Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Leverantörsfaktura 2006-02-01 22:09
Jag har bättrat mig och börjat bokföra leverantörsfakturor. Då ska man ju ange konton så att det går smidigt när man ska bokföra betalning av fakturan. Jag få en faktura från comhem och vill bokföra bredband på företaget och tv som eget uttag. Går det?


MVH Håkan
 Skrivet av:  Håkan IP: 83.248.230.144



Svar: Leverantörsfaktura 2006-02-01 22:40
När man lägger in en leverantör måste man ange ett kontonummer för leverantörsskulder. Normalt är det samma konto för alla leverantörer. 2440 enligt EU-kontoplan och 2110 enligt den gamla BAS-kontoplanen.

För att registreringen av leverantörsfakturorna skall gå smidigt lägger man också in det kostnadskonto som leverantörens fakturor normalt bokas mot. För Telia: Kontot för telefonkostnader; För revisorn: kontot för revisionskostnader; För hyresvärden: kotot för lokalhyror etc etc.
I Ditt exempel med Comhem: Ange kontot för Internetkostnad. När Du registrerar fakturan kommer detta konto upp automatiskt. Ange kostnaden för bredbandet. När Du sparat den raden kommer Du tillbaka till kostnadskonto. Ange då kontot för egna uttag och därefter kostnaden för TV:n inklusive moms. Tänk på att Du privat skall betala TV-kostnaden och momsen på den delen. Du registrerar därför den posten så att den blir "momsfri" sett ur företagets synvinkel.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 62.20.156.202




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 4 =