Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

ominstallation efter datorkrash 2011-02-06 16:08
Efter en OS-krash blåste jag om datorn och ska nu installera UniBas. Jag kan inte ladda ner den senaste versionen eftersom jag inte tecknat uppdateringslicens. Den version jag först installerade (från 2010-10) fungerar inte, då den säger att min backup-data-fil är för ny (den sparades senast i förrgår). Det kan ju inte rimligen vara så att min backupfil inte är kompatibel med den programversion som jag har licens för. Kan det vara så att programvaran uppdaterat sig någon gång mellan 2010-10 och 2011-02 - och går denna i så fall att få tag i? Tacksam för ev tankar och funderingar!
 Skrivet av:  Olof IP: 83.250.0.87



Svar: ominstallation efter datorkrash 2011-02-07 11:41
Min senaste uppdatering av UniBas är version 2011-01-20, men det kan ju inte vara något problem med backupfiler i detta sammanhang.

Självklart kan det uppstå problem om du försöker ladda ner en ny version av UniBas och som du själv säger inte betalt för uppdatering. Innan du "blåste" din hårddisk så antar jag att du tog backup på ALLA dina program inklusive UniBas. Det är denna version som du då ska installera om och använda. Att börja installera en ny version utan licens innebär alltid problem.

Att inte betala för support är för mig helt obegripligt om du ursäktar. Det handlar om småsummor som är billigare än vad personalkaffet är varje dag för ett företag.

Mitt förslag är att du ringer Unicell och köper support i efterhand och du kommer att slippa problem i framtiden.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.227.45.104



Svar: ominstallation efter datorkrash 2011-02-07 11:54
Självklart "bör" man ha uppdateringsavtal, men det är en subjektiv infallsvinkel som inte riktigt förklarar det faktum att man tydligt ska kunna klara sig utan sådant avtal, med den version som gällde när man köpte programvaran.

I mitt fall gäller, som sagt i första inlägget, att de uppbackade versionen av programmet inte fu gerar, eftersom det påstås att datafilen är för ny.
 Skrivet av:  Olof IP: 95.193.255.99



Svar: ominstallation efter datorkrash 2011-02-07 12:20
När man köper UNI_BAS, köper man den version som gäller vid köptillfället. Man har därefter ytterligare 30 daga på sig att ladda ner en uppdatering.

Det kan givetvis vara så att den version som man laddar ner 30 dagar efter köp kan ha en annat versionsnummer. Man måste självklart i detta läge ta en säkerhetskopia på den nyare versionen.

Om man vid ett senare tillfälle gör en ominstallation men då använder en äldre programversion, då kan datafilen protestera genom att säga att datafilen är av nyare snitt än programmet. När man väl öppnat en datafil i en nyare version, kan man inte längre gå tillbaka till en äldre version.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.206



Svar: ominstallation efter datorkrash 2011-02-07 12:30
Tack för svar! Problemet är att jag inte uppdaterat filen alls! Den version som jag har licens för är från (eller var åtminstone aktuell) i oktober 2010. Jag har sedan dess i te uppdaterat eller laddat ner någon nyare version. Jag har backup på installationsfilen som jag installerade i oktober, samt backup på hela programmet såsom jag använde det innan krashen och ominstallationen (2011-02-06). Den uppbackade programversionen kräver att jag fyller i en uppdateringskod (jag har givetvis provat koden som gällde i 30 dagar - då stängs progrmmet av), och den uppbackade installationsfilen (som bör vara aktuell eftersom jag som sagt inte uppdaterat) accepterar inte datafilen.
 Skrivet av:  Olof IP: 95.193.255.99



Svar: ominstallation efter datorkrash 2011-02-07 23:07
Det hela löste sig med hjälp från supporten vid fyratiden. Tackar!

/Olof
 Skrivet av:  Olof IP: 83.250.0.87




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 4 =