Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

SIE-filer från ekonomen? 2011-01-17 15:12
Hej!

Jag har Ltd-bolag med svensk filial dvs i allt väsentligt samma regler som för AB. Jag har tidigare låtit en redovisningsekonom sköta bokföring, bokslut och årsredovisning. 2010 hade jag så lite verksamhet (ca 100 verifikat) så jag funderar på att sköta så mycket jag kan själv. Verifikaten för 2010 är ännu ej bokförda. Om jag få tidigare års bokföring i detalj från min ekonom eller min revisor så att jag kan se hur de har bokfört tidigare verifikat så borde det gå ganska bra tänker jag. Kan man få det och är det rimligt enkelt att gå tillbaka och se hur han gjort?

Hade egentligen tänkt mig ett webbaserat bokföringsprogram men unicell verkar enkelt och komplett. Synpunkter?
Mvh
Pär
 Skrivet av:  Pär Nyman IP: 79.138.196.243



Svar: SIE-filer från ekonomen? 2011-01-19 20:58
Hej Pär!
Jag jobbar som redovisningskonsult. Det borde inte vara något problem att läsa in en SIE-fil. Det är normalt i alla bokföringsprogram. Jag har precis varit hos en kund och hjälpt henne igång med Unicells bokföringsprogram. Kanhända att jag som redovisningskonsult tänker på ett annat sätt än "vanligt" folk, men jag tyckte att detta programmet var ganska "klyddigt". Det finns betydligt enklare program. Du får gärna höra av dig till mig, jag kan prata utan att ta betalt!
Hälsningar
Anette
(Emellanåt har jag problem med min epost, om du inte fått svar inom två dagar, skicka till ********* istället.)
 Skrivet av:  Anette IP: 85.30.144.17



Svar: SIE-filer från ekonomen? 2011-01-19 22:30
Hej Anette och välkommen till vårt eminenta forum. Du är välkommen även om Du inte är kund. Men vi har tagit bort de delar där Du söker klienter till Din egen verksamhet. Vi har gjort så eftersom vi har som forumregel att man här inte får göra reklam för anda produkter än våra egna. Hoppas att Du kan acceptera detta.

Som Du har märkt så har vi inte gjort ett program för revisorer eller ekonomer - vi har istället gjort ett program för "vanligt" folk. Det är därför inte alls underligt att Du tycker att vårt program är "kluddigt" - det tar vi som en komplimang.

Du vill istället rekommendera ett "betydligt enklare program". Enklare för Dig eller enklare för "vanligt" folk? Varför har inte den leverantören ett forum där "vanligt" folk kan få ställa lite frågor?

Nå, frågan i denna tråd av Pär är om man kan importera en SIE-fil till UNI_BAS. Självklart kan man det. Det finns dock en liten hake. Konto 1510 (Kundfordringar) och 2440 (Leverantörsskulder) är spärrade för andra transaktioner än de som kommer från faktureringen i programmet. Varför då detta? Jo, SIE-formatet kan inte hantera fakturauppgifter. En import till något av dessa spärrade konton skulle annars innebära att man har en reskontra som visar på ett saldo och ett konto i bokföringen som har ett helt annat saldo. För att undvika detta är kontona spärrade. Import av transaktioner till dessa konton skall istället föras över till t.ex 1511 respektive 2441. Orsaken till detta fenomen - denna "klyftighet" - är SIE-formatets brist att inte kunna hantera fakturauppgifter.

Det är inga problem att i UNI_BAS gå tillbaka och bokföra 2010 års verifikationer.

Ett webbaserat bokföringsprogram kan ha sina fördelar, men man blir då också beroende av att alltid ha tillgång till internet. Man kan också ifrågasätta säkerheten.
Med UNI_BAS kan man mycket väl ha programmet liggande på ett USB-minne. Detta ger dig då möjlighet att sköta bokföringen varsomhelst där det finns en dator - inget behov av internet.

Det Du behöver är förstås ett program som är "enkelt och komplett". Då är UNI_BAS ett bra val.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.178.44



Svar: SIE-filer från ekonomen? 2011-01-20 01:10
Pär!

UniBas är nog ett mycket bra val för dig.
Om man bara har lite det minsta lilla hum om bokföring så kommer man att trivas riktigt bra med UniBas systematik med "Öka" och "Minska". För en som inte har "Debet minskar i kostnader och ökar i tillgångar" eller hur det nu var, i ryggmärgen, så är UniBas klockrent!

När det gäller tidigare bokföring så är det enkelt att starta med inmatning av ingående balanser (fås från tidigare bokföring) och därpå knappra in verifikaten "en masse". Se bara till att du först gör en backup av din inledande tomma databas, innan du matar in något överhuvudtaget. Om du får något problem så här i början, så blir det enkelt att återgå till en tom bokföringsbok. Senare, när du kommit igång, så kommer du dock att upptäcka att det är suveränt enkelt att korrigera felande inmatningar.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare...
/ ... och barnsligt förtjust i UniBas terminologi "Öka" och "Minska"...
/... som gör att man slipper hålla koll på "debet, kredit, höger och vänster"!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: SIE-filer från ekonomen? 2011-01-20 01:55
Hej Pär,

Jag tycker inte du ska tveka att köpa UniBas. Det är enkelt och fungerar bra på alla vis. Ett Web-baserat program blir inte alls samma sak. Dels saknar de ofta åtskilliga finesser som UniBas är fullt av, dels tycker jag det blir små irriterande dröjsmål om man inte har en superuppkoppling typ 100 mb/sek. Själv sitter jag ibland på tåget och bokför på en laptop och UniBas via USB minnen där jag tar backup. Ett web-baserat system blir också enligt min mening väldigt dyrt när man börjar komma upp i volymer.

Att ta goda råd från en redovisningskonsult om vilket program man ska införskaffa, är som att fråga en taxichaufför vilken bil man ska köpa... Hoppas du förstod liknelsen? Du får lika många goda råd som det finns bilmärken i princip. Gå du på din egen magkänsla så blir du säkert nöjd.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: SIE-filer från ekonomen? 2011-01-22 23:47
Tack allihop for bra svar och synpunkter!
Insag inte att man kan ta med bade program och bokforing pa usbminnne. Har just installerat boot camp och windows pa min mac for att kunna kora Crona Lon och har inte fatt ordning pa tangentbordet annu... Tror jag satsar pa unicell faktiskt!
Vi hors!
 Skrivet av:  Par Nyman IP: 109.58.187.206




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 6 =