Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-02-17 14:24
Är du säker på att Du vill makulera nyckeln?
Tryck annars på "Återgå"!


Det meddelandet får jag när jag försöker skriva ut en faktura från ordermodulen. Fakturan kommer ut på skrivaren efter två skrivardialogrutor, sedan kommer två skrivardialogrutor till och där efter "smäller det" och jag får upp den rutan?

Jag avbryter utskriften, klickar sedan på Återgå och sen kommer i alla fall journalen ut och jag får frågan om fakturan är OK eller om den skall makuleras…
Konstigt. Jag godkänner fakturan och allt ser riktigt ut.

Gör en backup nu, och en kontroll på databasen. Backupen är OK och programmet hittar inga felaktigheter.

Vi får väl se om det händer igen, en gång är ingen gång heter det ju ibland.

Kommentar från UNICELL? Skall jag göra något?
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-02-17 23:10
Hej Peter,

Jag har använt ordermodulen i snart ett år och den fungerar utan problem. När du skriver att det "kommer två skrivardialogrutor (vilket är Ok) och sedan två skrivardialogrutor till", anar jag att något inte står rätt till. Du borde bara få upp de två första. Har du kollat skrivarrutiner m.m?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-02-18 00:25
Hej Åke, japp har idag installerat om alla skrivare på hela datorn och uppgraderat till senaste drivrutiner. Alla utskrifter fungerar bra i övrigt. Skrev ut en samlingsfaktura innan den andra utskriften jag gjorde när problemen dök upp, då helt utan problem.

Det kan ju ha varit något tillfälligt bara, håller tummarna.

När vi ändå har ordermodulen på tal, så saknar jag en "Skriv Ut Faktura"-knapp när man registrera en order, det finns ju för Ordererkännande och Följesedel, men inte Faktura. Jag fakturera i 9 fall av 10 bara enskilda fakturor och tycker det är lite knöligt att behöva gå omvägen om ordermodulens "Orderhandlingar".
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-02-18 15:19
Jag ställer mig lite frågande till varför man skulle ha behov av att skriva ut fakturan när man registrerar ordern? Grejen med ordersystem borde väl vara att man matar på sina orders och sedan samlar dem till fakturor vid lämpligt tillfälle?

Lika frågande blir jag till varför du måste gå "en omväg" över orderhandlingar när du registrerar enskilda fakturor? Jag registrerar enskilda fakturor utan order likaväl som jag ibland väljer att registrera order för fakturering vid ett senare tillfälle. Jag vet inte om jag missförstår dig på något sätt?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-02-18 22:55
Jag använder ordermodulen på mitt sätt. ;-)

Jag fyller på mina ordrar allt eftersom jag gör uppdrag åt mina kunder, man kan säga att jag för dagbok över det jag gör direkt på ordern. Därför är det önskvärt att kunna trycka på "Skruv ut Faktura" när jag tycker ordern har tillräckligt mycket innehåll/högt pris eller vad det nu kan vara och det är dags att fakturera.

Så gör jag, rätt eller fel? Rätt tycker jag, och därför vill jag ha knappen.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-02-19 01:38
Jag vet inte om vi gör på samma sätt? Jag går in på "Arbetsorder" och där petar jag in div småsummor som kunderna drar på sig. Varje gång sparar jag förstås och orderna ligger där tills nästa gång jag går in.

Sedan när jag tycker det är dags, då klickar jag på "Boka arbetsordrar". Allt förs nu över till samlingsfakturor som jag kan lista upp och välja vilka som ska skrivas ut eller inte. Jag tycker det fungerar perfekt, men alla har vi ju våra rutiner och grundförutsättningarna är säkert också olika för olika företag.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-02-19 21:48
Jag får samma rutor och meddeland sedan jag uppdaterade, jag hade inte på det här sättet före. Ska kolla det till veckan när jag hinner.
 Skrivet av:  Christer Olsson IP: 81.232.137.173



Svar: Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-02-21 09:44
Hej Åke (och ni andra).

Jag hade ingen koll på Arbetsorder-biten, den är ju ganska smidig men har kanske lite mer att önska. Just nu fick jag inte rätsida på den alls, men det är ju något fel på den i den version jag har (se annan tråd). Hur som helst, jag skall testa denna rutin ett tag så får vi se, den är nog ett bättre alternativ än att redigera i befintliga order som jag gjort tills nu.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-02-28 14:15
I version 2011-02-23 kvarstår felet med "makulera nyckeln" enligt ovan. Mycket märkligt.
Vidare får man ut en helt onödig fakturajournal när man skriver ut fakturor från Ordermodulen, den är i alla fall onödig om man kör kontantmetoden, då räcker det med fakturorna. Finns det någon möjlighet att ni kan plocka bort den utskriften om man kör kontantmetoden UNICELL? Det kanske tillochmed är så att det är den utskriften som orsakar problemen, och försvinner den då så är ju saken löst!
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180



Svar: Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-04-14 12:04
*bump*

Har ni tittat på detta (läst första och näst sista inlägget) UNICELL? Problemet kvarstår, jag vet inte om det kan få följder längre fram och det är väldigt förvirrande och oklart vad man skall trycka på för knappar när dessa felmeddelanden kommer upp.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180



Svar: Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-04-14 15:08
Ladda ner senaste version så får du se att detta redan är åtgärdat
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-04-14 23:57
Ok tack. Jag laddar ner och provar nu då.
Återkommer efter att jag skrivit ut en eller flera fakturor från ordermodulen.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180



Svar: Är du säker på att Du vill makulera nyckeln? 2011-04-21 18:12
*Tummen upp*
De konstiga felmeddelandena om att makulera nyckeln är borta i den versionen jag laddade ner 2011-04-14 :-) Toppen, tack!

Denna tråd har därmed uppfyllt sitt syfte då problemet är löst!
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.180




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 9 =