Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-22 13:00
Hej på er!

Jag har läst alla inlägg jag kan hitta här kring hur man ska hantera fakturor som kom in i December men inte betalats förrän i Januari. Men jag är fortfarande jätteosäker, och hoppas att någon här som kan detta står ut med att förklara lite till...

Här är situation: jag är enskild näringsidkare med kalenderår som redovisningsperiod. Använder kontantmetoden / bokslutsmetoden med förenklat årsbokslut. Momsen betalar jag årligen i inkomstdeklarationen.

Jag fick en mycket stor leverantörsfaktura (EU leverantör med VATnr) i slutet av December 2010, men betalade inte den förrän början av Januari 2011.

Om jag förstått rätt, så ska själva fakturabeloppet bokföras i 2010 som "leverantörsskuld." (kreditera konto 2440 ?) Men vad som är oklart är hur mina kostnader för året -- och därmed resultat -- påverkas (dvs., det som jag ska betala skatt på). Blir den stora skulden inräknad i resultatet på något sätt?

Problemet är att den fakturan speglar kostnader som är direkt kopplad till en ovanligt stor intäkt (av engångskaraktär) jag hade i slutet av 2010. Om jag inte kan balansera den jätteintäkten mot jättekostnaden i den fakturan från december, så ligger jag väldigt illa till vad gäller resultatet. Jag kommer inte på långa vägar ha pengarna till att betala skatteräkningen om det inte går att balansera resultatet mot den fakturan. (Pengarna åkte ju redan ur företaget till att betala fakturan.) Och då följande inkomstår (2011) blir det bara en enormt underskott kvar.

Är det någon som kan förklara hur detta löses? Jag har tittat på alla skatteblanketter jag hittar (NE, Momsbilagan, förenklat årsbokslut) men begriper ändå inte. Jag ser t.ex. att leverantörsskulder ska matas in i ruta B15 i NE och Förenklat årsbokslut, men vad händer då? Är det riktigt så illa att jag kommer att skattas för den intäkten UTAN att ta hänsyn till leverantörsskulden?

Förresten, ursäkta alla mina dumma nybörjarfrågor. Jag läser allt jag hittar på Skatteverkets webbsidor, men informationen "går inte in". Så fort jag tror jag förstått någonting, så läser jag något som gör mig osäker. Har beställt boken "Bokföring och Förenklat årsbokslut" som rekommenderats här, och hoppas att det hjälper! Men leveransen tar några dagar och nu kan jag inte ens sova för att jag är så orolig att jag trasslat till det.

Tack så enormt mycket på förhand,

LL
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-22 14:32
Hej LL,

Jag har en känsla av att du inte kollat UniBas videor eller instruktioner? Det borde du verkligen göra eftersom UniBas hanterar sånt här alldeles själv (nästan).

Leverantörsfakturor lägger du in i REGISTRERA LEV.FAKTUOR, du lägger in datum efter fakturadatum och UniBas väljer förslag på betalningsdag om du registrerat leverantören och betalningsvillkor i LEV.REGISTRET.

Vid nyår får man göra en liten paus och kolla att samtliga lev.fakturor är inregistrerade. Notera att du kan få en faktura ex.vis den 10 jan, som är daterad i december. När du vet att det inte finns några fler lev.fakturor från förra året, går du in på DATABAS/BOKSLUT. Här ser du nu två rutor "Bokför resterande kundfordringar" och "Bokför resterande lev.skulder". Du klickar på den undre och UniBas lägger nu över dessa lev.skulder på rätt konton i balansen. Enkelt och genialt!

OBS! Klicka INTE på knappen BOKSLUT längst ner, det är något helt annat.

Samma procedur gäller kundfordringar där UniBas för över dina samlade obetalda fakturabelopp och för över dem till rätt konto.

När du nu betalar dina lev.fakturor från december i januari på nya året, så kommer givetvis momsen också på rätt år, nämligen det år lev.fakturan registrerades. Att du betalar den i januari eller februari spelar ingen roll, så du kan sova lugnt.

Alltså med facit i hand. Lär dig UniBas med hjälp av videoinstruktioner eller medföljande Bashandbok som finns under C:/UNIBAS och lita på programmet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-22 14:53
Du kan sova gott i natt utan oro!! Att du var skyldig någon pengar över nyår (obetald faktura) har inte ett dugg med företagets resultat att göra. När du bokför fakturan år 2010 är det den KOSTNAD, dvs det kostnadskonto, du DEBITERAR som påverkar resultatet (år 2010). Om du sedan betalar direkt eller bokför som en skuld (krediterar bankkonto eller kassa eller leverantörsskuld) påverkar bara var det hamnar i Balansrapporten = "Var pengarna tillfälligt finns".
Bokför alltså i princip som du föreslagit. *
När du sedan deklarerar är det mycket riktigt så att SKV är nyfiken på var pengarna finns, men det påverkar inte resultatet/skatten!
Suss gott.
* Jag bokför själv enligt fakturametoden, och då blir det periodvis alltid rätt, även över nyår.
Kring nyår MÅSTE man få det periodvis rätt (bokfört på rätt år) dvs tillfälligt använda tekniken för fakturametoden. Exakt hur dom bokföringsstegen går till vet jag inte, men jag tror programmet vägleder på ett bra sätt. Enklast är egentligen att använda fakturametoden året om
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-22 14:56
När jag påbörjade mitt inlägg fanns inte Åkes. En kaffepaus gjorde att det tog lite tid -:)
Mitt huvudbudskap: Sov gott, det löser sig!
 Skrivet av:  T IP: 81.233.39.126



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-22 15:32
Förtydligande:
Med "periodvis rätt" menar jag inte att det blir rätt lite då och då, utan att rapporterna blir korrekta för angiven period (månad, år eller vad man nu väljer).
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-22 15:46
Åke och Tore -- tack så mycket!

Vilken lättnad att få veta att det ordna sig!

Nu ska jag brottas med hur allt ska matas in in UniBas. Åke, vilken video är det som jag ska titta på? Jag har tittat på en del, men det är så mycket nytt på en gång...

Utifrån vad jag hade läst har i forumet under helgen försökte jag göra som Åke beskriver ovan som laboration i testföretaget. Men då blev det stopp:

Inne i Testföretaget:
1) registrerade (bokförde) lev.faktura - datum 15 Dec 2010
2) gick in på databas/bokslut
3) klickad på "bokför resterande lev.skulder
4) Fick upp ett meddelande som ståd "det finns inga fakturor som ej är bokförda."
5) Grät i förtvivlan

Ska nämnas att i översta ruta "År för bokslut" står det 2007. Kan man bokför resterande lev.skulder även om man inte gjort bokslut för tidigare år? Var det något annat jag gjort för fel?

Det går inte att betala den fakturan i 2011 utan att systemet ber mig att gå in på databas/bokslut och bokför resterande lev.skulder -- och då hittar den inte några fakturor heller.

Hälsningar,
LL
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-22 15:51
Åke, jag hade inte ens sett bashandbok.pdf i UniBas-mappen. Jag ska läsa den nu och hålla i tummarna...

LL
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-22 21:09
LL

När du bokför på 2011 eller 2010 kanske det helt enkelt är så att det inte finns någon faktura att bokföra. Lägg in en faktura först i Testbolaget och prova sedan.

Du undrar vilken video du ska titta på? Alla skulle jag nog säga:-) Skämt åsido titta på de som finns och som avhandlar de delar av UniBas som du använder/tänker använda. När det gäller de här överföringarna av filer, är jag lite osäker om detta område finns som videoinstruktion? I varje fall står det säkert något i handboken.

Det är klart att det är lätt att göra något misstag då och då och kanske speciellt i början innan man kommer in i programmet. För bara någon månad sedan fick jag själv reda på att man kan ändra referensuppgifter o.dy när man fakturerar. Den lilla knappen till vänster om fältet man lägger in kunden. Jag trodde det var något som ingick i designen...

Riktig kaos blev det en gång när jag glömde flytta backupfilen mellan två av mina datorer och skriver ut några fakturor från den datorn som inte var uppdaterad. Jag kan fortfarande vakna upp mitt i natten, kallsvettig, när jag tänker på detta. Om någon skulle göra om samma fadäs så kan ni höra av er här, så ska jag tala om hur jag gjorde.

Kom ihåg att i 99,9999% av fallen där man tycker programmet uppför sig konstigt, är det sannolikt användaren det är fel på!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-23 19:13
Halloj!
Samma läge har jag haft, men så kom jag på att Unibas gör det svåra lätt!
 Skrivet av:  Rune IP: 90.227.37.186



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-27 12:59
Tack än en gång för er hjälp med detta, Tore och Åke. Nu när jag laborerat i testföretaget så tror jag kommit på varför det inte går att "bokför resterande lev.skulder" under fliken databas>bokslut.

I testföretaget står åren 2007-2011 "Öppet". Längst upp på sidan är "År för bokslut" färdiginställd på 2007 (det går inte att ändra året). Om jag lägger in en faktura i 2007 och sedan försöker lägga in betalningen i 2008, då går det att "bokför resterande lev.skulder." Oc då ser jag att Rune har rätt -- det går smidigt och enkelt!

Men om jag lägger in en faktura i 2008 och försöker lägga in betalningen i 2009, då får jag meddelandet att "det finns inga fakturor som ej är bokförda."

Det verkar som man bara kan bokföra resterande lev.skulder på det "öppet" året som ligger längst tillbaks i tiden (dvs. 2007 i Testföretaget). Stämmer det?

Om det stämmer, då får jag tänka om. Min plan var att börja med det aktuella året (inkomstår 2010) i Unibas, för att det är den mest brådskande...och sedan när det är klart, då skulle jag mata in uppgifterna för mina tidigare verksamhetsåren (2006-2009). Jag tänkte inte trycka på bokslutsknappen förrän alla åren fanns inmatad i UniBas.

Det kanske är dumt eller rentav omöjligt att göra på det viset? Jag kanske måste börja med de tidigare åren i alla fall, och trycka på "bokslut" för varje år innan jag kan laborera med 2010?
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-27 14:04
Nu blir jag nyfiken: Varför skall du mata in 2006-2009? Dom är väl redan avslutade bokföringsmässigt/deklarationsmässigt/skattemässigt/ mm på annat sätt?
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-27 17:06
Jo, det stämmer, men jag nyss lärt mig i år att man får inte ha själva bokföringen i Excel eller andra kalkylprogram där det går att ändra uppgifterna efterhand. Därför har jag köpt Unibas och går igenom tortyren av att tvinga min stackars hjärna att fatta allt det här med debet/kredit, kontoplan, (+T-) (-S+) (-I+) (+K-), osv. (Jag menar INTE klaga på Unibas -- programmet verkar kanon. Felet ligger hos MIG som har bokföringsskräck.

Jag har alla verifikationer och handlingar (kvitto, fakturor, osv.) från tidigare år samlat i pärmar, men själva kalkylen har jag kört i Excel. Nu när jag köpt Unibas vill jag gå tillbaks och föra över alla uppgifter i efterhand, annars ligger jag illa till om det blir revision, tror jag. ("Men, det hade jag ingen aning om!" accepterar inte Skatteverket som försvar, även om det är sant.) Hoppas att jag lyckats förklara så någon annan begriper!
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-27 18:53
Lite överambitiöst enligt min uppfattning. Det var ju det "gamla" underlaget du hade för deklaration. Att överföra nu i efterhand tvivlar jag på förändrar SKVs inställning. Dessutom brukar
en godkänd deklaration oftast vara OK. Ev. koll/revision brukar gälla senaste året.
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-28 00:35
Jag instämmer med Tore. Inte behöver du sitta och köra om de år där deklarationen är godkänd. Kör 2010 och sedan kan du ju faktiskt samtidigt bokföra på 2011.

Det är inte förbjudet att bokföra i Excel, men som du själv säger är det lite vanskligt eftersom en ändring av en cell kan räkna om kolumnerna totalt. Det är heller inte förbjudet att bokföra i en vanlig kassabok, dock inte med blyerts.

Nu är det nog så att de flesta företag med någorlunda omsättning, idag använder sig av något bokföringsprogram och som du säger, "UniBas verkar kanon!" Vi är väldigt många som instämmer med dig och som dessutom till och med påstår att "UniBas ÄR kanon" Ett tips!

Bokför så snart som du kan och ta alltid backup när du är klar! Ha backupen både i din dator och på USB-minne.

Kolla dina saldon på de balanskonton du gör transaktioner på. Ex.vis Plus och Bankgirokonton och kassakonto. Stäm av efter datum på deras resp. web-sidor.

Stämmer inte saldona med varandra, så gå tillbaka och kolla om du skrivit in fel siffror alternativt gå tillbaka till föregående säkerhetskopia.

Ha inte för bråttom i början och följ UniBas förslag när det gäller ökar eller minskar även om vissa konton ökar både i debet och kredit.

Släng in en fråga här på forumet om du kör fast.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-28 10:59
Jag är så okunnig vad gäller bokföring att jag är livrädd att omedvetet göra fel, så därför är jag kanske lite överförsiktig. Men jag blir jätteglad om jag slipper mata in de gamla åren...ska lita på er att det inte behövs nu när deklarationerna blivit godkända.

Jag ska avsluta de gamla åren så jag kan börja med 2010. När det gäller ingående balanser på bankkonto osv., ska jag bara ta dem som jag hade 01-01-2010?
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2011-02-28 16:39
Eftersom det är dags att deklarera år 2010 och med den tillhörande bokföring, så är det utgående balanserna från 2009 som ska in på ingående balanser 2010.

Det kan vara så att ingående balanser 1 jan 2010 är samma som utgående 31 dec 2009. Kolla så att inkomst och utgiftsränta hamnar på rätt år. Banken lägger ofta ut sina avgifter som avser 2010 den 1 jan eller något datum i början på jan och då kan givetvis ingående balansen bli fel om man inte ser upp.

Kundfordringar och Leverantörskulder per den sista dec 2009 ska balanseras upp till år 2010.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: kontantmetoden leverantörsskuld & årets resultat? 2014-05-11 11:55
Hej!

Jag har kört fast här. Har gjort som ni beskriver (tror jag) Bokfört min faktura 2013 som betalades i januari 2014. När jag försöker registrera betalningen som skedde i Januari står det att den måste bokföras 2013. Jag går in i Databas-Bokslut väljer år till vänster och sedan bokför resterande. Dock står det att det inte finns några fakturor att bokföra trots att jag lagt in en och att den faktiskt syns under inväntade betalning. Vad gör jag för fel
 Skrivet av:  leon IP: 79.136.20.6




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 8 =