Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-01 15:53
Hej

här är en fråga som jag ställt mig själv många gånger.

Om jag registrerar leverantörsfakturan på ankomstdatumet så blir naturligtvis förfallodatummet fel i systemet.
jag måste ju registrera på fakturans datum för att förfallodatumet skall bli rätt i systemet, men då skriver systemet verifikationen efter fakturans datum och det är ju inte rätt enligt god bokföringssed?

Borde det inte vara ett verifikationsdatum och ett fakturadatum?
vad gör ni andra?

som grädde på moset fick jag in en levrantörsfaktura som är daterad 2010-12-17 nu 2011-02-01 (dom hade skickat till fel adress!) lägger jag in den i 2011 bokföring eller 2010?

MVH
John
 Skrivet av:  John Carlson IP: 88.131.107.43



Svar: Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-01 21:52
Du ska inte registrera fakturan på ankomstdatum utan på fakturadatum. Alltså den dag fakturan är utskriven. Systemet skriver ingen verifikation om du bokför efter kontantmetoden, då skrivs verfikat ut när fakturan betalas vilket ska stämma överens med din bank eller plusgirots bokföringsdag. Teoretiskt kan en faktura ha ett fakturadatum på ex.vis 1 feb, men ankommer med posten den 15 feb. Är det då 30 dgr förfallodatum, ska fakturan betalas den sista, alltså efter 15 dgr.

Använder du fakturametoden blir det precis samma sak, registrera efter fakturadatum och betala efter förfallodag. Har du synpunkter på att det är lång intervall mellan fakturadatum och ankomstdag, bör du kontakta leverantören och klaga. Minst tio vardagar bör man ha på sig för hantering.

Din försenade lev.faktura tycker jag du kan lägga in den 1 jan om det inte är jättesummor det handlar om. Har leverantören skickat till fel adress utan att det är ditt fel, kan du kontakta dem och besvära dig över förfallodagen, det brukar inte vara några problem att sätta förfallodagen 30 dgr efter ankomstdag eller något liknande.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-02 08:10
Håller inte med om att försenad faktura skall bokföras 1 jan. Kostnaden bör bokföras på "rätt" år!
Eventuellt 31/12 i stället för 17/12.
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-02 21:20
Tore,
Min spekulation var den att fakturan blivit försenad p.g.a. leverantören. Jag skulle då som kund INTE acceptera det gamla fakturadatumet och leverantören får räkna med att förfallodagen blir 30 dgr från ankomstdagen och skall därför bokföras på år 2011.

Om däremot kunden gjort något fel, glömt meddela ny adress eller dylikt, ja då gäller fakturan som den är och är dessutom redan förfallen och ska bokföras på år 2010.

problemet för kunden kan ju vara att han gjort bokslut för 2010 och då ställer den aktuella fakturan till det i resultatet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-02 23:32
Jag reggar fakturan på det datum jag blir varse dess existens, d.v.s. ankomstdagen! Från och med det datumet lägger jag på betalningstiden, ex-vis 30 dagar.

Att göra på annat sätt kan ställa till med rejäl oreda i bokföringen. Vad händer t.ex. om den tankspridde leverantören glömt brevet i bilen och inte postar det förrän 5 veckor senare... Skall jag då straffa mig själv med förseninsavgift?

Nä-du, John C, bokför på ankomstdagen, såvida inte du själv är orsak till förseningen!

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-04 00:16
Det finns en del företag/leverantörer som har en otroligt seg hantering av sina fakturor, vilket inte hindrar att de trots detta vill ha betalt inom 30 dagar. Om man då inte kontaktar företaget och besvärar sig över att fakturan kommit sent, gäller den aktuella förfallodagen. Det finns prejudikat för detta i HD.

Detta blir ännu mer påtagligt om man har ex.vis en avbetalningsskuld eller lån som faktureras/aviseras varje månad. Några dagar försent, så kommer påminnelseavgift garanterat på nästa faktura.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-04 09:19
Jag förstår inte riktigt debatten. Frågan gällde vilken datum man skall registrera en faktura men har kommit att handla om förfallodatum. Dom behöver ju inte ha ett dugg med varandra att göra.
Gå in i Registervård > Betalningsvillkor och klicka för Manuell förfallodatum.
Då kan du, om du så önskar, sätta godtycklig datum (fakturans angivna?) som förfallodatum.
Dessutom är det väl inget tvång att använda samma förfallodatum som i UNI_BAS när du betalregistrerar fakturan på ett eller annat sätt?
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-04 16:29
John ansåg ju att förfallodatumet blev fel relaterat till bokföringsdatum och kontentan i det hela är att oavsett vilket bokföringsdatum fakturan får, så är det förfallodatumet som står på den som gäller om inget annat överenskommits.

Enligt min mening ska man inte bokföra fakturor efter ankomstdatum och om man använder sig av UniBas lev.reskontra så står det ju tydligt FAKTURADATUM vilket är den dag leverantören skriver ut sin faktura. Från detta datum är det 30 dgr eller 20 eller vad nu betalningsvillkoret kan vara. Att lägga på de dagar posten tar på sig och ständigt betala några dagar försent, gör inte kunden så populär hos leverantören.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-04 16:38
Hmm... fattar fortfarande inte Åkes resonemang. Fakturan betalas väl inte via UNI_BAS utan via någon internatbank e.d. Där kan man ju ange vilken betaldatum som helst utan koppling till
i bokföringen angiven förfallodatum? Då är ju den betaldatum som avgör om det blir för sent (eller för tidigt eller mitt i prick)
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-04 22:23
Åke skrev:
"Om man då inte kontaktar företaget och besvärar sig över att fakturan kommit sent, gäller den aktuella förfallodagen. Det finns prejudikat för detta i HD. "

Hmmmm! Intressant! Då är mitt råd till John inte alldeles lyckat!

I John C:s fall, kom fakturan några veckor efter förfallodagen. John hade alltså inte en chans i helskotta att betala vid rätt datum eller ens att besvära sig över kort betalningstid...

Jag ser här en möjlighet att tjäna pengar på att förhala sina egna fakturautskick:
Vänta med att lägga en utskriven faktura på posten till dagarna -efter- att betalningstiden löpt ut. Lägg sedan både ursprungsfaktura och förseningsfakturan på postlådan och var stenhård på att ursprungsfakturan inte betalats i tid.... Är man riktigt full i sjutton kan man spara porto på att inte alls posta ursprungsfakturan... skicka enbart påminnelsefakturan...

/ Lars B
/ ... som funderar på att byta affärsmetod!
/ ;-)
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-06 13:31
Lars!
Det är helt riktigt som du skriver. Det finns oseriösa företagare och det kan man läsa om i tidningarna dagligen. Givetvis är det inte så enkelt att få igenom vad som helst. I pricip kan man låta bli att svara på alla påminnelser, brev från inkassoföretag etc. ända till den dag då eller om skulden hamnar hos Kronofogden. Då skriver man ett långt brev och förklarar varför man besvärar sig över fakturan. Man kan även åberopa "försutten tid" ex.vis, du kan ju ha varit i USA en månad eller mer och inte kunnat ta tag i detta.

Med 100% säkerhet kan jag säga att KF nu överlämnar svaret till målsägaren (leverantören) och denne får nu avgöra om ärendet ska upp i Tingsrätten. Finns leverantören i Malmö så blir det domstolen i Malmö, man tar ingen hänsyn till om du bor i Luleå.

Suspekta företag brukar ge sig när de vet att man kan åka på pumpen i Tingsrätten, men har leverantören bra juridiska argument, så kan man gå vidare och man ska komma ihåg att en rättegång kan sluta hur som helst och i de flesta fall i dessa sammanhang som förlikning, vilket innebär att parterna står för sina egna kostnader (som kan bli dyra).

Vad man kan säga är också att domstolen brukar ta hänsyn till den "lilla människan" d.v.s. oavsett om det STORA företaget har prinipiellt rätt, kan ändå privatpersonen vinna målet. Jag är mer osäker hur det blir mellan bolag, men som "lilla människan" får man nog även räkna Enskild Firma.

Tyvärr hatar domstolarna sådana här mål, endast skillsmässomål är värre och domstolen kommer att pusha på ombuden att de ska ingå förlikning, vilket som sagt ofta sker på gott eller ont.

/Åke
/Som hoppade av juridikutbildningen för många år sedan
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.200.164



Svar: Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-06 14:04
Tore!
Jag får den uppfattningen att John registrerar fakturan med datum på den dag fakturan kommer i hans hand. Han har sedan kanske lagt in 30 dagars betaltid hos den aktuella leverantören. Om fakturan är daterad ex.vis den 1 jan och John får denna den den 7 jan, ja då registrerar han fakturan detta datum. UniBas/Systemet talar om för honom att fakturan förfaller den 6 eller 7 feb, vilket naturligtvis är helt fel även fast UniBas har helt rätt.

Fakturan skulle istället bokföras med datumet den 1 jan och UniBas visar då att fakturan ska betalas den 30 jan, vilket är helt riktigt. Det var ju detta som var hans funderingar, sedan om John vill betala fakturan via internet den 15 jan är ju upp till honom. Det riktiga torde vara att lägga in den på internetbanken för betalning den 30 jan.

Betalar John den 7 februari istället, ja då finns risken för påminnelseavgift med 50-75 kr. Om John handlar från den aktuella leverantören varje månad och ständigt betalar för sent så finns risken att leverantören efter en tid sätter sin förfallodag till 20 dagar istället eller till och med kräver in förskottsinbetalning.

Alternativ 2 är väl att John kan bokföra sin faktura när han vill under förutsättning att den betalas på förfallodagen. Detta är dock inte korrekt efter god bokföringsed. Vad händer om en företagare åker till Mallorca på en eller två veckor? När han kommer hem ligger det x antal oöppnade lev.fakturor i brevlådan. Han har ingen möjlighet att se någon poststämpel på kuverten. Ska dessa då bokföras den dag han öppnar dem? Nej, det faller på sin orimlighet och däri ligger väl svaret på hela frågan...
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.200.164



Svar: Registrera leverantörsfaktura på ankomstdagen 2011-02-06 16:00
Håller inte med. Eftersom UNI_BAS innehåller såväl bokföring som reskontra blandas begreppen ihop.
Men vid det här laget torde Johns faktura vara såväl bokförd som betald, så tråden kan väl med fördel avslutas.
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 9 =