Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Försäljning till privatperson i EU-land 2010-12-06 21:09
Hej, har en liten fråga. När jag säljer till privatperson i t.ex. Finland så skall det ju på svensk moms men Uni-Bas envisas med att ha det momsfritt. Det är säkert en enkel sak att ändra men det är iaf det jag vill ha hjälp med. Antingen så var det så från början eller så har ngn hjälpt mig förut men eftersom jag förut trodde att det skulle vara momsfritt så har det blivit fel.

Så hur gör jag för att få det rätt? Enklast är förstås att skriva alla kunder i EU-länder som svenskar så blir det ju rätt moms iaf men det kanske blir tokigt?
 Skrivet av:  Niclas Bernhardsson IP: 81.237.232.208



Svar: Försäljning till privatperson i EU-land 2010-12-06 21:38
Svensk eller från EU-land - det spelar egentligen ingen roll - Du måste lägga på moms. D.v.s ALLA behandlas som "Svensk" i kundregistret.

UNDANTAG:
Svenska kunder som faller under regler för omvänd moms. Kryssa i rutan för omvänd moms i kundregistret.

Kunder utanför EU - välj då "Export" i kundregistret och dessa köper då momsfritt.

Kunder utanför Sverige men inom EU och som har MOMSREGISTRERINGSNUMMER (VAT-nr) - välj "EU" i kundregistret. Dessa kunder skall inte debiteras moms. Det som är avgörande är att de är MOMSREGISTRERADE inom EU men utanför Sverige. Privatpersoner är inte momsregistrerade.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.209



Svar: Försäljning till privatperson i EU-land 2010-12-06 23:03
Tack!
 Skrivet av:  Niclas Bernhardsson IP: 81.237.232.208




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 4 =