Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Debit/kredit exempel i "Bokforingskurs.pdf" s. 8 2011-02-12 12:23
Hej Unibas!

Som jag skrivit i ett annat inlägg, så håller jag på att ta mig igenom er "Bokföringskurs" som ni har på sajtens resurser. Allting går jättebra och jag blir så glad att jag förstår allting tills jag kommer till sidan 8 och exemplet på debit kredit och skuldkontot. Jag vill upplysa er på att som stycket är formulerad nu så kan det krångla till det något helt otroligt för nybörjaren. Men den kan rättas till ganska enkelt!

Här är det problematiska stycket:

"På skuldkonton är det precis tvärtom. Om en transaktion innebär att Skulden ökar, ja
då krediterar man skuldkontot medan man debiterar om skulden minskar. (-S+)
Vi bokför ett banklån (som utbetalas kontant)."

Oavsett hur många gånger jag läste det, så TOLKADE jag "vi bokför ett banklån" som om "vi" hade GJORT EN INBETALNING AV ETT BANKLÅN som vi betalade kontant ifrån vår kassa. Ni lämnar ansvaret på att klura ut vem som betalar till vem åt stackars läsaren. Utifrån min (felaktig) grundförståelsen, så blev jag HELT FÖRTVIVLAD av nästa steg:

"Först avgör vi vilka konton som berörs (kassakontot(T) och banklånekontot(S)). Därefter ställer man sig frågan: ”Ökar eller minskar kassabehållningen med transaktionen?” - Kassabehållningen ökar förstås - kassakontot är ett tillgångskonto (+T-) man debiterar kassakontot. För banklånekontots del frågar man sig: ”Ökar eller minskar skulden till banken med transaktionen?” - den ökar förstås - banklånekontot är ett skuldkonto (-S+) - alltså krediterar man banklånekontot."

Läsare som gör samma misstag som jag och misstolkar vad som menas med banklånet blir så klart helt förvirrad. "Värför ÖKAR min skuld till banken när jag gör en inbetalning på mitt lån? Och varför ÖKAR min kassa när jag gjort en inbetalning till banken?" "De skriver ju att "på skuldkontot är det precis tvärtom -- arrrgh, vad är det som jag inte begripit?"

HELA missförstånd kan undvikas genom en liten omformulering i dokumentet: NÄMNA vem som betalar till vem, t.ex.:

""På skuldkonton är det precis tvärtom. Om en transaktion innebär att Skulden ökar, ja
då krediterar man skuldkontot medan man debiterar om skulden minskar. (-S+)
Tänk att vi ska bokföra ett banklån som vi tagit ut (som banken betalar till oss kontant)."

Då är det solklart hur det ligger till, och då har man inga som helst problem med att förstår sig på debit ock kredit i exemplet som kommer efter.

Jag hoppas att ni kan tänka er att redigera i handledningen och omformulera det stycket. Jag hade faktiskt försökt att ta mig igenom samma handledning den för några år sedan, och det var min missförståelse av SAMMA FÖRBASKADE STYCKET som gjorde att jag GAV UPP TOTALT på att jag någon gång skulle begripa det här med debit/kredit. Allting är så pass bra förklarat upp till dess att den otrygga läsare som är rädd för bokföring (finns säkerligen fler än jag) gärna tror att det är hon som inte begripit, och ger up. Så gjorde jag för flera år sedan, och sedan dess har jag kört bokföringen i Excel efter mitt eget påhittat system och hoppats på att skatteverket aldrig behöver titta på den.

Jag är SÅ JÄTTEGLAD att jag kom på hur jag tänkt fel och att jag äntligen förstår exemplet och kan gå vidare med vad för övrigt verkar som en mycket bra handledning!

LL
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: Debit/kredit exempel i "Bokforingskurs.pdf" s. 8 2011-02-12 16:49
Tack för Dina synpunkter. Det är ofta just användarnas synpunkter som hela tiden hjälper till att förbättra våra program - eller som i detta fall en snabbkurs.

Vår bokföringskurs kom ut första gången 2002 och har sedan dess lästs av snart 100.000 läsare. Varje månad laddas kursen ner från vår hemsida av 1000-tals besökare.

Vi håller introduktionskurser i ämnet bokföring ute på företag, universitet och högskolor baserade på denna snabbkurs. - Alltid lika uppskattat.

Det är nog så att hur man än formulerar sig så kan det man uttalar ändå alltid missuppfattas. Är man för övertydlig riskerar man att få skäll för att man undervärderar läsaren.

Men, om det nu är så att Du har missuppfattat det vi skrivit, då tar vi förstås till oss den kritiken och försöker rätta till det som är galet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Debit/kredit exempel i "Bokforingskurs.pdf" s. 8 2011-02-12 22:33
Det var inte menat som kritik -- svenska är inte mitt modersmål, så jag kanske inte uttryckte mig så konstruktivt som jag hade gjort på engelska. Det är otroligt svårt att skriva instruktioner och exempel så att de aldrig kan misstolkas av de helt okunniga.

Jag tog mig igenom resten av handledningen idag och det gick rätt så bra. Är fortfarande lite osäker på sidan 11 (alla + och - och TSIK) men det är inte handledningens fel. Det är jag som måste få laborera med praktiska exempel ett tag tills det "sätter sig." :-)

Tackar,
LL
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: Debit/kredit exempel i "Bokforingskurs.pdf" s. 8 2011-02-15 00:30
Det är kanske inte så lätt att börja sätta sig in i en bokföringskurs om man inte har svenskan som sitt ursprungliga modersmål. Även om UniBaskursen är föredömligt enkel i sin uppläggning, kan jag tänka mig att det ändå uppstår en "byråkratisk" svenska som det ofta blir när det handlar om bokföringsteknik. Även om man talar och skriver svenska flytande, så hamnar man dessvärre i en annan värld när man pratar om skattejuridik, affärssvenska etc.

Du har samma fenomen i andra språk, ex.vis engelska, där man måste läsa speciella kurser i affärs eller handelsspråk även om du tagit studenten med mvg i engelska.

Det är som du själv säger, enklast att hålla på med praktiska exempel och börjar man använda UniBas i "skarpt läge" så ser man till att ta backup väldigt ofta, så att man enkelt kan gå tillbaka någon dag och börja om.

Det gäller bara att tänka sig för... ökar eller minskar Tillgångarna, Skulder, Intäkter,Kostnader. Om du är osäker kan du ändra namn på "kontobenämningar" ex.vis Tillgång Bankkonto där dina pengar kommer in eller "Skuld Banklånekonto", "Intäkt xxxvaror" eller "Kostnad kontorshyra" o.s.v. När du blivit "varm i kläderna" kan du ändra tillbaka benämningarna igen.

Ibland får man tänka lite extra. Ex.vis någon betalar i förskott, ja då ökar givetvis betalkontot, men även förskottskontot. Det här känner dock UniBas igen och du behöver bara klicka på "+ ökar" och just det ja, "+ ökar" igen. UniBas fixar allting om du har lagt in rätt konto.

Räkna med att det tar några veckor innan man får in rutinerna. Kolla in videorna som är väldigt informativa, gärna flera gånger tills allt sitter.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 2 =