Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur ändrar jag ingående balans 2011 2011-02-06 12:24
Hej
Hur ändrar jag ingående balans 2011 efter att bokslut är gjort 2010? Det blev ett fel i bokföringen 2010, men jag hittar inget sätt att ändra på. Är det för sent? Man måste väl kunna ändra IB i efterhand...

Mvh Dennis
 Skrivet av:  Dennis Jensne IP: 78.69.158.68



Svar: Hur ändrar jag ingående balans 2011 2011-02-06 17:42
Man behöver vilket konto du bokfört fel. Alla kostnadskonton bör väl vara nollade? Har du gjort ett definitivt bokslut för 2010 eller bara ett preliminärt?

Det är inte tillåtet att ändra IB hur som helst. Det kan bli ett riktigt kaos och du måste nog göra detta med en bokföringsorder som fixar till så att det aktuella kontot stämmer.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Hur ändrar jag ingående balans 2011 2011-02-06 18:38
Utgående balans ett år blir automatiskt ingående balans nästa år.

En förändring av ingående balans skulle innebära att man lägger till en "hemlig" period utan verifikationer mellan de båda åren. Ett sådant förfarande skulle vara ett rent bokföringsbrott. Program som tillåter sådant är inte tillåtna att använda i bokföringen. Får Skatteverket nys om sådant blir det problem.

Vi på UNICELL får ibland förfrågningar från skattemyndigheterna om hur UNI_BAS fungerar i olika situationer. Det är för oss (och förstås för våra användare) glädjande att alltid kunna svara att UNI_BAS till 100 % följer lagstiftningen.

Man ska inte avsluta ett år (- trycka på bokslutsknappen) förrän man är helt säker på att allt är färdigt, deklarerat, godkänt och dubbelkollat!

Har Du supportavtal - ring supporten- då kan vi eventuellt hjälpa Dig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.206




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 9 =