Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bonus 2010-12-14 20:54
Hej!
Jag handlar med ett företag som betalar ut bonus på föräljning. Har summan inte blivit tillräckligt stor betalas den inte ut utan drages av som ett tillgodohavande på nästa faktura. Bonusen är en inkomst med moms. Mitt huvudbry är att om fakturan jag ska betala är på t.ex. 1900 kr och jag har 100 kr som tillgodohavande så clearas detta på fakturan. Jag betalar således 1800 kr på den fakturan. Beloppet jag handlat för stämmer inte med beloppet jag betalar för den aktuella fakturan. Sedan vet jag inte vart jag ska stoppa in tillgodohavandet på 100 kr i bokföringen då de hamnar i varesig kassa eller konto. För mig blir det en märklig situation. Är det någon som har ett förslag på hur jag ska bokföra det och finns det någon finess i unibas som jag kan använda?

Mvh
Tommy
 Skrivet av:  Tommy IP: 85.24.192.93



Svar: Bonus 2010-12-19 21:11
Ja någon inkomst är det väl inte utan det blir väl någon form av rabatt. Inkomst blir det bara när du tar ut lön eller vad som ev. blir i vinst på en enskild firma.

Du bokför fakturan som 1800 kr debet på det kostnadskonto den avser och 100 kr debet t.ex. på konto 4730 erhållna rabatter eller möjligen 3990 övriga ersättningar. 1900 blir förstås kredit på betalkontot.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11



Svar: Bonus 2010-12-21 21:35
Tack för feedback!
Företaget specar beloppet med en ersättning som det utgår 25 % moms på. Det är inte en rabatt utan en inkomst. När det blir större pengar betalas det ut till konto men när det är mindre belopp så utgår det som ett tillgodohavande. En tanke jag har är om jag ska inrätta ett konto i bokföringen för företaget X där tillgodohavandet bokförs. Vid betalning av fakturan drar jag sedan av aktuellt belopp på betalningen och restrerande från ordinarie konto. Borde vara rumsrent va!?

Mvh
Tommy
 Skrivet av:  Tommy IP: 85.24.192.93



Svar: Bonus 2010-12-23 13:23
Ok, hade varit bättre om de betalat alltid till ett konto. I det ena fallet kallar jag det i alla fall för rabatt eftersom du inte kan tillgodogöra dig pengarna på annat sätt än genom avdrag på deras faktura.

I det andra fallet så är det Ok att bokföra som en ren inkomst eftersom kapitalet inte är bundet. Givetvis kan du lägga in ett konto som du nämner. Det är ändå inget som påverkar företagets resultat.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.11




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 10 =