Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokför många små Paypal inbetalningar i Euro 2011-02-15 13:38
Hej!

Jag är redo att testa demoprogrammet i allvar nu när jag förstått lite mer om bokföring. Då i ett tomt år (2010) i testbolaget vill jag mata in exempel på alla de olika poster jag kommer att behöva.

En sak som jag inte begripit är hur man bokför tusentals enskilda småtransaktioner (försäljning) i Euro i UniBas så att det uppfyller lagliga krav. Jag ska förklarar situationen så gott det går:

Under året så säljer jag CDs och T-shirts till privatpersoner som finns i hela världen. De betalar mig i Euro via Paypal. Jag brukar låta inbetalningarna (i Euro) sitta kvar i Paypalkontot tills jag har behov av att flytta dem till Sverige (för att betala inköp, skatter, moms, osv.). Det är inte först då jag flyttar över summan i Euro till min bank i Sverige att de faktiskt omvandlas till Svenska kronor.

Om jag begripit rätt, i bokföringen måste varje försäljningstransaktion i Euro omvandlas till SEK med den valutakursen som gäller för dagen som själva transaktionen skedde. Så för varje transaktion måste jag räkna ut hur mycket det blev i SEK den dagen som kunden köpte varan av mig och pengarna kom in i Euro till mitt Paypalkonto,. Det är det värdet i SEK som jag ska mata in i UniBas.

Har jag förstått detta rätt? Eller ska jag använda växelkursen som gäller för den dagen då jag faktiskt omvandla Euro till SEK, t.ex, när jag flyttar pengarna ifrån Paypal till mitt svenskt bankkonto?

Om kursen måste räknas dagligen -- vilket jag tror är fallet -- så hur gör man det smidigast i UniBas? Jag hade ca 3000 enskilda transaktioner via Paypal under 2010. I Excel har jag omvandlat .csv-filen från Paypal med alla transaktionerna och kopplade dem till Riksbankens dagliga valutakurser för 2010. Då kan Excel visa mig hur mycket varje transaktion motsvarar i SEK enligt valutakurser för just den dagen.

Jag tror jag läst att man kan bokföra alla likadana transaktioner (t.ex. försäljning av CDs/Shirts) som man fick in på en dag som EN post i bokföringen och EN verifikation -- stämmer det? Det skulle underlätta väsentligt, därför att merparten av min försäljningen i 2010 (ca 2600 transaktioner) skedde under en 10-dagars period. Om jag kan samla dem som 10 "dagliga" poster så blir det mycket enklare.

Kan man samla ihop poster på det viset (så länge man har alla enskilda transaktioner på papper och kopplat till verifikationen?)

Är det lagligt att räkna ut växelkursen med hjälp av Excel och sedan mata in beloppen is SEK i UniBas?

Hoppas att jag förklarat så att ni begriper vad jag menar...

LL
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: Bokför många små Paypal inbetalningar i Euro 2011-02-15 21:16
Jag vill nog påstå att du ska bokföra när du får inbetalning till ditt konto från Paypal. Det finns ju ingen anledning att Paypal "sitter" på dina pengar längre än nödvändigt och därför bör du göra upp om en periodiserad automatisk betalning ex.vis varje vecka.

Sedan måste Paypals avgifter, om du har sådana, också bokföras på ex.vis factoringkonto eller liknande.

En fundering har jag över hur du gör med kunden. Skickar du faktura eller kvitto med i paketet? Annars låter det som att du behöver använda ordermodulen? En annan viktig grej är momsen, den bryr sig Paypal knappast om, men du är uppenbart momsskyldig.

Självklart kan man säkert bokföra på annat sätt med valutavinst eller förlust, men jag tycker att summorna på resp. vara är såpass låga, så ovanstående bör vara enklare och självklart kan du bokföra Paypals utbetalning på ett verifikat.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Bokför många små Paypal inbetalningar i Euro 2011-02-15 22:40
Tack, Åke!

Det enda faktura köparen får är Paypal kvittot -- det får dem direkt när de betalat via Paypal. Jag räknar ut momsen själv manuellt ifrån totalbeloppet som varje kund har betalt. Det var inte förrän 2011 som jag hittade en "third party shopping cart" som kan lägga på momsen automatiskt på försäljning till EU-kunder. Numera står det på Paypal kvittot om kunden betalat moms.

Det är jag som manuellt måste flytta pengarna ifrån mitt Paypal konto till min bank -- det är inte Paypal som bestämmer över det. Med "bokfora när du får inbetalning till ditt konto från Paypal" menar jag att jag ska bokföra alla transaktioner som en post i bokföringen med dagens växelkurs då jag flyttade pengarna ifrån Paypal till mitt bankkonto? Eller har jag missförstått det hela?

Jag behåller gärna pengarna i mitt Paypal också för att jag betalar vissa EU-leverantörer (i Euro) direkt ifrån Paypal. Då tar jag betalningsdagens valutakurs när utbetalningen bokförs (i mitt påhittat Excel system). Men de är inte många fakturor -- kanske 15 på ett helt år. Det är dessa tusentals små försäljningar som jag vet inte riktigt hur jag smidigast bokför dessa och samtidigt uppfylla lagliga krav. Ska nog tillägga att jag kör bokslutsmetoden med förenklat bokslut och betalar moms årligen med min inkomstdeklaration.

LL
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: Bokför många små Paypal inbetalningar i Euro 2011-02-17 09:18
Ja det är helt riktigt, bokför ditt uttaf från Paypal den dag summan kommer in på ditt bankkonto. Den kan bokföras som en enda verifikation och givetvis till gällande valutakurs som du då inte behöver bry dig om.

Sedan skulle jag nog ev. lägga in ett konto för Paypal eftersom du tydligen har tillgångar där. Dessa tillgångar måste redovisas på deklaration/bokslut.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Bokför många små Paypal inbetalningar i Euro 2011-05-17 12:58
Jag har en del transaktioner med mitt Paypal, och jag lägger en verifikation i Unibas för varje affär, jag omvandlar vanligen alla inbetalningar till kronor direkt i paypal, och kan då bokföra i SEK. Visst blir det många verifikationer, och jag skickar ett dokument till kunden där momsen specificeras, då det inte är uppenbart med Paypals kvitto.
Jag sparar kvittona från paypal i PDF med unibas verifikationsnummer i filnamnet.
Menar att det ska räcka, och inte behöver vara på papper.
99% är privarpersoner, så svensk moms gäller. Paypal har jag endast för kunder och (små)leverantörer i utlandet.
Jag har ett konto för Paypal i Unibas.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Bokför många små Paypal inbetalningar i Euro 2014-10-09 16:40
^Återupplivar denna tråd då jag har samma "problem".

Eftersom mitt Paypal konto är med i bokföringen så måste jag ju bokföra alla småtransaktioner eller kan jag som OP frågade klumpa ihop flera småbelopp?
 Skrivet av:  Christer IP: 46.194.32.132




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 8 =