Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Skenfaktura...? 2011-02-19 14:41
Hej!
Jag håller på att gå över från PC till Mac (och har därmed även blivit tvungen att byta bokföringsprogram). Nu känner jag mig villrådig i frågan om hur jag ska bete mig med ett par redan utskickade fakturor.
1) - Hur ska jag göra med en faktura, utskriven i början av december, i det gamla bokföringsprogrammet, och betald i början av januari detta år? I det gamla bokföringsprogrammet har jag dessutom haft löpande numrering sedan 90-talet.
Har ni något råd att ge mig? Kan jag skriva någon sorts "skenfaktura" för att få in denna post (som redan är betald) i UNICELL?
2) - Årets första faktura skrev jag ut innan jag hade installerat UNICELL. För att inte få in ytterligare en post i mitt gamla program, skrev jag den för hand och gav den fakturanumret "2011 - 1".
Ska jag helt enkelt göra om den, fast i UNICELL?

Vore så tacksam om någon kunde hjälpa mig. Jag tillhör just den där gruppen som varken tycker bokföring är skojigt eller särskilt enkelt.
Därav mina "Pippi-frågor".
Mvh
Anna
 Skrivet av:  Anna IP: 213.65.127.168



Svar: Skenfaktura...? 2011-02-19 23:12
Anna,

Här på forumet behöver man inte skämmas för sina frågor. Det är säkert bara du själv som tycker det är pippi-frågor....

När du nämner att bokföring inte är skojigt, kommer jag direkt att tänka på att skaparen av UniBas (enligt egen utsago) gjorde programmet för att han hatade bokföring. Du har med andra ord hamnat på helt rätt forum :-) Nu till din fråga!

De fakturor du skrev under december i ditt gamla program, borde ha hamnat under kundfordringar och om du då överför UTGÅENDE balanser från ditt gamla program till INGÅENDE balanser på UniBas, så ska det löpa på som vanligt och du bokför helt enkelt denna faktura som betald under "ÖVRIG BOKFÖRING.

Alternativt kan du skriva ut en "skenfaktura" i UniBas och sedan samtidigt bokföra den som betald, men då får du INTE ha med denna i den INGÅENDE balansen för då stämmer inte kontot för kunfordringar.

Den du kallar årets första faktura kan du med fördel skriva ut i UniBas eftersom den inte finns bokförd någonstans. Det enda problemet vore om kunden inte skulle betala din handskrivna faktura och du måste skicka den till Inkasso/Kronofogden, så blir det lite problematik om du skickar en kopia på UniBas-fakturan som ju kunden inte fått.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 8 =