Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Dataprogram = immateriell tillgång? 2011-02-17 12:56
Hej, alla!

Jag är översättare och har investerat i ett dataprogram (ett så kallat CAT-verktyg som man använder som hjälpmedel när man översätter). Programmet köpte jag över nätet och företaget finns på Irland.

Vilket konto ska jag använda när jag bokför det här köpet? 5420 - Dataprogram (det kontot fanns inte i min UniBas, men jag har skapat det)? Eller räknas det som en immateriell tillgång (1090)? Eller kanske Övriga tjänster inom EU (6997) (det kontot verkar inte heller finnas, men jag har sett det i andra sammanhang på nätet)?

Programmet kostade 450 euro.

Så här står det i internetbanken:

Utl belopp: 450,00
Valuta: EUR
Valutakurs: 8,9354
Belopp i SEK: 4 020,93

Handelsbankens valutaväxlingsavgift, f n 1,5% på omräknat belopp, ingår i angivet belopp i SEK.


Ska jag nu ta reda på vilken valutakurs som gällde när betalningen gjordes och sedan bokföra valutaväxlingsavgiften som "Bankavgifter"eller dylikt, eller ska jag baka ihop det i en post som banken har gjort?

Och en fiktiv moms ska väl läggas på beloppet också, eftersom jag angav mitt VAT-nummer när jag beställde och därför inte har betalat någon moms?

Många frågor :-)

Vänligen,

Lovisa
 Skrivet av:  Lovisa IP: 94.255.238.114



Svar: Dataprogram = immateriell tillgång? 2011-02-18 01:15
5420 är helt riktigt eftersom programvara nog inte räknas som immateriella. Visserligen ingår någon form av licens, men denna är väl ett engångsbelopp. Immateriella tillgångar är typiskt Goodwill, Varumärken, olika rättigheter m.m.

Du bokför hela beloppet, alltså 4.020,93 som blir kostnaden för programmet. Du behöver inte bry dig om valutakurser i detta sammanhang.

När det gäller fiktiv moms så är det nog riktigt. Enligt den s.k. Destinationsprincipen ska moms betalas i mottagarlandet när man har ett VAT-nr.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 10 =