Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Full fräs! 2006-02-01 15:42
Jag håller på med inmatningarna av händelser på år 2005 och det är full fräs för jag har något emot 1000 verifikat som skall bokföras. Lite trubbel i början eftersom jag inte till fullo förstod hur UNI-BAS fungerade. Jag fastnade på det att vid kontroll i fliken "övrig bokföring" hittade jag inte att pengarna gått ut från bankkonto eller viceversa. Jag har ganska många faktureringar och om man fakturerar en kund så kommer "skulden" på kundfodringar 1510 och har jag en skuld till leverantör blir det naturligtvis 2440 leverantörsskulder. Då betalningarna är gjorda så går ju pengar in eller ut från kontot. Jag märkte då i kontrollen att både 1510 och 2440 var spärrade och ej gick att ändra, därför att de hör till balanskontona. Jag skulle gärna ha sett att 2440 blivit till konto 5010 som jag använde till lokalhyra. Undrar bara om det helt av sig själv blir rätt då man kör bokslutet så att bankkontot visar enligt kontoudraget, förutsatt att jag i övrigt har bokat rätt. Kan man provköra bokslut - resultaträkning med aktiva-passiva och kontrollera innan man "slänger nyckeln" = avslutar helt? Skulle vara roligt att kolla allt så att det är OK och göra ändringar vid behov, före revisorerna går igenom det.
 Skrivet av:  Elisabeth IP: 62.72.245.74



Svar: Full fräs! 2006-02-01 17:11
Hu, jag blir lite rädd när Du talar om att Du "skulle gärna ha sett att 2440 blivit till konto 5010".

2440 är kontot som håller leverantörsskulder. Saldot på detta konto skall vara samma som summan av Dina obetalda leverantörsskulder i reskontran. 2440 är spärrat för att undvika att Du "konterar" på detta konto. Kontot får bara ändras genom transaktioner under "Registrera/leverantörsfakturor" och under "Registrera/Betralning till leverantör". 2440 har inget att göra med 5010.

Om Du får en leverantörsfaktura som gäller lokalhyra 100€. Då får Du i första hand en skuld till leverantören som bokas på 2440. Just i detta fall (lokalhyra) blir motkontot 5010. Nästa leverantörsfaktura på 200€ som gäller revisionsarvode, bokas på samma sätt i första hand på 2440 som leverantörsskuld. I detta fall blir motkontot 6420 - revisionsarvoden.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 1 =