Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

De nya "Skriv ut"-knapparna… 2011-02-17 14:41
Klickar man på en sådan får man ofta meddelandet "Du måste först spara verifikationen!", och det är ju förståeligt.
Men när man sparar verifikationen så "försvinner" den ju och det man nyss hade på skärmen är tomt i väntan på att man skall fylla i en ny verifikation med nästa verifikationsnummer. Vad är då nyttan med denna knapp? Kan ni kanske göra en ny knapp som heter "Spara och Skriv ut" istället eller också, så slipper man jaga rätt på verifikationen någon annan stans för utskrift.

Det verkar bli många inlägg av mig på forumet idag, får massor med idéer och även några bekymmer när man sitter och använder programmet.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: De nya "Skriv ut"-knapparna… 2011-02-17 16:17
Om du testar så märker du att det är den just sparade som skrivs ut.
(Var också lite konfunderad först, men när man vet hur det funkar är det väl OK?)
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: De nya "Skriv ut"-knapparna… 2011-02-17 19:04
Där har vi programmerarens dilemma.
Vi vill ha så få knappar som möjligt.
Vi vill att registreringen flyter så smidigt som möjligt.
Vi vill att den som INTE vill skriva ut inte ska behöva bry sig
Vi vill ......
- och någonstans måste man ta ett beslut.

I just detta fall har vi resonerat som så:
- de flesta användare har ett underlag (kvitto eller liknande) för sin registrering och då behövs ju inte ytterligare ett papper, en utskrift för verifikationen.
- alltså i normalfallet behöver man inte bry sig - ett tryck på sparaknappen sparar verifikationen och tömmer fönstret för nästa verifikation
- Den som vill ha en utskrift , måste förstå att man inte kan skriva ut en halv verifikation- man måste ju först spara.
- Alltså den som vill skriva ut måste göra detta efter trycket på sparaknappen men INNAN man påbörjar nästa verifikation
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.98



Svar: De nya "Skriv ut"-knapparna… 2011-02-18 00:19
Ok, bara det fungerar så köper jag att texten på knappen är lite konfunderande då. En knapp med texten "Skriv ut" förväntar i alla fall jag att den skriver ut det som är på skärmen, inte det som var där nyss, men jag kan leva med det nu när jag vet att det tydligen fungerar (har inte testat än själv). Men väljer man att döpa om knappen till "Spara och Skriv Ut" och låter den göra dubbla jobbet tycker i alla fall jag det skulle vara tydligare, men som sagt, jag accepterar att det är som det är nu.

Tack för tipset Tore.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: De nya "Skriv ut"-knapparna… 2011-02-18 15:37
Jag har skrivit det förut och tar om det igen...

Man måste inte skriva ut verifikationerna och ha 2-3 A-4 pärmar fulla med papper varje månad. Det enda jag har i pärmarna är lev.fakturor, kvitton och originalhandlingar. Allt annat finns i UniBas för framtagning på display eller utskrift.

Plusgiroutdrag och bankkontouppgifter finns på respektive inloggningsbara websidor. Ja till och med UniBas kundreskontra med fakturakopior, finns för utskrift för den som vill eller behöver kontrollera något. Detta förfaringsätt har med revisorernas goda minne reducerat pärmarna till fem stycken istället för 25 under 2010.

Besparingen utgörs av pärmar, otroligt mycket kopiepapper, toner eller bläck till skrivare och framförallt utrymme. På minussidan får man väl ta med att den tid som sparas genererar mer användning av kaffebryggare och tillhörande strömförbrukning.

För att ovanstående ska fungera måste man givetvis ovillkorligen ta backup helst varje dag, annars går det väldigt fort neråt till ett varmt ställe...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: De nya "Skriv ut"-knapparna… 2011-02-18 22:52
Men Åke, en del vill ha saker på papper, och vill man det kan man väl få det? ;-)

Själv använder jag tidigare bokföringsverifikationer som stöd när jag skapar nya verifikationer/bokföringsposter som jag inte är helt 100 på eller inte gör så ofta. Då är det betydligt lättare att bläddra i pärmen till förra gången man gjorde den där bokföringsposten, och sedan ha den framför sig samtidigt som man fyller i det "blanka bladet" på skärmen.

Men visst, man kan skriva ut lite mindre kanske. Och man kan ju sätta kopior de där "bra-och-ha"-verifikationerna lättillgängliga i någon annan pärm för att spara utskrifter.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: De nya "Skriv ut"-knapparna… 2011-02-19 01:31
Självklart får man ha hur mycket papperskopior man vill. Jag bara sa att man MÅSTE inte skriva ut alla dessa verifikationer och lägga i pärmar. De finns ju i datorn och man kan bläddra och söka hur mycket och hur ofta som helst!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 3 =