Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Huvudbok och texter 2011-02-01 00:15
Hej. Vid utskrift av Huvudbok så står det t ex Betalning från : 66: Fak: 10-36. Utskriften visar alltså Kundnummer och förmodligen Leverantörsnummer då det är utbetalning som gjorts. Kan man få Uni_bas att vid utskrift byta ut dessa mot namnen istället? Det skulle vara lättare vid uskrift och sökning.

Jag saknar för övrigt att kunna sätta text på rader i verifiktat. Nu är det ju bara rubriken som får text, eller att det blir samma text på alla kontorader i verifikatet. Kan man göra något åt detta?

Mvh
Patrik
 Skrivet av:  Patrik Neuendorf IP: 78.72.245.105



Svar: Huvudbok och texter 2011-02-01 22:23
Ja det är helt riktigt som du skriver. Om du varit förutseende och skrivit kund och leverantörsnummer mer i klartext, hade det varit lättare att läsa förmodligen. Om du går in på RAPPORTER/SKAPA EGNA RAPPORTER, så kan du här skapa precis vilka listor du vill. Det skulle ta för lång tid att gå in på detaljer här, men att göra en verifikationslista efter lev.namn är busenkelt om man sätter sig in i denna fantastiska rapportgenerator.

En gång i tiden fanns det en sajt där man kunde få instruktioner till denna, men jag tror den försvann. Rapportgeneratorn ligger inte i UniBas, utan är en del av 4D, den programstruktur som UniBas är skriven i.

Vid sökning däremot, kan du skriva in vad som helst och sedan klicka på ENTER. Alla verifikat som innehåller hela eller delar av den text du skrev in, radas nu upp.

Man kan skriva i en ny rad i textrutan när man konterar ett nytt verifikat. Det är bara att klicka på Ctrl+Enter, så hoppar kursorn ner en rad. Har du en verifikation med ex.vis 30 konteringar, kan du göra en rad för varje kontering och det går att skriva mer i UniBas faktiskt än i andra bokföringsprogram som jag har sett.

Det du skriver om samma text på alla kontorader förstår jag inte alls, det får du förtydliga lite mer. Däremot blir det en rubrik som ex.vis "betalningar till leverantörer", men om du gör som jag beskrev ovan och sedan skriver ut ditt verifikat, så får du en snygg uppställning med rader om varje kontering högst upp samt själva kontofördelningen längre ner.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 1 =