Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Olika inköp på samma kvitto - hur bokföra? 2011-01-13 17:00
Jag är grön och ännu rätt oinsatt företagare (har enskild firma). Jag köpte en bärbar dator med datorväska till företaget vid samma tillfälle (dator 7100 kr inkl. moms och väska 249 kr inkl. moms, totalt 7349 kr, alltså). Ville ha det på faktura men det gick inte, så jag betalade ur egen ficka och ska alltså göra en "Egen insättning" 2018 under fliken "Kostnader utan faktura" om jag fattat saken rätt(?)

1. Ska jag nu bokföra köpet av datorn och väskan på två separata verifikat trots att de finns på samma kvitto? Och för jag först in nettopriset för datorn och sedan momsen på densamma? För momsen räknas väl inte ut automatiskt i och med att datorn räknas som en "Egen insättning"?

2. Ordnar jag med avskrivningen nu eller i slutet av året? Jag tror att jag kommer att använda datorn i mer än 3 år, så då räknas det väl som en inventarie.

Tacksam för svar, gärna med nåt bra exempel ;)
 Skrivet av:  Lovisa IP: 94.255.238.35



Svar: Olika inköp på samma kvitto - hur bokföra? 2011-01-14 00:22
Bokför det på ett verifikat!
Bokför egen insättning med fulla beloppet. Bokför moms som en motpost samt dator+ väska som förbrukningsinventarie (om den håller sig under beloppsgränsen) som en ytterligare motpost.

Att lägga upp en billig pryl som avskrivningsinventarie är onödigt och hjälper inte upp ekonomin, pengarna har du ju redan lagt ut. Att göra direktavskrivning gör att firmans bokförda vinst reduceras med motsvarande belopp, och då minskar också den skatt som skall betalas, vilket nog kan anses trevligt.

Om du nu trots allt väljer avskrivning, så finns det flera metoder att välja mellan, och alla avskrivningar bokförs på bokföringsårets sista dag. Avskrivningsmetoderna finns beskrivna i skatteverkets brochyr SKV295.

Att firmans dator betalats med egen insättning spelar ingen roll för moms-avräkningen.
Se det hela som att du lagt in slantarna i kassan (som kan vara ett reserverat fack i börsen), och att du därefter tagit pengar ur firmans kassa och betalat datorn med firmans pengar....

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Olika inköp på samma kvitto - hur bokföra? 2011-01-14 14:53
Stort tack för bra svar!

Kan man alltså generellt göra så att man utgår ifrån kvittot "som helhet"? Att jag samlar alla inköp på ett verifikat (t.ex under kostnadskontot "Kontorsmaterial") istället för att föra in de enskilda varutyperna dom man handlat ( t.ex. pärmar, kuvert etc.) på olika verifikat, så länge inköpen hamnar under samma sorts kostnadskonto? Men om jag vid samma tillfälle köper varor som inte hamnar under samma kostnadskonto = olika verifikat?

Ser nu i Skatteverkets "Skatteregler för enskilda näringsidkare" att beloppsgränsen för direktavskrivning är 21400. Efter lite surfande på olika forum blev jag lite osäker på om det var 5000 som gällde, men nu klarnade det. Bäst att gå till källan på en gång :)

Bra forum detta! tycker

Lovisa
 Skrivet av:  Lovisa IP: 94.255.174.199



Svar: Olika inköp på samma kvitto - hur bokföra? 2011-01-15 01:03
Regelmäsigt kan man väl säga att ett kvitto => en registrering i UniBas, även om registreringen innefattar flera olika poster: varuinköp, förbrukningsinventarier, moms, bankostnader och gudarna vet vad.

Ex: Jag köper in 100 st olika sorters elektronikkomponenter samt betalar frakt och postförskottsavgift. Jag bokför då självfallet inte drygt 100 poster utan istället räknar jag samman kostnaderna för komponenterna till en summa och bokför det som varuinköp (4010) och räknar samman frakt och PF-avgift och bokför det som frakt och distributionskostnader (5710), och så MOMS (2640), totalt 3 rader!

Det är alltså OK att summera pryttlar som hör till samma konto innan registreringen i UniBas. Det är också OK att det på samma registrering finns olika kontoslag.

Det är bara om du av någon anledning vill särskilja prylarna som du behöver spalta upp det hela.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Olika inköp på samma kvitto - hur bokföra? 2012-12-09 18:22
Jag har egentligen en fråga. Jag har en faktura där köps 2 båtar för 13200 kr var och en motor för 10000 kr. Hela inköpet 36 400 kr (plus moms). Ska man specificera båtarna och motor för sig och lägga det på förbrukningsinventarie eller lägga hela inköpet som tillgång. Hur funkar det?
 Skrivet av:  anita IP: 81.231.67.61



Svar: Olika inköp på samma kvitto - hur bokföra? 2012-12-14 13:27
Huruvida det skall anses som "en större anskaffning" och därmed bokföras som inventarie med avskrivning eller 3 separata förbrukningsinventarier är en bedömningssak, så det finns nog inget SKA. Gör som du tycker (i sämsta fall kan SKV tycka annorlunda).
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Olika inköp på samma kvitto - hur bokföra? 2014-02-17 23:29
när börjar man bokföra fakturor och kvittorna samt inköpta varor ?? om man är ny företagare
jag menar att revisorn bokförar allt som fick denna månad i nästa månad .
så när kan man börja kontera sina egna fakturor och allt som fick .
MVH
Fadwa
 Skrivet av:  fadwa IP: 83.249.184.118



Svar: Olika inköp på samma kvitto - hur bokföra? 2014-02-18 22:59
Hej!
Jag är inte riktigt säker på vad du menar, men kanske det här hjälper...

Bokföringen börjar i och med att man skapar firman. Man bör göra bokföringen så ofta som möjligt, gärna dagligen, men veckovis är fullt ok*. Om man överlåter bokföringen till en bokföringsbyrå brukar de ha längre intervall, ofta 1 månad, men det är i mitt tycke lite besvärande. Fakturor kan bli liggande, vilka bankmedel man har en given dag blir lite oklart o.s.v. 1-månads-bokföring är absolut max vad man kan acceptera.

Innan du skickar in dina papper till bokföringsbyrån behöver de konteras, d.v.s. du som bäst vet vad inköpen/försäljningen gäller, anger om det är inventarier, varor, arvoden, utlägg eller liknande. Det gör du antingen med ett förklarande mail, eller genom att notera konteringsnummer intilll de olika posterna på kvitttot/fakturakopian/reseräkningen (eller på en kopia).

Eftersom du använder en bokföringsbyrå så gissar jag att du inte använder Unibas fullt ut.
När du fått lite mer koll på bokföring bör du nog ta över bokföringen själv, och bara använda bokföringsbyrån vid årsbokslut och när det dyker upp besvärliga frågor.

* Kontanthantering skall bokföras "omgående", dvs i praktiken senast nästkommande dag. Om du själv sköter bokföringen så är det enkelt att utföra...

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.66.179.249




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 2 =