Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra lager? 2011-02-08 19:46
Har inte direkt tänkt på det innan men tanken slog mig nu. Visst måste man bokföra sitt lager av varor vid bokslutet? Hur gör man å vilka konton skall man isåfall använda?
 Skrivet av:  SP IP: 81.234.120.62



Svar: Bokföra lager? 2011-02-09 16:52
Ingen annan verkar svara och sticka ut hakan med det alla tänker...

Gå en bokföringskurs? Köp en bok om grundläggande bokföring?

Ledsen att svara på ett så tråkigt sätt, men de tre frågorna du ställer är av så grundläggande karaktär att det verkar som du inte har några grundkunskaper alls, eller i alla fall mycket små. Är säker på att flera här kan tipsa om bra bokföringsböcker.

Tror forumet främst är till för att fråga saker om hur man specifikt gör vissa bokföringsuppgifter i UNICELL, och mer tips/problem än ren bokföringskunskap. Är säker på att det finns andra bättre fora för denna typen av frågor.
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247



Svar: Bokföra lager? 2011-02-09 17:33
Varför inte hjälpa varandra? Om det är så farligt, har du som skrev ovanstående kanske tid att tipsa om bokföringsforum? Att hjälpa varandra i forum är annars en väldigt bra sak, tycker jag.
 Skrivet av:  Rickard Jakbo IP: 213.113.58.74



Svar: Bokföra lager? 2011-02-09 18:14
Vi är alla nybörjare, och kan behöva lite handledning emellanåt.

Ett tips är att dyka in på förlaget Björn Lunden Information AB. De har några vettiga böcker som du kan läsa in dig på. T.ex. "Enskild firma" och "Bokföring och förenklat bokslut". Dessa böcker är väl värt pengarna.

När man köper in prylar till företaget kan man antingen se det som en kostnad (det vanliga sättet), eller som en investering (om det nu är en investering). Det är vanligt att man ser varuinköpt som en kostnad vid inköpstillfället, för att i samband med årsskiftet betrakta prylarna som en investering. Företagets vinst ökas, om man inte betraktar inköpen som kostnad utan som en investering. Du drabbas därmed av lite högre skatt, men firman blir mer "solid" genom att lagret kan anses ha ett reellt värde.

Jag har själv inget lager, och kan därför inte ge mer råd än att du bör skaffa åtminstone dessa två böcker! Du får då lite mer hum om hur man skall resonera, och under vilka förutsättningar man skall stuva om ett inköp från att vara kostnad till att vara investering.

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Bokföra lager? 2011-02-09 17:31
Varför inte hjälpa varandra här? Det är väl bra både för kund och Unicell? Om det är tabu och destruktivt och fel med att hjälpa till med bokföringsfrågor, så kanske du kan skicka länkar till bra bokföringsforum? Dessa länkar kan kanske Unicell lägga upp här också, så slipper de en massa frågor, om de nu är av samma åsikt.
 Skrivet av:  Rickard IP: 213.113.58.74



Svar: Bokföra lager? 2011-02-09 23:06
Vill bara tillägga att ja jag är nybörjare sen ett halvår tillbaks och har gått på olika informationsmöten angående bokföring och har koll på det mesta av det som jag behöver kunna inom mitt område. Sedan så kommer det upp saker med tiden som resulterar att man inte vet hur man ska bokföra. Man kan inte lära sig allt på en gång.

Till dej Peter Kenell så tycker jag att det är synd att du har ett tråkigt tonläge så att säga. Du kunde väl då låta mina frågor passera. För den delen så kan jag väl tycka att jag mer på de andra två frågorna undrar just hur det skall bokföras, inte om, varför eller något annat. Sen att du mer eller mindre inte tycker om mina frågor får stå för dig. Det är trots allt Unicell själva som har granskat och lagt in dem i forumet. Finns för den delen fler frågor i detta forum som är skrivet i liknande frågeställning som mina.

Er andra tackar jag för era svar och tar varmt emot fler!
 Skrivet av:  SP IP: 81.234.120.62



Svar: Bokföra lager? 2011-02-10 08:44
Ett bra tips: sök i forumet efter motsvarande fråga. Om du ex.vis söker på "lager" hittar du liknande frågeställning och svar från 11-01-11.
Lycka till!
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Bokföra lager? 2011-02-10 16:56
Ledsen igen att jag la näsan i blöt, men det blev ju fart i dina trådar för att jag gjorde det ;-) Det hade gått 1,5 dag utan svar så jag undrar hur hjälpsamma folk är, men när man får en hack-kyckling blir det lite roligare, det bjuder jag på.

Lycka till med bokförandet! Det var Lundin jag tänkte på igår när jag skrev med, men det var helt stillestånd så jag kom inte på namnet. Bra att tipsen kom till ytan. Det var (tro det eller ej) min mening :-)
 Skrivet av:  Peter Kenell IP: 79.138.51.247




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 5 =