge som fakturan finns kvar i bokföringen så måste kunden hänga kvar, det är logiskt. Samma sak som att du inte kan såga ner äppelträdet och låta äpplena hänga kvar.

Du är säkert bättre på att gissa än UniBas och därför kan man kanske utgå från att vissa kunder kommer att vara strökunder.

Teoretiskt kan man ju tänka sig, om du har bokföringen ordentligt samlad i pärmar, att man kan rensa varje år och därmed få bort gamla kunder. Å andra sidan går det otroligt fort att hitta en kund i UniBas. Det räcker med att skriva delar av namnet så plockar UniBas fram kunden innan man hinner blinka, även om man liksom jag har nästan 400 i kundregistret.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 10 =