Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Olika momssatser och öresavrundning 2011-02-09 19:21
Hej,

Jag är lite frågande till registeringen av fakturor och momsen. Hur kan man justera momsen utan att bruttobeloppet påverkas. Det händer lite då och då att momssatsen inte är exakt 25% eller liknande på en faktura. En och samma faktura kan tex innehålla olika produkter med olika momssatser. Dessutom kan öresavrundningar ställa till detta problemet. Det som händer när jag försöker ändra momsen (vilket inte går eftersom fältet är låst) är att jag måste ändra i netto-fältet vilket får till följd att bruttobeloppet ändras vilket blir totalt fel.

Ett exempel på en faktura jag inte kan få genom är en faktura från DHL. Jag har gjort ett inköp från utlandet där jag har betalat leverantören direkt. Dvs betalningen har skett helt utan moms. Vid införandet av produkten till Sverige lägger då DHL på tull och moms på produkten. Så jag har en faktura som ser ut som följer:
Total: 3570
Tull: 1176
Moms: 2394

Hur kan jag bokföra denna i UNI BAS?
 Skrivet av:  Henrik IP: 217.209.14.171



Svar: Olika momssatser och öresavrundning 2011-02-10 20:03
Det är lätt hänt att man blir lite irriterad när man tycker att programmet inte gör som man vill - och ibland är det väl tur att programmet inte vill följa användarens tankar utan istället vill göra ett och annat rätt.

Jag ser inga problem med ditt exempel.
Du betalar tull vilket är momsfritt
Du betalar den moms som baseras på varuvärdet av importen.

Du bokför fakturan gneom att gå till Registrera/Leverantörsfakturor
Välj levernatör, ange fakturanummer, välj datum, godkänn betalningsvillkor.
Markören finns nu i kontofältet - välj kontot för tull (5720) - se till att momssatsen är "Ingen moms". Spara raden
Markören står nu åter i kontofältet - - välj kontot för Ingående moms (2640) - se till att momssatsen är "Ingen moms". Spara raden
Spara fakturan
Voila! Vertig!
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.185.33




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 2 =