Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Rot, Artiklar, Fakturor 2011-01-24 21:03
Hej!
Jag ladda ner ett demo ex av unibas, och har redan nu ett par synpunkter, eller om jag inte gör rätt :)

Nr 1, Måste jag lägga in en artikel för alla varor jag säljer? Känns som ett onödigt stort jobb ibland. Sen har jag väldigt ofta ganska så mycket beskrivande text om vad jag har utfört för typ av arbete, då måste jag lägga in en text artikel?

Nr 2, Ofta så börjar jag skriva en faktura men jag gör inte klart den samma dag, det kan vara att jag lägger in en del av artiklarna under jobbets gång för att inte glömma av något. Sen när den skrivs ut så ändrar jag datumet så det blir rätt för kunden. Men som jag förstår går det inte att göra hos er? Utan när jag börjat på en faktura måste jag göra den klar? Ni har kanske en arbetsorder funktion? Där jag kan fylla på underarbetsgång och sen omvandla det till en faktura?

Nr 3, Testade att göra en rot avdrags faktura men det gick inte för då ville den att jag skulle skriva in personnr på kunden.. samma där, det är inte alltid det är klart när fakturan skickas. Plus att det är uppgifter som skatteverket kräver borde rimligen inte vara ett krav att det ska ligga i programet?

Nr 4, Får man alltid med det på fakturan: Unibas affärssystem, nere till höger på fakturan? Även när man köpter programet?

Nr 5, Planeras det något "ansiktslyft" av programet? Ser att den kräver endast win 95 och det är ju bra i sig. Men med dagens datorer och framförallt stora skärmar och upplösningar så fick iallafall jag bara upp en liten ruta inne programmet. Det uppfattade jag som ganska jobbigt, men finns kanske bot på även detta?
 Skrivet av:  Mats IP: 83.191.254.61



Svar: Rot, Artiklar, Fakturor 2011-01-24 22:04
Nr 1 - Om vi tänker oss att Du bara har en enda sak som Du säljer - behöver inte ens vara en "artikel", ja då förstår jag kanske Din fråga. Men, någonstans måste man tala om för systemet vilken momssats som denna sak har - 25%, 12%, 6% eller ingen moms. Man måste också tala om för programmet hur denna "sak" ska bokföras - vilket konto. Mn måste också tala om för programmet om denna sak säljs i meter, styck, kilo … Alla dessa uppgifter skulle man kunna registrera varje gång man vill fakturera - men det är förstås bättre att samla uppgifterna någonstans och sedan automatiskt använda dessa uppgifter vid fakturering. I UNI_BAS samlar vi alla dessa uppgifter i "Artikelregistret". Det räcker att Du lägger in en (1) artikel i artikelregistret. Du behöver inte ange någon text i artikelregistret, men då måste Du registrera texten varje gång Du fakturerar. Om Du registrerar texten i artikelregistret, då får Du den texten automatiskt på fakturan. Vilket Du inväljer har Du ändå möjlighet att registrera valfri text vid fakturatillfället - all text kan vara upp till 32.000 tecken lång. - Det är sedan en helt annan sak, men jag lovar Dig att Du har mer än 1 "sak" som Du fakturerar! - Konsulten har inga artiklar men han "säljer" både tid, resekostnad, material… En snickare säljer både tid, material , resor, ……



Nr 2 - Det finns en tilläggsmodul "Orderhantering" som skulle passa. Gå till Databas/Verktyg/UNI_BAS- tilläggsmoduler - där kan Du testa den modulen och se en video.



Nr 3 - Du måste elit sSkatteverkets bestämmelser ha kundens personnummer på en ROT-faktura. Du kan ju sedan skriva ut begäran om utbetalning direkt från programmet - bara att skicka in den till Skatteverket.



Nr 4 - Den informationen sitter kvar.



Nr 5 - UNI_BAS förändras ständigt. Vi kommer inte att lägga in "fiffiga" ikoner som ska ersätta klartext på knapparna. Främst arbetar vi med förbättringar som syftar till att göra programmet ännu enklare. Angående "den lilla rutan, får jag be Dig titta på följande bild :
program-bild

Obs. Man måste klicka på bilden så att man får upp den i "naturlig storlek". Denna bild visar ett fönster från annat välkänt program. Ovanpå har jag på skärmen lagt UNI_BAS-fönstret. Båda fönstren är i "originalskick".

Man kan där tydligt se att våra ledtexter (typ "Adress:") är något mindre. Men det som vi uppfattar som väsentligt - d.v.s de data "Götegatan/Stenvägen" som visas i det efterföljande fältet - den texten är faktiskt större i UNI_BAS än i andra program. - Vad hjälper det om man täcker resten av skärmen med en grå platta?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.178.44



Svar: Rot, Artiklar, Fakturor 2011-01-25 00:05
Mats,
Jag förstår att du är ganska ny inom detta med databokföring och fakturering. Man får komma ihåg att när du skrivit din faktura i UniBas, så har du också både konterat och bokfört densamma med automatik. Skriver man "hemsnickrade" fakturor, så måste ju dessa konteras och bokföras och inte minst måste man ha koll på momsen, vid risk att det annars kan gå illa.

En annan sak är också att UniBas tar hand om dina leverantörfakturor som du enkelt lägger in i leverantörsregistret och sedan blir även dessa fakturor konterade och bokförda. UniBas är alltså tre program egentligen. Dessutom får man ordning och reda, statistik och framförallt en löpande resultatindikation på hur företaget går.

När man som jag har en massa kunder som genererar småbelopp flera gånger i månaden, skulle det vara ganska ohållbart att fakturera dessa med kanske tio fakturor á 200 kr varje månad. Istället använder jag den ordermodul som Unicell nämner. Den fungerar alldeles ypperligt om man vill plocka in 10 skruvar på måndag och 14 brickor på tisdag och eventuellt 15 muttrar på onsdag. När man väljer att skriva ut ex.vis arbetsordrar, så samlas dessa snyggt och prydligt i en samlingsfaktura som man inte heller behöver skriva ut på en gång.

Med andra ord, har man folk som ex.vis städar i en butik 3 dagar i veckan, kan man med fördel lägga in dessa jobb som arbetsorder och så skriver man ut den samlade fakturan vid månadsskiftet, smidigt både för kunden och säljaren.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Rot, Artiklar, Fakturor 2011-01-24 22:59
Okej, jag accepterar de fyra första svaren, men inte riktigt det sista.

Hur andra program är designade är väl oväsentligt i sammanhanget? Nu gav jag ett förslag på att man kunde utnyttja arbetsytan bättre, enlig mig... Tex på den här bilden: http://www.mpkel.se/dump.jpg så hade iallafall jag tyckte det var mer överskådligt om faturan dykt upp ute i det grå fältet till höger, kanske i lite större upplösning så man hade sett hur texten faktiskt kommer se ut på fakturan.
En annan smart funktion när man tex vill se en balansrapport hade varit om det fanns möjlighet till en liten knapp där det stod förhandsgranska på, så den kom upp direkt i programmet utan att man ska behöva ta omvägen via skriv ut...
 Skrivet av:  Mats IP: 83.191.254.61



Svar: Rot, Artiklar, Fakturor 2011-01-25 00:13
Jo jag förstår det.. Men i mitt fall hade jag inte behövt en hel order del.. Bara att jag hade kunnat sparat fakturan i ettaper. Men jag förstår ju att man vill tjäna pengar på att sälja extra moduler, inget konstigt i det. Jag kan ju hålla reda på min artiklar i ett excel dokument och sen föra in det när jag kan fakturera men hade varit smidigt att slippa.

Jag har även varit inne och läst på skatterverkets hemsida nu, och vad jag kan tyda ut så är det inget krav med personnr på en ROT faktura? http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/husarbeterot/fakturamodellen/husarbeterotmoms.4.76a43be412206334b8980003256.html
Det står bör.. Men kanske bör skall betraktas som skall?
 Skrivet av:  Mats IP: 83.191.254.61



Svar: Rot, Artiklar, Fakturor 2011-01-25 18:28
jag la unibas programet över eran bild av programet .programet är bara en fjärdedel så stor som bilden ,kolla själva så får ni se


UNICELL´s kommentar:

5 minuter senare kom ytterligare ett inlägg från Tommy: "jag menar tre fjärdedelar"

Tommy, det Du skriver stämmer inte - bilden som vi lagt ut har exakt samma storlek som i verkligheten.

Det är tyvärr så att denna fråga har diskuterats i tillräckligt många trådar och inlägg här i vårt forum. Vi har gett vårt svar och vi är inte beredda att gå in i en ny diskussionsrunda i samma ämne igen. Vi stänger därför denna tråd för fler inlägg.
 Skrivet av:  Tommy IP: 81.225.142.146




Denna tråden är stängd för nya inlägg.