Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Saknade funktioner 2011-02-14 12:36
Hej!
Har stor glädje av enkelheten i UNIBAS men saknar ett par saker som skulle göra livet ännu enklare och som inte borde vara så komplicerat att införa:
1) "Skriv ut"-knapp på samtliga registreringar av kostnader o intäkter. Känns onödigt att behöva gå till rapporter och verifikatlista och utskrift varje gång. Finns ju på en del men inte alla.
2) Möjlighet att få omvänd moms på köp av tjänst från leverantör från annat EU-land. Skulle spara en massa handpåläggning vid momsdeklarationen.

Bästa hälsningar
Claes Erik
 Skrivet av:  Claes Erik IP: 81.227.195.37



Svar: Saknade funktioner 2011-02-14 23:23
Har vi samma version? I mitt UniBas 2011-01-20 finns det utskriftsknappar på alla registreringar av bokföringsverifikat.
Momsfrågan överlåter jag till någon annan.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Saknade funktioner 2011-02-16 14:55
NU har vi samma version och knapparna finns där.
Tack!

Omvänd moms för leverantör i annat EU land kvarstår. Vad säger UNICELL?
 Skrivet av:  Claes Erik IP: 81.227.195.37



Svar: Saknade funktioner 2011-02-16 17:22
Beteckningen "omvänd moms" har man använt i samband med momshanteringen vid handel med guld. Under 2010 infördes även samma hantering inom entreprenadverksamhet. Denna form av momshantering betyder att det är köparen som ska deklarera utgående moms. Utgående moms är ju den moms som annars säljaren deklarerar. Ingående moms får sedan köparen som vanligt ändå dra av.

Rent redovisningsmässigt hanteras inköp från annat EU-land på samma sätt som hanteringen av omvänd moms. Mig veterligen har man tidigare inte använt benämningen omvänd moms vid handel från annat EU-land. Inte heller på momsdeklarationen har man tidigare talat om omvänd moms i detta sammanhang.

Nu till Din fråga. Handel från leverantör i annat EU-land har sedan många år tillbaka hanterats av UNI_BAS. Jag förstår därför inte vad som skulle vara oklart i detta sammanhang.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.98



Svar: Saknade funktioner 2011-02-26 15:11
Inget är oklart efter ditt klargörande. Ska genast lägga över mina utländska leverantörer som just utländska.
Eftersom jag är novis inom bokföring så ringde jag tidigare och frågade er support hur jag skulle göra eftersom det inte gick att välja omvänd moms och utländsk leverantör samtidigt och fick då svaret att lägga upp leverantören som svensk i stället. Detta förde naturligtvis med sig en del hantverk vid momsdeklarationen. Därav frågeställningen.
 Skrivet av:  Claes Erik IP: 81.227.195.37




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 4 =