Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokför resterande kundfordringar 2011-01-05 21:16
Hej!
Jag har ju ett antal kunder som har fakturor utställda på år 2010 och som ännu inte är betalda. Har testat att göra betalning av någon av dessa men får ju då att jag ska gå till databas.......bokför resterande......
Vad är det som händer då? Antagligen bokförs alla dessa då, man alla är ju inte betalda!!! Hur gör man då för att få det att stämma?

Tack på förhand!
 Skrivet av:  Pernilla IP: 81.233.61.187



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-06 16:53
Det är lite slående att vi aldrig får några frågor likt denna ifrån dem som redovisar enligt fakturametoden. Detta beror helt enkelt på att man aldrig får dessa bekymmer med fakturametoden. Det är därför förvånande att så många har blivit rekommenderade att använda kontantmetoden (bokslutsmetoden) - man säger att den metoden skulle vara enklare. Det är snarare så att kontantmetoden är mer komplicerad än fakturametoden.

Nåväl, om man redovisar enligt kontantmetoden betyder det att man redovisar sina fakturor först när dessa betalas. Detta gäller under hela året UTOM PÅ NYÅRSAFTON (vid byte av räkenskapsår). Alla de fakturor (både kund- och leverantörsfakturor) som ännu inte är betalda, ska då bokföras på samma sätt som om man hade använt fakturametoden. Detta betyder att intäkten/kostnaden ska bokföras på det året då kostnaden/intäkten uppstod (det gamla året). Kvar blir sedan en kundfordran (konto 1510) respektive en leverantörsskuld (konto 2440). Hela denna bokföring sker automatiskt i UNI_BAS när man trycker på knapparna "registrera resterande kund resp leverantörsfakturor". I alla andra bokföringsprogram som jag sett, måste denna bokföring göras manuellt.

När man sedan in på det ny året betalar/får betalt för fakturor från det gamla året, bokförs dessa betalningar mot just kontona 1510 och 2440. UNI_BAS håller själv reda på om det är en ny eller en "gammal" faktura. I andra bokföringsprogram / faktureringsprogram måste man hålla reda på detta manuellt-

UNI_BAS ser till att allt stämmer, men det är klart att om UNI_BAS ber Dig att Du "ska gå till databas.......bokför resterande...... " - då måste Du göra så som UNI_BAS vill - annars "ballar det ur".
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.23



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-07 15:23
Har använt knappen "Bokför resterande......" jag har fått en verifikation för detta och vill nu bokföra de betalda fakturorna. När jag gör det så ökar ju 2011 års resultat!! Det ska det väl ändå inte göra eftersom intäkten tillhör 2010!!??

Pernilla
 Skrivet av:  Pernilla IP: 81.233.61.187



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-07 16:01
Nej, 2011 års resultat påverkas inte. Endast balanskonton berörs av betalningen. T.ex 1940 och 1510.

!!!???
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-10 09:09
Hej, Jag har gjort som programmet vill att jag ska göra. Dvs under databas och bokslut tryckt på knappen bokför resterande fakturor. Nu 2011 har jag fått betalt. Hur plockar jag upp fakturan och bokför den. Programmet ber mig hela tiden gå tillbaka till databas och bokslut. Hittar inte i manualen. /margareta
 Skrivet av:  Margareta Olenmark IP: 78.69.62.128



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-10 08:57
Tack jag behövde också hjälpen, Jag har gjort som unibas bad mig om att bokföra resterande ...l.l men sen då. Det står inget mer. Synd att det inte finns video eller någon hjälp att tillgå på ett enkelt sätt just på denna sidan för detta. Eftersom Unibas ska vara så enkelt att använda är det ju därför jag använder det och jag är inte så duktig på bokföring och tänkte mig att det var därför vi använder Unibas !! och använder kontantmetoden !!!!
 Skrivet av:  Margareta IP: 78.69.62.128



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-10 12:41
Det är inte vi på UNICELL som har hittat på kontantmetoden och vi tycker inte att kontantmetoden är enklare än fakturametoden.

I UNI_BAS är det dock trots detta enkelt att hantera kontantmetoden - gör bara som systemet ber Dig - "Gå till databas ....

När Du sedan får betalt för fakturan ska Du göra precis som Du brukar göra - bokför betalningen den dagen då pengarna kommer in. Låt UNI_BAS sköta resten - enklare kan det inte bli.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.191



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-12 14:24
Tack. förlåt. Jag trodde att jag skulle gå in och bokföra under fliken "betalning från kund" i -Registreramodulen mitt dumma nöt. M
 Skrivet av:  Margareta IP: 78.69.62.128



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-12 14:42
Hallå, Hallå!
Du är inte alls så dum och absolut inget nöt!!!
Visst ska Du bokföra inbetalningar från kunder under fliken Registrera/Betalning från kund. Det är så Du brukar göra och det är just så som Du ska göra även om nyårsklockorna plingat. - GÖR SÅ SOM DU BRUKAR GÖRA.

Du ska bara vara säker på att Du tryckt på knappen bokför resterande kundfordinger först - men det håller ju UNI_BAS rätt på ändå och påminner Dig om Du har missat detta. Jag tror att det största felet som många gör är att man krånglar till det i onödan och tror att det ska vara svårt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-12 15:10
Tack så mycket. Jag hade gjorde rätt flera gånger men ändå fel i slutet. Ibland är det bättre att ringa. Tack för hjälpen. Nu fortsätter jag som vanlgit igen.
 Skrivet av:  Margareta IP: 78.69.62.128



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-20 19:40
Så här står det ovan:

"När man sedan in på det ny året betalar/får betalt för fakturor från det gamla året, bokförs dessa betalningar mot just kontona 1510 och 2440. UNI_BAS håller själv reda på om det är en ny eller en "gammal" faktura."

Trög som jag är, undrar jag nu: Vad innebär "bokförs dessa betalningar mot"? Jag brukar bokföra inkomna pengar på "Bank". Är det i den fasen jag ska välja 1510 i stället?

Och när jag har gjort rätt – kommer verifikationerna då att hamna på det gamla året?

Hejsningar,

Eva
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-20 21:34
Jo Eva, man får ju in pengarna på något sätt - Bank, plusgiro, kassa....

Eftersom detta handlar om kontantmetoden bokas inbetalningen normalt under året mot försäljningskonton/kostnadskonton. Men eftersom man i och med knapptrycket "Bokför resterande ...." redan en gång bokfört mot intäkts/kostnadskonto och fört över tillgången/skulden till kund- resp leverantörsskulder, återstår nu vid betalningen att nollställa kund- leverantörsskulden. Man bokför därför insättningen till bank/plusgiro/kass MOT 1510 resp 2440. Om du bara anger till vilket konto som betalningen kommer in till - SEDAN SKÖTER UNI_BAS RESTEN HELT SJÄLV - testa i Testbolaget och var glad över hur enkelt det är.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.178.44



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-20 23:20
Tack– nu tror jag att jag begriper. :-)

Eva
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-21 06:17
MEN – varför hamnar de tidigare resterande, nu betalda fakturorna i Verifikationslistan för 2011? Borde de inte lägga sig under 2010? Skatteverket räknar ju pengarna som inkomst för 2010.

Eva
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-21 07:23
Transaktionen som sker under 2011 berör bara bankkontot och 1510 eller 2440. Den transaktionen berör inte ditt resultat och inte heller berörs momsen. Skatteverket har inget intresse av den transaktionen.

Man måste kanske inte förstå allt här i världen - i detta läge måste du lita på att UNI_BAS sköter tänkandet åt dig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.178.44



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-01-21 10:21
:-)
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.19.233



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-02-12 06:24
På tal om Momsen, märkte jag att det blen en markant skillnad på momsredovisningen 4e kvartalet 2010, om man gämför före & efter Bokföring resterande kundfodringar.
 Skrivet av:  Patrik@nyakern.se IP: 87.227.3.49



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-02-12 11:33
Ja, Patrik detta är en av effekterna när man bokför enligt kontantmetoden.

Man får inte förledas att tro att man kan vänta med att betala momsen till nästa år. På bokslutsdagen ska alla kundfordringar och alla leverantörsskulder redovisas och kostnads/intäktsföras. Detta betyder att momsen bokförs på bokslutsdagen och kan då komma som en liten överraskning.

- Detta är kanske en av anledningarna till att jag själv aldrig rekommenderar kontantmetoden - framhåller istället att fakturametoden är både enklare och bättre.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-02-15 16:01
Jag begriper inte om dessa inbetalda pengar, som fakturerades 2010 och inkom på bankkontor 2011, ska ingå i resultat för 2010 eller 2011? Enligt kontantmetoden. Ett rakt svar på detta tas emot med tacksamhet.
 Skrivet av:  Rickard Jakbo IP: 213.113.58.74



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-02-15 17:00
Fakturerades 2010 innebar att intäkten uppkom 2010 och påverkar således resultatet 2010.
(Att någon är skyldig dig pengar över nyår har ju inte med resultatet att göra. )
Ett företags resultat påverkas inte alls av bokföringsmetod, utan bokför man rätt blir resultatet rätt oavsett metod. Just kring nyår KRÄVER myndigheterna att man bokför på rätt period/år, dvs i princip bokföring enl. fakturametoden. Att det med kontantmetoden blir fel alla andra perioder under året struntar myndigheterna i. Det är bara du själv som "lider" av att det blir tokigt om du ex.vis vill kolla ett månadsresultat.
Rekommendation: använd fakturametoden.
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-04-28 13:41
Ok, tack för rakt svar på detta.

Läser i "deklarera på NE-blanketten" angående Balansräkningsdelen (Skatteverket) att kundfordran är mycket ovanlig i mindre verksamheter. Men hur kan det vara det? Det ni skriver här tyder ju på att fakturor till kund i regel ska bokföras så vid årskiftet? Och det har jag läst på annat håll också. Är det två olika typer av kundfordran?
Mvh
Rickard
 Skrivet av:  Rickard Jakbo IP: 213.113.58.74



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-04-28 14:10
En kundfordran är just det som ordet anger, pengar som ditt företag ska ha från sina kunder. Eftersom det för det flesta företag, blir ett avslut och avstämning vid kalenderårs slut, så räknar man således ihop summan av dina UTESTÅENDE FORDRINGAR e.g. De fakturor som du inte fått betalt för per den sista december. Här har du din kundfordran (Om du kör med kontantmetoden)

Samma sak blir det med de fakturor du själv ska betala som kanske kom i december, men förfaller till betalning i januari. Beloppen räknas ihop och blir dina LEVERANTÖRSSKULDER. Samma sak kan heta FORDRINGAR FRÅN LEVERANTÖR.

När man avslutar året (OBS! EJ BOKSLUT) så fixar UNI_BAS detta automatiskt och lägger över de aktuella summorna på rätt konton inför det nya året. Har du bokfört med UNI_BAS under år 2010, görs alltså detta med automatik om du går in på DATABAS/BOKSLUT och därefter klickar på BOKFÖR RESTERANDE KUNDFORDRINGAR och därefter BOKFÖR REST.LEVERANTÖRSSKULDER. Givetvis ska då ALLA kundfakturor samt leverantörsfakturor, vara utskrivna respektive införda i systemet.

Klicka bara en gång på dessa annars kan du dubbla summor som förs över. Om du kollar din balansräkning nu, så ser du att summaorna förts över (Alltså balansen för år 2011)

och KLICKA INTE PÅ KNAPPEN BOKSLUT längst ner för då kan du inte göra några korrigeringar längre på det gamla året. BOKSLUT kan man göra när deklarationer och allt lugnat ner sig, alltså under eller efter sommaren
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Bokför resterande kundfordringar 2011-04-28 15:41
Tack
Det verkar som om skatteverket uttryckt sig slarvigt.
 Skrivet av:  Rickard IP: 213.113.58.74




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 3 =