Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Uttagna varor? 2011-02-08 19:37
Hej

Mitt företag är ännu så kallat skyldig mig pengar av det som jag stoppade in vid uppstart. Under tidens gång har jag privat plockat ut någon vara till mig själv genom företaget. Hur skall detta bokföras? och bokför man på samma sätt även när man har kommit på plussidan när det blir eget uttag fast utav varor?

Hoppas jag kunde formulera mig så ni förstår, tack på förhand.
 Skrivet av:  SP IP: 81.234.120.62



Svar: Uttagna varor? 2011-02-15 00:42
Såg att ditt inlägg var obesvarat...

2011 är konto för egna uttagna varor, sedan beror det på var du bokfört dina pengar som du stoppade in vid uppstart. Detta konto ska i så fall krediteras och 2011 debiteras.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "kommit på plussidan"? Menar du att företaget har ett positivt resultat/vinst? I varje fall så bokför man alltid på samma sätt oavsett företaget går bra eller dåligt.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Uttagna varor? 2011-02-15 17:27
Hmmm...det är inte helt okomplicerat att plocka ut en vara i stället för pengar. 1 kr är 1 kr, men hur värderar du varan? Inköpsvärde? Marknadsvärde? Moms? Det är mycket att tänka på!
Åkes förslag "Detta konto ska i så fall krediteras" stämmer enligt min uppfattning inte.
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Uttagna varor? 2011-02-15 20:35
Jag utgår från att den aktuella varan värderas till inköpspriset + moms. Det kan väl knappast vara aktuellt att ägaren lägger på en vinst på sina egna uttag.

Sedan beror det förstås vad varan är för något och att det inte påverkar någon form av förmån som ska beskattas. Är det typ begagnde prylar, datorer eller maskiner, bilar etc, så ska givetvis dessa i så fall värderas av sakkunnig för att få ett marknadsmässigt värde. Speciella regler gäller också vid handel med värdepapper.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 10 =