Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokslut 2006-02-01 14:25
Hej
Efter telefonsamtal med dig idag den 1 feb så gjorde jag de uppgraderingar som du sa. Gick in på uni-bas och skrev in den kod jag fått av dig. Sen när jag skulle kolla vad felet va med diffen i ingående balansen så fann jag kassa xxx antal kronor samt bank xxx antal kronor , inge mer. Det belopp som vid bokslut kommer upp är minus , antar jag haft fler inköp en försäljning första året.
Nå annat finner jag inte som kan vara felande?
 Skrivet av:  Johan IP: 81.226.217.55



Svar: Bokslut 2006-02-01 16:54
Jo, jag ringde upp Dig för att klara ut detta. Du har fått svaret, men upprepar svaret här för att alla andra också ska få veta vad som gäller.

När ett företag "föds"/startas finns inga tillgångar och inga skulder - alltså ingen ingående balans.
Det första som sker i ekonomiväg är sedan att ägaren sätter in ett startkapital. Låt oss säga att ägaren sätter in 10.000 kr. Då får företaget en tillgång i kassan på 10.000 men samtidigt en skuld på 10.000 till ägaren.
Om inget annat sker det året blir utgående balans 10.000 i tillgångar i kassan och 10.000 i skulder till ägaren. 10.000plus och 10.000minus. Om man i detta läge startar ett UNI_BAS-system och bara anger att man har ingående balans i kassan på 10.000plus, då kommer UNI_BAS att hindra Dig ifrån bokslut till dess att differensen är åtgärdad. Man måste alltså även ange att man har en skuld på 10.000 minus. Summan av ingående saldo på alla Dina konton skall alltid bli 0:-.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 6 =