Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Referens kunder faktura 2011-01-01 12:52
Jag läste ett inlägg skrivet av Mattis den 08/05/2006 "Det vore bra om man kunde ange referens när man registrerar kundfakturor.Som det är nu måste man ändra i kundregistert först om man vill ändra referens.Om kunden är ett större företag är det ju ofta inte samma person man dealar med." Jag vill även få med ett ordernummer men det går inte.Textraden ert ordernummer finns med i fakturahuvud men jag kan inte skriva det någonstans.Skriva ordernumret som en artikel ser för mig lite knasigt ut med o.oo kr
 Skrivet av:  Göran Börjesson IP: 81.232.130.171



Svar: Referens kunder faktura 2011-01-01 15:44
Hej Göran,

UniBas är ett billigt men bra bokföringsprogram som innehåller en förträfflig faktureringsmodul. Givetvis kan man inte få allt i ett billigt program. Jag skulle vilja säga att UniBas innehåller det mesta ett "normalt" företag behöver och dessutom åtskilliga finesser som du bara hittar i avancerade och framförallt svindyra bokföringssystem.

Om man nu jobbar mot ett stort företag där man behöver referera till flera ex.vis inköpare, så kan man självklart lägga upp en text-artikel och relatera till denna när man fakturerar. Kanske inte så proffsigt, men det fungerar och med text-artikel blir det inga 0.00 kr utan just bara texten.

En annan variant är att skaffa sig ordermodulen som jag har för mig kostar 800 kr. Här har du möjlighet att skriva dina order och lagra dem i datorn, tills du skriver ut dem kanske en gång i månaden. Jag har själv denna modul och den fungerar perfekt.

Ytterligare en lösning är, att lägga in företaget som kund en gång till, tyvärr blir kundnumret inte samma, men man kan ju ex.vis kalla det för Bolaget 1 eller Bolaget 2. Allt annat i kundregistret blir givetvis samma utom förstås referensen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Referens kunder faktura 2011-01-01 17:05
UNI_BAS är ett billigt bokföringsprogram / faktureringsprogram som har bra många fler finesser än någon kan tro.

ALLT DET SOM GÖRAN FRÅGAR EFTER FINNS SEDAN LÄNGE I UNI_BAS

- När Du registrerar en faktura och har valt kund, kan Du trycka på den lilla knappen "kund" vis sidan om kundens namn. Du får då upp en bild där Du kan registrera: Kundens referens, Vår referens, Kundens ordernummer, Vårt ordernummer, Leveranssätt, Vårt offertnummer, Leveransvillkor, Godsmärke mm. Man kan dessutom bestämma vilka rubriker man vill ha och i vilken ordning man vill att dess ska skrivas ut på fakturan -Gå till Databas/Styrning/Utskrifter/Fakturahuvud.

- Man kan så som Åke redan påpekat skriva en valfri text på fakturan och på den raden slippa 0,00 i beloppskolumnen. Skapa helt enkelt en artikel av typ "text" - Gå till registervård/Artiklar välj "Text" istället för "Artikel".

Göran, i Din text står att läsa: "men det går inte". Många läsare av forum kanske slutar läsa där och köper istället ett annat program. Skriv hellre "går det att skriva in kundens ordernummer någonstans?" - då kan vi ge rätt svar och ingen behöver bli ivägskrämd av ett felaktigt påstående.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.23



Svar: Referens kunder faktura 2011-01-02 08:57
Ursäkta om jag har uttryckt mej klantigt, Men det var inte min mening.Men jag tror inte ni har förlorat några kunder på det. För övrigt tycker jag det är ett bra program.
 Skrivet av:  Göran IP: 81.232.130.171



Svar: Referens kunder faktura 2011-01-02 09:38
Hej Göran,
jag tror inte heller att vi förlorat någon kund på det Du skrev. Men jag ville kanske rent allmänt "sätta klackarna i backen". I många inlägg här på forum kan man läsa påståenden som visar sig vara felaktiga - "det går inte att...", "man kan inte...." eller så skriver man "det är fel på programmet" när det i själva verket är så att användaren gjort något felaktigt. Det vore i dessa lägen trevligare om man istället ställer en fråga typ: "hur gör man...?", "går det att..?".

Vi vet att vi med detta forum "sticker ut huvudet". Vem som helst j´kan ju skriva i princip vad som helst så länge det inte är påhopp på andra forumbesökare eller sådant som kan vara stötande. Vi är ju fortfarande i princip ensamma om att ha ett öppet forum. Trots att jag verkligen försökt utmana andra leverantörer av bokföringsprogram att skapa öppna forum på sina hemsidor - men ingen av alla de andra leverantörerna vågat öppna något forum - VARFÖR??

VISMA SPCS saknar öppet forum - VARFÖR??
Hogia saknar öppet forum - VARFÖR??
Bl saknar öppet forum - VARFÖR??
Edison saknar öppet forum - VARFÖR??
Fortnox saknar öppet forum - VARFÖR??
Mamut saknar öppet forum - VARFÖR??
..... - VARFÖR??
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.23



Svar: Referens kunder faktura 2011-01-03 14:14
Jag måste säga att UniBas slutar aldrig att förvåna mig. Jag hade ingen aning om denna funktion. Jag vet inte om det är jag som är dum i huvudet eller vad felet är? Kanske man tittar för lite på era videor eller borde man läsa manualen? Ja felet ligger säkert hos oss användare, men det verkar som vi användare har svårt att få in alla finesserna i skallen.

Orsaken är väl att de flesta vill komma igång och man har kanske kört bokföring på andra program och anser att man kan hantera bokföringsprogram rent generellt, men det är bara att bita i det sura äpplet och tacka och ta emot. Göran och många av oss användare får väl sätta oss ner och gratulera oss själva till att vi valde UniBas.

Betr. forumet så var detta en av anledningarna till att jag skaffade programmet. Varför de andra programföretagen saknar ett forum lär vi aldrig få svar på, men vi kan ju gissa...

Så fortsätt gärna Unicell, att förvåna oss med nya finurligheter i framtiden. Tack för ett kanonbra bokföringsprogram.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.28.12




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 3 =